به رغم تمام تحرکات آمریکا و شرکای اروپایی و مهرههای منطقه ای اش، سیاست تحریم و فشار بر جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران برای تسلیم شدن در برابر زیاده خواهیهای آمریکا ناکام ماند و جهانیان اذعان دارند که سیاست فشار حداکثری با ناکامی همراه شده است. در این میان بسیاری از ناظران سیاسی و اقتصادی بر این امر تاکید دارند که ادامه راه تا شکست نهایی طراحی دشمنان نیازمند مولفههایی است که توجه به آنها امری الزام آور مینماید. در همین چارچوب برخی بر این عقیده اند که حمایت از مدیران با سابقه و توانا امری ضروری است و برخی که هیچ سابقه مدیریتی ندارند با انتقاد و متهم سازی مدیران و خواندن آیه یاس زمینه ساز عدم تحقق این مهم میشوند که تاثیر منفی بر اقتصاد کشور دارد.
در همین حال برخی نیز مبارزه با پولشویی و آنچه شفافیت اقتصادی ومالی نامیده میشود نیز از دیگر مباحث مطرح در حوزه تحقق سیاست ناکام ساختن طرحهای دشمنان عنوان میکنند چنانکه دیروز نیز خبر ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی از سوی دولت منتشر شد. این اصول در چارچوب تحقق اهدف کشور برای مقابله با چالشها و تکمیل کردن روند ناکام ساختن طراحی دشمنان در حالی مطرح میشود که در این زمینه چند نکته اساسی قابل توجه است.
نخست آنکه حمایت از مدیران کارآمد به عنوان وظیفه اصلی در چارچوب اصل مقاومت فعال امکان پذیر است. مهمترین مساله در حوزه مدیریتی زمینه سازی برای رونق تولید و اشتغال بوده و در این زمینه اعتماد به نیروی داخلی و چشم بستن از وعدههای بیرونی امری ضروری است. تجربه نشان داده که نسبت دادن همه چیز به برجام به دلیل بدعهدی و عدم صداقت طرفهای غربی تجربهای فاقد دستاورد مثبت بوده است. رویکرد به جذب سرمایههای خارجی و فعال شدن شرکتهای خارجی در پروژههای ملی نیز چشم انداز مثبتی نداشت چنانکه توتال فرانسه و مشابه آن در نهایت از اجرای تعهدات خود شانه خالی کردند حال آنکه بسیاری از فازهای پارس جنوبی با تکیه بر توان مهندسان داخلی در قرارگاه خاتم الانبیاء محقق شد.
بر این اساس حمایت از مدیران در قالب توجه به داشتههای درونی و اختصاص منابع مالی برای رونق تولید به جای اختصاص ارز به واردات که بعضا بدون نظارت به هدر رفت سرمایهها منجر شده، قابل اجراست. تکیه بر توان ایرانی چنانکه اخیرا نیز در نمایشگاه شرکتهای دانش بنیان و فناوریهای برتر، جوانان ایران زمین توان و اراده بالای خویش برای رساندن کشور به خودکفایی و درجات بالای علمی و فن آوری را برای همگان آشکار ساخت و نیز دوری از واژگانی که برخی مدیران و دست اندرکاران عرصه سیاستی و اقتصاد درباره توان ایرانی به کار میبرند و میگویند که ایرانی صرفا میتواند لوله هنگ بسازد و آبگوشت بز باز بپزد و نیز واگذاری منابع مالی و حمایتی به بخشهای کارآمد به جای برخورداران از رانت اقتصادی از مولفههای مهم در این عرصه خواهد بود. دوم آنکه از اصول تحقق پیشرفت و مقابله با طراحی دشمنان را اصل شفافیت و مبارزه با رانت از جمله مقوله پولشویی تشکیل میدهد. دراین عرصه نیز دو رویکرد قابل طرح است در یک طرف معادله برخی کنوانسیونهای بین المللی نظیر سی.اف.تی، اف.ای.تی.اف، پالرمو و ... قرار دارند که نوشته و پرداخته اقتصاد جهانی هستند. هر چند که ماهیت ظاهری این کنوانسیونها در چارچوب شفافیت مالی و پولشویی عنوان شده اما باطن این کنوانسیونها سلطه بیشتر نظام سرمایه داری به اقتصاد کشورها است چنانکه مقامات ارشد خزانه داری آمریکا که محور تحریمهای ضدایرانی است در راس اف.ای.تی.اف قرار دارند.
مسلما رویکرد به چنین کنوانسیونهایی نمیتواند کارگشای اهداف ملی از جمله در حوزه شفافیت و پولشویی باشد به ویژه اینکه غرب که خود محور این قوانین است در برجام بدعهدی خویش را اثبات کرده و دیگر نمیتوان به آنها اعتماد داشت. از طرف دیگر قانون اساسی کشور براساس اصول ایرانی و اسلامی دارای مولفهها و شاخصههای اساسی و کارآمد در مبارزه با فساد اقتصادی،
شفافیت از جمله در حوزه پولشویی و رانت اقتصادی است. به اذعان بسیاری از بزرگان اقتصاد و سیاست، کاربردی ساختن داشتههایی همچون نهج البلاغه امیرالمومنین میتواند بسیاری از این مشکلات را رفع نماید. در همین حال به جای رویکرد به قوانین غیرکارآمد و زیان بار خارجی حمایت از مبارزه دستگاه قضا با فساد و مفسدان و تمکین تمام ساختار حاکمیتی و مردمی به این مبارزات میتواند تحقق بخش اهداف ملی در عرصه مبارزه با فساد و از جمله پولشویی و رانت اقتصادی باشد. در نهایت میتوان گفت که همه داشتهها در عرصه حمایت از مدیران و نیز مبارزه با فساد و پولشویی در کشور وجود دارد و با تکیه بر همین داشتهها که در قالب مقاومت فعال قابل تعریف هستند، به جای چشم داشت به خارج میتوان دستاوردهای مهمی را محقق ساخت و شکستهای جدیدی را نیز به دشمنان این مرز و بوم وارد ساخت.
نویسنده: قاسم غفوری