کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فریادهای بازندگان بدون استقلال

17 خرداد 1403 ساعت 2:41


اولویت و مطالبه جهانی در حالی پایان نسل کشی غزه و مجازات رژیم صهیونیستی و حامیانش به جرم کشتار مردم فلسطین است که تروئیکای اروپایی شامل فرانسه، انگلیس و آلمان در کنار آمریکا نه تنها کارکردی در این زیمنه ندارند بلکه سراسیمه با پرونده سازی‌های دروغین به دنبال انحراف افکار عمومی از مسئله فلسطین و البته تحولات جاری در اروپا و آمریکا می‌باشند.
در روزهای اخیر همزمان با برگزاری نشست فصلی شورای حکام تحرکات اروپا و آمریکا با محوریت دوری از روند سیاسی و مذاکراتی، با ادعاهای واهی و سیاست تهدید  و تحریم علیه ایران شدت گرفته است. لورا هول‌گیت  نماینده دائم آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین مدعی شده است که آمریکا هر گونه ادعایی را که توسط ایران و چندین کشور عضو دیگر مطرح شده است، مبنی بر اینکه ایالات متحده به نحوی مانع بازگشت ایران به اجرای تعهدات مربوط به برجام می شود رد می کنیم و رویکردی واحد همچون اروپا علیه فعالیت هسته‌ای ایران داریم. همچنین متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌ها از مخالفت واشنگتن با قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی علیه ایران گفت موضع کشورش وقتی که قطعنامه منتشر شود، مشخص خواهد شد.او گفت نباید انتظار داشته باشید آمریکا با تروئیکای اروپایی که متحدانش هستند، ناهماهنگ باشد.
در همین چارچوب نیز بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه مشترکی خطاب به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کردند که جمهوری اسلامی ایران مسیر تشدید و گسترش برنامه اتمی خود را در سطحی هشدار دهنده درپیش گرفته است.این سه کشور اروپایی همزمان با آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران ارائه کرده‌اند. کشورهای موسوم به گروه همفکر شامل بلاروس، چین، روسیه، ونزویلا، نیکاراگویه، سوریه، زیمبابوه و ایران در نشست شورای حکام ق در آستانه رای‌گیری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با صدور بیانیه‌ای مشترک، تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را در سایه تعاملات ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده، اشتباه محاسباتی خوانده و هشدار دادند که چنین اقدامی نتیجه معکوس خواهد داشت.همزمان با این ادعاها، در حوزه حقوق بشر و تروریسم نیز غرب بار دیگر ادعاهای واهی علیه ایران را تکرار کرده‌اند.
این تحرکات از سوی غربی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که در کنار تقلای آنها برای تاثیرگذاری بر انتخابات آتی ایران، تحولات داخلی اروپا نیز در تحلیل رفتاری این کشورها باید در نظر داشت.
نظر سنجی‌ها بیانگر شکست سنگین احزاب و جریان‌های سیاسی کنونی حاکم بر این کشورها در انتخابات هفته آتی پارلمان اروپا و قدرت گرفت راست افراطی است که نتیجه آن می تواند بر انتخابات آمریکا نیز تاثیرگذار باشد. اکنون این سناریو مطرح است که آمریکا و شرکای اروپایی‌اش، با ایجاد فضای امنیتی در صحنه بین الملل با پرونده‌های دروغین و ساختگی همچون روسیه، چین و ایران هسته‌ای، به دنبال نمایش یک ناجی از خود برای افکار عمومی اروپا و البته ایجاد رعب و وحشت از روی کار آمدن راست افراطی در انتخابات پارلمانی اروپا هستند تا شاید با این حربه قدرت خود را در کشورهایشان و پارلمان اروپا حفظ نمایند. البته این مسئله بیش از هرچیز برای اربابان آمریکایی این کشورها دارای اهمیت است چرا که پیروزی راست افراطی در انتخابات پارلمان اروپا می‌تواند تقویت کننده موقعیت ترامپ و شکست بایدن و دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا باشد.
در این میان آمریکا و تروئیکای اروپایی که همواره بقای خود را در همراهی با لابی صهیونیستی می‌بینند این روزها که اعتراضات جهانی به نسل کشی غزه شدت گرفته و دادگاه لاهه نیز به دنبال مجازات سران رژیم صهیونیستی هستند، با دروغ پردازی‌های حاشیه‌ای نظیر ادعای هسته‌ای علیه ایران به دنبال تغییر دیدگاه جهانی از مسئله فلسطین به حاشیه‌ها هستند. به عبارتی دقیق‌تر رفتار این کشورها در شورای حکام نه برگرفته از استقلال و بازیگری جهانی آنها بلکه برگرفته از سرسپردگی تروئیکای اروپایی به آمریکا و صهیونیست‌ها است که این روزها نشست شورای حکام را مولفه‌ای برای خوش خدمتی به اربابان آمریکایی و صهیونیستشان می‌دانند حال آنکه واکنش قاطع هسته‌ای ایران به این تحرکات از جمله افزایش ظرفیت غنی سازی و تعدیل در مناسبات با آژانس، می‌تواند درس عبرتی برای توهم‌زدگان سیاست فشار و تهدید علیه ایران باشد چنانکه وعده صادق فروریختن توهم بازدارندگی رژیم صهیونیستی و حامیانش را بر جهانیان آشکار ساخت.
 
قاسم غفوری


کد مطلب: 129716

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/editorial/129716/فریادهای-بازندگان-بدون-استقلال

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir