شرایط کسب و کار و رونق اقتصادی در سال 95 ....
بهتر می شود
بدتر می شود
فرقی نمی کند
 
تاریخ انتشار : جمعه ۳۰ تير ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۴۱
 
 
سياست روز فعاليت سوپرماركت كره‌اي در ايران را بررسي مي‌كند؛
تجارت به سبک چشم بادامي‌ها
تجارت به سبک چشم بادامي‌ها
 

"روابط اقتصادی ایران و کره‌جنوبی از ۶ میلیارد دلار کنونی به سه برابر یعنی ۱۸ میلیارد دلار افزایش می‌یابد." اين گفته را رئیس جمهوري پس از امضای ۱۹ سند همکاری میان ایران و کره‌جنوبی اعلام كرد و گفت: زمینه‌های زیادی برای کارآفرینان کره‌جنوبی در ایران وجود دارد.
اين جمله‌ها را رئيس جمهور در جریان سفر رئیس جمهور کره‌جنوبی به ایران مطرح واعلام كرد: یکی از این توافقات تبدیل روابط تجاری دو کشور به روابط راهبردی و ریشه‌دار است که برای ایجاد این تحول بزرگ، شرکت‌های کره‌جنوبی به سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های مشترک اقتصادی با ایران مبادرت خواهند کرد و در کنار این فعالیت‌ها فناوری‌های پیشرفته وارد ایران خواهد شد
در آن جلسه رئيس جمهوري با اشاره به این که زمینه‌های فراوانی برای فعالیت کارآفرینان کره‌ای در بخش‌های مختلف از جمله نفت، گاز، صنعت، معدن و امور زیربنایی وجود دارد موضوع امضای ۱۹ سند بین مقامات دولتی دو کشور را مدنظر قرارداد و اعلام كرد: دو طرف تصمیم گرفتیم رقم مبادلات تجاری خود را از حدود ۶ میلیارد دلار کنونی به سه برابر یعنی ۱۸ میلیارد دلار افزایش دهیم.

سوپرمارکت چشم بادامي‌ها
در حدود يكسال از آن جريان مي‌گذرد و حال مي‌گويند به زودي شاهد حضور بزرگترین شرکت سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای کره‌جنوبي در ايران خواهيم بود.اتفاقي كه به واسطه قرارداد شرکت بی جی اف ریتیل، اداره کننده بزرگترین سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای کره‌جنوبی با برند
سی یو با یک شرکت ایرانی به امضا رسيده و اين مهم در واقع اولین قرارداد یک سوپرمارکت زنجیره‌ای کره‌جنوبی برای توسعه فعالیت‌های آن در خارج از این کشور به شمار می‌رود.
بر اساس این قرارداد، یک شرکت لوازم خانگی ایران مسئولیت سرمایه‌گذاری و اداره فروشگاه‌های این شرکت کره‌ای در ایران را بر عهده خواهد گرفت.
اگرچه هنوز اسمي از اين شركت برده نشده اما نكته قابل تاملآن است كه راه‌اندازي سوپرماركت چه تكنولوژي و فناوري دارد كه كشور ايران نياز داشته باشدتا دانش و فناوري آنرا از اين كشور وارد كند.به هر شكل به نظر مي‌رسد كه اين اقدام نيز از جمله اقدامات در جهت ۳ برابر شدن حجم تجارت ايران و كره‌جنوبي است اما اينكه چگونه و با چه تبعاتي اين ميزان قرار است ميسر شود آن قدرها هم مهم نيست چرا كه اين توانايي در كره‌اي‌ها وجود دارد كه بعد از قبضه كردن صنعت خودرو ايران حالساير صنايع را مدنظر قرار دهند.

فعالیت۴۵۰ سوپرمارکت در تهران
بااين تفاسير آنچه از آمارها برمي‌آيد نزديك به ۵۰۰ سوپرماركت در تهران به عنوان پايتخت مشغول است.سوپر ماركتي كه به گفته رئييس اتحاديه سوپرماركت داران تهران ويژگي‌هاي خاصي دارد. به گفته درخشاني رئيس اتحاديه سوپرماركت داران تهران در حال حاضر بيش از ۴۵۰ سوپرمارکت در شهر تهران فعالیت دارد؛ ضمن اينكه یک سوپرمارکت با ویژگی‌هایی شناخته می‌شود که ازجمله آنداشتن حداقــــــــل ۷۰ متر فضا، بهداشتی بودن(تائید اداره بهداشت) و تجهیز سوپرمارکت است.
با اين تفاسير هر سوپر مارکت که در تهران راه‌اندازی می‌شود حداقل ۴ تا ۵ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد و قطعا با یک یا دو نفر امکان اداره آنها وجود ندارد بنابراین اداره آنها تعداد بیشتری نیرو می‌طلبد.
اما در مقابل اين آمار بر اساس آمارهای صنعتی، حجم بازار فروشگاه‌های زنجیره‌ای سوپرمارکتی در کره‌جنوبی سال گذشته از مرز ۲۰ تریلیون وون (۱۷.۵ میلیارد دلار) گذشت که ۱۸.۶ درصد نسبت به ۱۷.۲ تریلیون سال قبل از آن رشد داشت.
در يك حساب سرانگشتي آن هم بدون در نظر داشتن تعداد قابل توجهي از اين سوپر ماركت‌ها كه درتمام شهرهاي كشور وجود دارد اين نكته حاصل مي‌شود كه از ضرب رقم سرمايه ۵ ميليارد توماني براي راه‌اندازي يك سوپر ماركت در حال حاضر بيش از ۲هزار و ۲۵۰ ميليارد تومان سرمايه دراين صنف آن هم در تهران وجود دارد واين ميزان سرمايه نشان مي‌دهد كه گردش مالي قابل توجهي دراين صنف وجود دارد.

