کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حقیقتی که نتوانسته‌اند پنهان کنند

7 خرداد 1403 ساعت 21:19


غزه همچنان صحنه بزرگترین نسل‌کشی حقیقی قرن اخیر است حال آنکه حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی و ناتوانی جامعه جهانی در مقابله با این وضعیت هر روز بر وخامت اوضاع می‌افزاید.
در میان این تحولات سخنان جو بایدن رئیس جمهور آمریکا است که در جریان سخنرانی خود گفت: حمله عظیم پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل، حمله‌ای ویرانگر بود و من از ارتش آمریکا به خاطر کمک به تل آویو برای دفاع در مقابل این حمله قدردانی می‌کنم. سخنان بایدن در اصل روایتی از حمله پهپادی و موشکی ایران ( وعده صادق ) به رژیم صهیونیستی در واکنش به هدف قرار گرفتن کنسولگری ایران در تجاوز هوایی این رژیم به سوریه و شهادت سردار زاهدی و همراهانش بوده است. هر چند که بایدن با قدردانی از نظامیان آمریکایی برآن بوده تا اقتدار آمریکا را به نمایش گذارد و حتی مدعی توان خویش در همگرایی میان متحدان آمریکا در منطقه جهت رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایران شده است اما سخنان وی چند نکته کلیدی دارد
نخست آنکه وی اذعان می‌کند که حمله موشکی و پهپادی ایران ویران گر بوده است. این اعتراف یعنی سندی دیگر بر واهی بودن ادعاهای قبلی صهیونیست‌ها و آمریکا که مدعی شده بودند که این حملات کوچک با تلفات و خسارت‌های اندک بوده است. این اعتراف را می‌توان ادامه رویکرد قطره چکانی آمریکا در اذعان به کارآمدی وعده صادق و دقت عمل و توان بازدارندگی ایران دانست. اعترافی که پیش از این رسانه‌های صهیونیستی و غربی نیز اجبارا به آن اعتراف کرده بودند چنانکه یک هفته بعد از تلاش‌های گسترده رسانه‌ای و تبلیغاتی برای کم‌اثرنشان دادن عملیات وعده صادق، بی‌بی‌سی در گزارشی مستند، خسارت‌های حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی نواتیم در اراضی اشغالی را تأیید کرد. علاوه بر خبرها و تصاویر متعدد منتشرشده،«بی‌بی‌سی» فارسی در گزارشی به تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای قبل و بعد از حمله پرداخت و نوشت: «گستردگی حمله ایران حاوی این پیام است که به هر نقطه‌ای از اسرائیل دسترسی دارد.» این رسانه همچنین به نقل از برخی از تحلیلگران امور نظامی چون «عمر آشور»، استاد مطالعات امنیتی-نظامی انستیتو دوحه، حمله ایران را هم از نظر نظامی و هم اطلاعاتی پراهمیت خواند. به گفته عمر آشور«ازدحام پهپادها و سایر مهمات هوایی، حواس دفاع هوایی چندلایه و یکپارچه اسرائیل را منحرف کرد و به چند موشک بالستیک اجازه نفوذ و اصابت به اهداف داد.»
روزنامه اسرائیلی معاریو به نقل از کارشناسان نوشت: در حمله اخیر، 84 درصد از حملات هوایی ایرانی دفع شد و نه 99 درصد که از سوی سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام شد.اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی تفنگداران آمریکا گفت: پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل حفاظت شده ترین نقطه زمین دربرابرحملات موشکی بوده که حتی محافظت شده تر از کاخ سفید و کاخ کرملین است.
دوم آنکه بایدن عنوان می‌کند که آمریکا به کمک اسرائیل در رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایرانی رفته است و این یعنی اعترافی رسمی به فروپاشی قدرت بازداندگی رژیم صهیونیستی و پوشالی بودن سامانه‌های موشکی این رژیم همچون گنبد آهنین، پیکان، فلاخن داوود و ... در برابر اقتدار مقاومت.
سوم آنکه بایدن در حالی سعی دارد تا کمک گرفتن از برخی کشورهای منطقه همچون اردن، فرانسه و انگلیس در رهگیری موشک ها و پهپادهای ایرانی را نشانه توان اجماع سازی خویش معرفی نماید که این سخنان نیز اعترافی است به میزان قدرت و دقت و هجم گسترده توان موشکی و پهپادی ایران که آمریکا و رژیم صهیونیستی را  وارد ساخته تا از سایر کشورها حتی از اردن نیز طلب کمک کنند. سخنان بایدن یعنی اعترافی دیگر بر ناتوانی تحریم‌ها و تهدیدات آمریکا علیه توان بازدارندگی ایران است که با تکیه بر دانش بومی محقق شده است. بایدن ناخواسته اذعان می‌کند که ایران قدرتی منطقه‌ای و حتی در سطح نظم نوین جهانی است که آمریکا و صهیونیست‌ها با ان همه تجهیزات و ادوات توان مقابله با آن را نداشته و اجبارا خواستار کمک از سایر متحدانشان شده اند در حالی که بهره‌گیری از تمام این ظرفیت‌ها نیز نتوانسته مانع به هدف رسیدن موشک ها و پهپادهای ایران به اهداف از پیش تعیین شده گردد.
با توجه به این مولفه‌ها می‌توان گفت که سخنان بایدن درباره وعده صادق نه بیانگر قدرت و توان آمریکا بلکه نشانه‌ای بر فروپاشی قدرت بازدارندگی آمریکا، رژیم صهیونیستی و حتی متحدان و حامیانشن در برابر اقتدار موشکی و پهپادی و اراده پولادین جبهه مقاومت است که از یک سو رسوایی بزرگی برای آمریکا و متحدانش است و از سوی دیگر نقش و جایگاه غیر قابل انکار ایران در معادلات نظم نوین جهانی از جمله در تحقق ثبات و امنیت منطقه را آشکار می‌سازد.
 
قاسم غفوری


کد مطلب: 129651

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/editorial/129651/حقیقتی-نتوانسته-اند-پنهان-کنند

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir