کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اشتباه محاسباتی ممنوع

13 خرداد 1403 ساعت 2:21


طی روزهای اخیر هجمه قابل توجهی از تحریم‌ها و تهدیدات علیه ایران از سوی آمریکا و اروپا اعمال شده است. شورای اتحادیه اروپا ۶ فرد از جمله وزیر دفاع و ۳ نهاد ایرانی را به ادعای آنچه که کمک ایران به روسیه در جنگ اوکراین توصیف کرده است، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. همچنین  وزارت خزانه داری آمریکا در ادامه سیاست فشار حداکثری خود و مقابله با توان پهپادی جمهوری اسلامی ایران، یک فرد و ۴ نهاد ایرانی مرتبط با سازمان صنایع هوافضا را تحریم کرد. تروئیکای اروپایی نیز مدعی شده که در نشست شورای حکام قطعنامه ضد ایرانی را تصویب خواهد کرد.
همچنین آبرام پیلی، کفیل فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، در شبکه ایکس، بخشی از نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را بازنشر کرد و سپاه پاسداران را «تهدیدی برای جهان» خواند.ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در نشست خبری گفته بود، بگذارید خیلی واضح بگویم، سپاه پاسداران خطری برای جهان است.همچنین نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا طرحی را تحت عنوان «قانون توماج» ارائه کردند که در صورت تصویب در مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا، علیه قضات،‌ دادستان‌ها و بازپرسان در دادگاه‌های انقلاب ایران که اقدام به سرکوب مخالفان حکومت می‌کنند، تحریم‌هایی اعمال می‌کند. در ادامه همین رویکرد ضد ایرانی رسانه‌های سوئد با انتشار اخباری بی اساس مدعی طراحی حمله به سفارتخانه‌های رژیم صهیونیستی از سوی جمهوری اسلامی ایران شدند. همچنین اوپن‌ای‌آی، شرکت سازنده مدل مشهور هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی با انتشار گزارشی از کشف و حذف تعدادی از حساب‌های وابسته به جمهوری اسلامی خبر داد. نهادهایی همچون عفو بین‌الملل، کمیته به اصطلاح حقیقت یاب سازمان ملل در امور ایران نیز به تکرار ادعاهای حقوق بشری علیه ایران پرداخته‌اند.
مجموع این اقدامات در حالی صورت گرفته است که یک بعد از هدفگذاری آنها را انحراف افکار عمومی از جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در رفح و موج گسترده جهانی حمایت از فلسطین، توجیه تحرکات اخیر اروپا و آمریکا مبنی بر آزادی اوکراین برای استفاده از تسلیحات غربی در خاک روسیه، تشکیل می دهد. اما نکته اصلی را می‌توان در تحولات اخیر داخل ایران مورد ارزیابی قرار داد. پس از حادثه جانسوز شهادت رئیس جمهور و همراهانش در سانحه هوایی، دشمنان ایران در تصور به هم ریختن شرایط اقتصادی، سیاسی و امنیتی ایران بودند حال آنکه نه تنها این تصورات محقق نشد بلکه ملت بزرگ ایران با حضور و قدرشناسی میلیونی از رئیس جمهور شهید در مراسم‌های بدرقه این شهیدان، وحدت و پیوند خویش با نظام اسلامی و بصیرت و آگاهی‌ در موقعیت شناسی در برابر دشمن را به نمایش گذاشتند.
دشمن که در آن مرحله با شکست در برابر نظام اسلامی و ملت بزرگ ایران مواجه شده بود، در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، سناریوی دیگری را با تصور تاثیرگذاری بر رای مردم و حتی وضعیت اقتصادی و امنیتی کشور در پیش گرفته است و آن گرفتار‌سازی ملت در اشتباه محاسباتی است. کارنامه غرب در طول چند دهه عمر انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که آنها همواره برآنند بوده‌اند تا با مدیریت فضای رسانه‌ای و جنگ ترکیبی، در نهایت مردم را با تصور ترس از آینده اقتصادی و معیشتی و جایگاه جهانی و حتی ادعای گزینه جنگ، به سمت نامزدهایی با تفکرات سازشکارانه به جای رویکردهای انقلابی سوق دهند. به عبارتی دقیق‌تر غرب برآنند تا با ایجاد اشتباه محاسباتی، در جنگی ترکیبی با مولفه‌های همچون تحریم اقتصادی، تهدید به تقابل و انزوای جهانی، در صورت توان مانع از مشارکت مردم پای صندوق‌های رای شود و یا آنکه آنها را به سمت نامزدهایی سوق دهد که دارای تفکراتی متفاوت از دولت سیزدهم باشند تا به زعم خویش با برجامی دیگر و رویکرد به غرب به جای ادامه مسیر تعامل با همسایگان و خنثی سازی تحریم‌ها، کشورها را بار دیگر گرفتار خود تحریمی سازند.
با توجه به حقایق، می‌توان گفت که راهکار امروز کشورمان برای مقابله با تهدیدات و سناریوهای دشمن، وحدت و همبستگی ملی در برگزاری انتخاباتی پر شور با محوریت ادامه راه رئیس جمهور شهید در خنثی سازی تحریم‌ها بدون چشم داشت به برجام، پاسخ قاطع دادن به هرگونه تهدیدی علیه کشور است که بار دیگر ضمن رفع نیازهای کشور، ارتقای بیشتر جایگاه جهانی ایران را به همراه خواهد داشت.
 
قاسم  غفوری


کد مطلب: 129698

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/editorial/129698/اشتباه-محاسباتی-ممنوع

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir