بخش قابل توجهی از آلودگی هوای کلانشهر تهران مربوط به فرودگاه مهرآباد میشود و این به نحوی است که هر فروند هواپیما در هربار نشست و برخاست برابر ۳ هزار دستگاه خودرو آلودگی تولید میکند.
اين در حالي است كه اين آلودگيهاي زيست محيطي زندگي شهروندان شهر تهران و به صورت ويژه ساكنيني را كه در اطراف اين محل زندگي ميكنند تحت تاثير مستقيم خود قرار داده است.
اگر آلودگيهاي صوتي را هم ميهمان زندگي شهروندان حاشيه اين فرودگاه بدانيم،بايد پذيرفت كه شرايط زندگي در اين منطقه تهران به هيچ وجه قابل قبول نيست و سلامت مردم در خطر است.
موضوعي كه به مفهوم ناديده گرفته شدن حقوق شهروندي افرادي است كه چاره اي جز پذيرش اين اوضاع ندارند.
اين مشكلات در حالي به وجود آمده است كه براساس طرح تفصیلی شهر تهران فرودگاه مهرآباد در مکان فعلی خود خواهد ماند اما رئيس ستاد محيط زيست شهرداري از مصوبه انتقال فروگاه مهرآباد ميگويد كه در هيئت دولت بي پاسخ مانده است.
فردوگاهها بايد به حاشیه شهرها بروند
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به اینکه فرودگاهها باید در حاشیه شهرها باشند، می گوید: طراحی فرودگاه مهرآباد نیز بر همین اساس بود اما متأسفانه تبدیل حریم به متن فردوگاه مهر آباد را امروز در متن شهر قرار داده که خود سبب مشکلات بسیاری شده است.
محمد حقانی آلودگی صوتی را یکی از مشکلات همجواری فرودگاه با مناطق مسکونی می داند و ادامه می دهد: آلودگی صوتی در مناطق تهرانسر، مهرآباد بسیار بالا است. نکته قابل توجه آن است که تهران از نظر آلودگی صوتی در کشور مقام اول را داراست و نقش فرودگاه مهرآباد نیز در این زمینه بی تأثیرنبوده است.
رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه مشکلات فرودگاه مهرآباد تنها در خصوص آلودگی صوتی نبوده بلکه در آلودگی هوا نیز مؤثر است می گوید: روزانه ۱۷۰ پروازدرفرودگاه مهرآباد انجام می شود. این در حالی است که هر نشست و برخاست هواپیما در مهرآباد به میزان هزاران خودرو آلودگی زیست محیطی تولید می کند.
اين در حالي است كه رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران نيز با پذیرفتن اینکه در محدوده فرودگاه مهرآباد با آلودگی صوتی شدیدی روبرو هستیم، به مهر می گوید: انتقال به این فرودگاه به راحتی امکان پذیر نیست و وزارت راه و شهرسازی باید این موضوع را پیگیری کند.
به گفته احمد دنیا مالی این جا به جایی نیازمند برنامه ریزی بلند مدت و دقیقی است و نمی توان به راحتی در رابطه با آن تصمیم گیری کرد.
دنیا مالی با بیان اینکه مشکلات ساکنان اطراف این فرودگاه مشکلاتی قدیمی است به خصوص در شهرک اکباتان و آپادانا که جمعیت زیادی در آن زندگی می کنند و از قدیم نسبت به وجود این فرودگاه معترض بودند، می گوید: اما ساکنان این منطقه با علم اینکه در این منطقه فرودگاهی وجود دارد در آن ساکن شدند.
وی محدودیت زمانی پروازها را از جمله مواردی می داند که می تواند به طور موقت به ساکنان اطراف این فرودگاه کمک کند.
به گفته وی، می توان حداکثر ساعت پرواز را به جز موارد اضطراری ۱۱ شب و آغاز پروازها را ۶ صبح اعلام کرد اما تغییر کاربری این فرودگاه به عهده وزارت راه و شهرسازی است.
مصوبه انتقال فرودگاه مهرآباد ابلاغ نشد
نکته ای که علی محمدی شاعری رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران هم بر آن تاکید می کند و می گوید: بخش قابل توجهی از آلودگی هوای کلانشهر تهران مربوط به فرودگاه مهرآباد میشود و این به نحوی است که هر فروند هواپیما در هربار نشست و برخاست برابر ۳ هزار دستگاه خودرو آلودگی تولید میکند.
وی با بیان اینکه پروازهای فرودگاه مهرآباد سهم قابل توجهی در افزایش آلودگی کلانشهر تهران دارد، تاکید می کند: همچنین آلودگی صوتی ایجاد شده از هر نشست و برخاست هواپیماها نیز بسیار بالاتر از حد استاندارد در این منطقه است که با توجه به وجود اماکن مسکونی منطقه ۲۱ شهرداری تهران در اطراف این فرودگاه باید پروازها در آنجا لغو شود.
شاعری از مصوبه ای در هیات دولت می گوید که در خصوص انتقال این فرودگاه بوده است و اما این مصوبه تاکنون ابلاغ نشده است.
او اضافه می کند: در این زمینه در دولت قبل که در من سازمان حفاظت محیط زیست بودم موضوع را با تمام مخالفتهایی که بود دنبال کردیم و کار به جایی رسید که موضوع انتقال فرودگاه مهرآباد مصوب شد اما متاسفانه برای اجرا ابلاغ نشد که حال ضرورت دارد این موضوع مجددا یا از طریق مصوبه دولت و یا از طریق شورای عالی محیط زیست مطرح و مصوب شود و فرودگاه در یک بازه زمانی ۳ ساله تا ۵ ساله به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل شود و مانند انتقال پادگانها و زندانها و... در دستور کار قرار گیرد و از داخل شهر به خارج انتقال داده شود و مردم شهر از آلودگی صوتی و آلودگی هوای ناشی از این فرودگاهها ایمن بمانند.
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران معتقد است : حتی اگر این فرودگاه به طور کامل هم منتقل نشود باید فقط پروازهای خاص و ویژه آن هم به میزان بسیار محدود در فرودگاه مهرآباد انجام شود.
انتقال فرودگاه مهر آباد نفس تهران را باز می کند
مجلس نیز با انتقال این فرودگاه موافق است. غلامحسین مؤید حسینی صدر عضو فراکسیون محیط زیست مجلس درباره انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد می گوید: هواپیما نسبت به خودرو آلودگی بیشتری تولید میکند و همچنین نوع سوخت هواپیما ترکیبات آروماتیک است که خیلی سمیتر است و در نهایت آسیب آلایندگی هواپیماها به مراتب بالاتر از خودروها است. به دنبال انتقال فرودگاه مهرآباد و تخصیص سه چهارم آن برای فضای سبز، نفس تهران باز میشود.
حسینی صدر تصریح می کند: کارشناسان به شهروندان تهرانی توصیه اکید دارند که در اطراف فرودگاه مهرآباد سکونت نکنند چرا که به لحاظ آلودگی هوا و همچنین آلودگی صوتی با مشکل روبرو میشوند.
گفتني است در حالي در برنامه بلند مدت تهران نیز انتقال فرودگاه مهرآباد پیش بینی نشده است كه تحقیقات علمی نشان می دهد افرادی که در معرض صدای هواپیما به مقدار زیاد هستند بیشتر در معرض بیماری قلب و عروق اند و بهره هوشی کودکانی که در محدوده فرودگاه مهرآباد زندگی می کنند کمتر از سایر کودکان شهر است.