کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بهره برداری انتخاباتی از شخصیت‌های محبوب ممنوع

20 خرداد 1403 ساعت 21:05


اکنون که 6 تن از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری احراز صلایحت شده‌اند، فضای انتخاباتی کشور وارد مرحله حساسی شده است که در آ‌ن نامزدها بلوغ فکری و سیاسی خود را به نمایش خواهند گذاشت.
اگر در انتخابات ریاست جمهوری دور قبل به یاد داشته باشید،‌ شاید بتوان تنها فردی که اخلاق را رعایت کرد و از ایجاد فضای اتهام و افترا دوری کرد شیهد ابراهیم رئیسی بود.
او توانتس در مناظره‌های انتخاباتی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 ظرفیت،‌قابلیتف بلوغ فرکی و سیاسی خود را نشان دهد و به همگان بگوید که می‌توان اخلاق مدار بود و در انتخابات نیز پیروز شد.
اکنون 6 تن برای انتخابات ریاست جمهوری 8 تیر 1403 احراز صلاحیت شده‌اند که از آنها انتظار می‌رود تا رویه شهید رئیسی را در تبلیغات انتخاباتی و مناظره‌ها در پیش بگیرند تا از ایجاد فضای تخریب، تهمت، بد اخلاقی‌های سیاسی و احتمالا ایجاد فضای تشنج جلوگیری شود.
کشور نیازمند آرامش است و این آرامش نباید با برخی رفتارها به هم بریزد، گرم کردن تنور انتخابات به معنی به هم ریختن آرامش در فضای انتخاباتی نیست، نباید به هر ابزاری دست زد تا به اهدف دست یافت.
چنین رویه‌ای در کشورهایی چون آمریکا رواج دارد که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از هر وسیله و ابزاری برای رسیدن به هدف و پیروزی ذدر انتخابات بهره می‌برند و اخلاق در میان آنها جایی ندارد.مآمریکا رواج دارد که رقبا آنهایی که احراز صلاحیت نشده‌اند نیز باید با تبعیت از قانون و نظر شورای نگهبان،‌ اگر اعتراضی دارند از مسیر قانونی آن را پیگیری کنند و اعتراض و مخالفت خود را در این برهه در فضای انتخاباتی کشور وارد نکنند که این امر باعث خواهد شد تا بر روی مشارکت تأثیر منفی بگذارد. احراز صلاحیت نشدگان نیز باید رشد فکری و سیاسی خود را در این مقطع نشان دهند و اثبات کنند که در طول چند سال مسئولیت‌هایی که داشته‌اند،‌ توانسته‌اند قانونمدار و فهمیده عمل کنند.
اکنون زمان انتخاب از میان این شش تن فرا رسیده و مردم باید بین آنها یک تن را در 8 تیر ماه برگزینند تا دولت جدید کار خود را آغاز کند.
انتخاب کار سخت و دشواری است، هر انتخابی تبعاتی می‌تواند داشته باشد، 17 روز تا انتخابات باقی است، چهره‌هایی که احراز صلاحیت شده‌اند افراد گمنامی نیستند، اما از میان آنها باید مناسب‌ترین و بهترین گزینه را به ریاست جمهوری رساند.
رهبر معظم انقلاب که همواره بر روی مشارکت بالای مردم در انتخابات تأکید کرده‌اند بر روی انتخاب درست و اصلح نیز تأکید داشته و دارند. ایشان گفته‌اند؛ «در انتخاب بایستی دقت کرد. تأکید می‌کنم به وعده و حرف اعتماد نکنید. به گذشته شخص نگاه کنید. کارآمدی را با حرف نمیشود تشخیص داد.»
هر یک از نامزدهای احراز صلاحیت شده کارنامه‌ای دارند که مردم می‌توانند به آنها رجوع کنند و با تجزیه و تحلیل عملکردها یک انتخاب درست را رقم بزنند.
شعارها و وعده‌ها نمی‌تواند ملاک باشد، هر آنچه که برای یک رأی و انتخاب درست نیاز است به گذشته و کارآمدی فرد بستگی دارد.
ضمن این که اگر مردم دیدند نامزدی سعی دارد خود را به شخصیت موجهی نسبت دهد، این نیز از روی ضعف او است چرا که می‌خواهد از محبوبیت پان شخصیت استفاده کرده و در واقع سوء استفاده کرده تا بتواند رأی جمع کند.
انتشار عکس خود با شخصیت‌های محبوب و مردمی نمی‌تواند ملاک برای انتخاب مردم باشد این اقدام نیز خود فریب افکار عمومی است و البته نامزدها هم نباید از این اقدام بهره ببرند.
برای اثبات خود نیاز به تخریب دیگران یا سوء استفاده از شخصیت‌های محبوب مردمی نیست، آنچه خود دارند به مردم عرضه کنند مردم خود انتخاب خواهند کرد.
قدر مسلم، این انتخابات در شرایط مهم و حساسی برگزار می‌شود که نیازمند رعایت یکسری ملاحظات ملزومات است اگر نامزدها و جریان‌های سیاسی که از آنها حمایت می‌کنند بیراهه بروند و پا بر روی خط قرمزها بگذارند، زیان چنین رفتاری برای کشور سنگین خواهد بود. نامزدها و حامیان آنها باید مراقب باشند تا بهانه دست دشمن ندهند.
 
محمد صفری


کد مطلب: 129757

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/editorial/129757/بهره-برداری-انتخاباتی-شخصیت-های-محبوب-ممنوع

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir