کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتخابات ریاست جمهوری و بی‌برنامگی نامزدها

11 خرداد 1403 ساعت 21:14


احساس تکلیف با احساس توانایی و توانمندی بسیار تفاوت دارد، همه می‌توانند احساس تکلیف کنند اما آیا توانا و توانمند هم هستند؟
تاکنون 37 نفر برای انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم که به ناچار زودهنگام برگزار می‌شود، ثبت نام کرده‌اند، از میان این تعداد بر اساس شرایط و ضوابط ثبت نام، 7 تن واجد شرایط بودند که پذیرفته شده‌اند که البته باید برای احراز صلاحیت شورای نگهبان نیز اعلام نظر کند.
در میان آنهایی که ثبت نام کرده‌اند،‌ افرادی چون علی لاریجانی، سعید جلیلی، محمد خوشچهره و ...دیده می شود. هر یک از 7 نفری که ثبت نامشان تأیید شده است، در مسئولیت‌هایی حضور داشته‌اند اما به نظر کافی نیست.
اداره کشور در جایگاه ریاست جمهوری و رئیس دولت، کار بسیار سخت و دشواری است که نیازمند یک فرد پر کار، خوش فکر، توانمند و متعهد و متخصص است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی 10 آذر ماه 1398 پیش از آغاز جلسه درس خارج فقه، با شرح روایتی درباره توصیه پیامبر اعظم(ص) خطاب به جناب ابوذر، ضمن انتقاد به ثبت‌نام بی‌محابای برخی افراد در انتخابات مجلس، تاکید کردند: هر مسئولیّتی، هر سِمَتی، هر توانایی‌ای، در کنارش یک مسئولیّتی دارد، یک تعهّدی وجود دارد. باید دید که آیا میتوانید آن تعهّد را انجام بدهید یا نه؟ این خیلی درسِ بزرگی است».
این انتقاد و توصیه به همه انتخابات صادق است و همه آنهایی که خود را برای انتخابات عرضه می‌کنند، بای توجه داشته باشند که روی سخن رهبری آنهایی هستند که ثبت نام می‌کنند و قصد دارند مسئولیتی را بپذیرند اما آیا توان آن را دارند؟
آنهایی که ثبت نامشان در وزارت کشور تایید نشده، تکلیفشان روشن است، اما این تعداد 7 نفری که ثبت نامشان در وزارت کشور ثبت و پذیرفته شده، نگاهی به پشت سر خود بیندازند و ببینند که آیا در جایگاه و مسئولیتی که داشتند، چه نمره‌ای به خود می‌دهند؟
در واقع کلاه خود را قاضی کنند و ببینند در زمان تصدی مسئولیت نقاط ضعف بیشتری داشتند یا نقاط قوت و مثبت؟!
کار بسیار ساده‌ای است اما نیازمند به صداقت دارد، خود را قضاوت کردن کار دشواری است، اگر کسی بتواند خودش را قضاوت کند و به عملکرد خود نمره منصفانه و عادلانه بدهد، آن فرد اگر هم در مسئولیت‌هایی که داشته می‌تواند آنها را برای معرفی و جلب توجه مطرح کند و قطعاً هم مردم با درک سیاسی که دارند می‌توانند در انتخاب خود با دقت بیشتری عمل کنند.
ریاست جمهوری جایگاهی خطیر و مهم است که نیازمند فردی با تراز انقلاب اسلامی است، این که تاکنون در این مدت رئیس جمهور تراز انقلاب بر سر کار بوده است یا نه قضاوت دشواری است اما در میان همه روسای جمهور بودند افرادی که عملکرد مناسبی داشتند و برخی ضرباتی به کشور و انقلاب هم وارد کردند.
ثبت نام تا 14 خرداد ماه ادامه دارد و در این زمان باقی مانده نفرات دیگری هم برای ثبت نام اقدام می‌کنند و تعداد ثبت نام کنندگان افزایش می‌یابد.
مهم کیفیت ثبت نام کنندگان است نه کمیت آنها،‌ اگر تعداد نامزدها زیاد باشد، نشان آزادی یا دموکراسی و تعدد آراء و افکار نیست،‌ قطعا برای آن که مردم انتخاب بهتر و درست‌تری داشته باشند، تعداد نامزدها یک اندازه استاندارد باید داشته باشد، حتی تاکنون همین افرادی که ثبت نامشان تأیید شده، نمی‌توان از میان آنها یک نامزد تمام عیار پیدا کرد چرا که در کارنامه مدیریتی خود درخشان نبودند.
مشکل در جایی است که در کشور مدیریت متخصص و متعهد به ویژه برای جایگاه مهم و حساس ریاست جمهوری تربیت نکرده‌ایم برای همین است که قحط الرجال وجود دارد و همان‌هایی که ثبت نام کرده‌اند از همان روز نام نویسی،‌وعده‌هایی خود را آغاز کرده‌اند و وارد فاز تبلیغات و رقابت شده‌اند بدون آن که برنامه‌ای دقیق و مدونی از خود داشته باشند.
مهمترین بخشی که همواره مغفول مانده است، برنامه دقیق، ‌قابل اجرا،‌ مشکل گشا و جامع الاطراف است که از سوی نامزدهای ریاست جمهوری وجود نداشته و حتی پس از انتخاب شدن نیز برنامه‌هایی که به تصویب مجلس رسیده یا از سوی رهبری ارائه شده ناقص اجرا شده که همین خود نشان دهنده ضعف است.
 
محمد صفری


کد مطلب: 129687

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/editorial/129687/انتخابات-ریاست-جمهوری-بی-برنامگی-نامزدها

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir