معرفي گوشهاي از فعاليتهاي اطلاعاتي يارپا
۱- ساخت نرمافزاري براي تحت تأثير قراردادن حافظه بلندمدت انسان
يارپا در راستاي اهداف اطلاعاتي خود، با برگزاري همايشي در ژانويه سال ۲۰۰۹، طرح ابتدايي خود مبني بر توليد نرمافزاري که بتواند با خواندن حافظه طولانيمدت انسان، تصميمات انساني را کنترل کند، معرفي کرد. اين نرمافزار با شکستن پيچيدگيهاي مغز انسان، ميتواند حافظه بلندمدت انسان را تحت تأثير قرار داده و تغييراتي را در ذهن انسان ايجاد کند. تا به حال خبري مبني بر اينکه اين نرمافزار تا به حال توليد شده است در رسانهها وجود ندارد.
۲- ساخت الگوريتمي براي تحليل نهايي فرضيات
بنا بر خبر وبسايت «وايرد مگزين»، اگرچه آمريکا با تجربههاي بزرگي همچون از بين رفتن ديوار برلين، يازده سپتامبر، سقوط صدام مواجه شده است، لکن تحليلهاي فردي و بعضا اشتباه و داراي نقص سياستمداران، افسران و مديران در نهايت سبب شکست آمريکا در رسيدن به اهداف نهايي خود شده است.
يارپا با استفاده از اين تجارب، به دنبال استفاده از الگوريتمي است که بتواند ميان تمام تحليلها و فرضيات، بر اساس روحيه افراد و همچنين شرايط موجود و تحليل وضعيت دشمن، تحليلهاي داري نقص و اشتباه را از تحليلها و فرضيات نسبتا درست تشخيص دهد و بتواند تحليل جامعتري از ميان تحليلهاي موجود، ارائه دهد.
اين نرمافزار همچنين در شبکههاي اجتماعي و براي ارزيابي روحيات افراد و روانشناسي کاربران اينترنتي نيز مورد استفاده قرار ميگيرد.
۳- نرمافزاري جهت اسکن کردن کليپهاي يوتيوب براي شناسايي و ترور افراد
وبسايت «ديگ» درباره اين موضوع ميگويد: با وجود دوربينهاي ديجيتالي و گسترش شبکههاي اجتماعي و همچنين وبسايتهايي نظير يوتيوب، روزانه کليپهاي بسياري در اين وبسايت آپلود ميشود، لکن استفاده بهينه از اين کليپها موضوعي جدا از تماشاي کليپهاي يوتيوب است.
در همين راستا، يارپا با ارائه نرمافزاري خودکار، کليپهاي قرار گرفته روي وبسايت يوتيوب را از نظر مسائلي همچون شخصيت فرد، نحوه برخورد و... اسکن کرده و با شناسايي فرد، اطلاعات مفيدي را براي ترور و حتي تعقيب فرد به دست ميآورد.
۴- استفاده از تئوري بازيها براي تحليل وضعيت آينده
وبسايت «رايت کاست» به نقل از عضو يارپا مينويسد: بدون تئوري بازيها، آمريکا محکوم به فنا است، اين عضو يارپا ميگويد: اگرچه آمريکا به عراق حمله کرد و يا توانست طالبان را در عراق شکست دهد، لکن تمام تحليلگران بر اين موضوع توافق داشتند که در صورت محاصره ايران، اين کشور از برنامه ساخت سلاح هستهاي منصرف ميشود در حالي که چنين اتفاقي نيفتاد و آمريکا متحمل خسارتهاي فراواني شده است، بنابراين قبل از هر تصميمي ميبايست با استفاده از ويژگي تئوري بازي، نسبت به عملکرد و تصميم دشمنان آگاهي کاملتري داشته باشيم. در همين راستا يارپا نرمافزاري را طراحي کرده است (تئوري بازي) که با تحليل شرايط منطقه، وضعيت دشمن و همچنين تواناييهاي نظامي و اطلاعاتي دشمن، اطلاعات قابل قبولي را در اختيار نيروهاي نظامي آمريکا قرار ميدهد.
۵- ساخت نرمافزار تحليل استعارههاي فارسي
وبسايت خبري نتورک ورلد اعلام کرد محققان سازمان يارپا در نظر دارند تا دست به ساخت نرمافزاري متشکل از استعارهها بزنند، البته نه فقط در مورد زبان انگليسي بلکه در مورد زبانهاي فارسي، اسپانيايي و روسي.
اين سازمان علت اين کار را اينچنين اعلام کرده است: «استعاره از زمان ارسطو ابزاري بلاغي و يا شعري بوده است که ويژگي خاص و خلاق هر زبان محسوب ميشود، مانند: وقت طلاست. در طول ۳۰ سال گذشته، بررسيها نشان داده است که استعاره در زبان روزمره فراگير بوده و نشان ميدهد که مردم يک فرهنگ خاص چگونه دست به تعريف و فهم جهان پيرامون خود ميزنند.»
گروهي که قرار است دست به انجام اين کار بزند بيان داشته است که اين برنامه: مشخص ميسازد مردم چگونه در مورد مسائل پيچيده فکر کرده و استعاره چه تأثيري بر عقايد آنها دارد؛ پيچيدگي معناي مرتبط با موضوع را از طريق تسخير يا بيان الگوها، کاهش ميدهد؛ معاني و جهانبينيهاي آشکار و استنتاجي گروهها يا افراد خاص را نشان ميدهد: ويژگي ناهمخوانيهاي موجود در مسائل اجتماعي و تباين اهداف سياسي؛ بيان ماهيت ظاهري و باطني گروههاي اجتماعي و سياسي، و فهم مشکلات و درگيريهاي رواني و در نهايت اينکه اين برنامه بايد دست به توليد روششناسي، ابزار، فنون و نيز سامانه اوليهاي بزند که بتواند استعارههايي را شناسايي کند که بينش لازم در مورد عقايد فرهنگي را در اختيار ميگذارد.