صادرات رمز موفقيت كره‌جنوبي
اگر چه كارشناسان و فعالان بازرگاني با نگاه به ويژگي‌هاي حضور اين كشور در ايران و سرمايه‌گذاري‌هايي كه در كشورما سرازير كردند؛ معتقدند كه کره‌جنوبی کشوری صادرات محور بوده و رشد اقتصادی آن مربوط به تحولات در صادرات است واین کشور با افزایش قابل توجه صادرات خود در ۵۰ سال اخیر به صدها میلیارد دلار می‌تواند الهام‌بخش برای هر کشوری باشد که چگونه وارد بازار صادرات شود اما سوال مهمي كه دراين بين وجود دارد آن است كه
راه‌اندازي سوپرماركت چه تكنولوژي نياز داشت كه نيروهاي داخلي توانمند برآورده كردن آن نبودند ومتوليان مجبور شدند تا چنين مجوزي را صادر كنند.
به گفته كارشناسان طی دو دهه اخير رشد صادرات کره‌جنوبي از ۱۰ میلیارد دلار به صدها میلیارد دلار رسيده كه ناشي ازتمرکز صادراتی صنایع کره‌جنوبی و بازارهای متنوع آنها بوده امابه جاي آنكه اين مساله تجربه خوبی برای سیاست‌گذاران ایران در رابطه با ایجاد فضای سرمایه‌گذاری مناسب برای توسعه صادرات و تنوع آنها باشد تنها منجر به آن شده كه ايران بار ديگر دروازه‌هاي خود را به روي كالاهاي خارجي باز كند و اجازه حضور حرفه‌ايرا در كشور بدهد كه به هيچ وجه نياز اصلي و اولويت كشور نيستبا توجه به بحران‌هاي اقتصادي كه دارد نيست.
كارشناسان معقدند ایران با در اختیار داشتن بازار۴۰۰ میلیونی در منطقه می‌تواند به یک مرکز صادرات کالای کره‌ای تبدیل شود.
شايد برداشت خوب متوليان ايراني از شعار ملي كره‌جنوبي مبني براينكه" به همه انسان‌ها خوبی برسانید" منجر به اجرايي شدن اين مساله شده اما هرچه هست متوليان مي توانستند از اين خوبي به شكل ديگري بهره گيرند به طوريكه علاوه بر رونق توليد داخل و اشتغال نيروي كار بتواند زمينه ساير فعاليت‌هاي اقتصادي را مهيا كند.
فعالان عرصه بازرگاني معتقدند ایران می‌توانند اطلاعات خوبی با بررسی مسیر صنعتی و توسعه‌ تجاری کره‌جنوبی به‌دست آورند به اين معنا كه کره‌جنوبی یکی از بنیانگذاران WTO بوده و فرآیندها و روش‌های مختلف این کشور در پیوستن ایران به WTO می‌تواند به‌عنوان راهنما و کمک مورد استفاده قرار گیرد.

تجارت با هفتمين صادر كننده جهان
کره‌جنوبی در سال ۱۳۵۷ که انقلاب ایران روی داد، کشوری کم‌توسعه یافته بود و تولید ناخالص ملی آن نصف ایران برآورد می‌شد. این کشور حالا اما سه برابر ایران تولید ناخالص ملی دارد و نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دلار کالای تولیدی صادر می‌کند.
کره‌جنوبی به رغم تحریم‌ها همچنان با مدل‌هایی از اتومبیل‌های کیاموتورز و با مارک‌های سامسونگ و "ال جی" سهمی عمده در بازار ایران دارد.
حجم مبادلات تجاری ایران و کره‌جنوبی که در سال ۱۳۵۷ حدود ۵۰۰ میلیون دلار بود، در سال ۲۰۱۱، یک سال پیش از تحریم‌های گسترده علیه ایران، به بالاترین میزان خود رسید و بر ۱۷ میلیارد دلار بالغ شد. سهم صادرات ایران (در وجه عمده نفت) به کره بالغ بر ۳ / ۱۱ میلیارد دلار بود و سهم واردات از آن کشور به اندکی بیش از ۶ میلیارد دلار رسید.
با اين وجود در سال‌های اخیر کره‌جنوبی یکی از شرکای اصلی تجاری ایران بوده به اين ترتيب كه قبل از تحریم‌ها کره‌جنوبی بین ۳ تا ۴ میلیارد دلار به ایران صادرات داشته و در مقابل ایران به کره‌جنوبی در آن زمان بین ۴/ ۱ تا ۵/ ۱ میلیارد دلار صادرات داشته است.
با شروع تحریم‌ها بیش از پیش حجم مبادلات تجاری دو کشور کاهش یافت و در سال ۲۰۱۵ تنها به چهار ميليارد و ۲۸۵ ميليون دلار رسيد كه حجم واردات ايران از كره جنوبی
چهار ميليارد و ۳۵ ميليون دلار و صادرات به آن كشور ۲۵۰ ميليون دلار بود. این رقم امسال قرار است به ۶ میلیارد دلار افزایش یابد و تا سال ۲۰۲۰ سه برابر شود.

کد مطلب: 100146
 
Share/Save/Bookmark