?>?> سیاست روز - زایمان سخت؟! - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زایمان سخت؟!

21 مرداد 1403 ساعت 22:39


سرانجام پس از یک ماه کش و قوس‌های فراوان، شایعات و لیست‌های قلابی و مطرح شدن آدم های فیک، پس از هیاهوی بسیار برای هیچ، کارگروه‌ها و شورای راهبردی، دیروز رئیس جمهور نهم ، طی نامه‌ای لیست پیشنهادی اعضای دولت چهاردهم را به مجلس شورای اسلامی فرستاد. لیستی که از دیروز تا حالا موجب عصبانیت، خشم و حتی فحاشی توییتری اصلاح طلبان و هواداران آن‌ها شده است.
انتقادات و حرف‌هایی که نثار پزشکیان رئیس جمهور، در فضای مجازی می‌کنند مایه تعجب است که چرا اینان به رئیس جمهور محبوبشان اینگونه هتاکی و توهین می‌کنند؟
البته ناراحتی و عصبانیت این جماعت قابل درک است چرا که بعد از این همه پروپاگاندای سیاسی و تبلیغاتی باندهای امنیتی و رفقای پیرامون پزشکیان، رای دهندگان به پزشکیان انتظار چنین «زایمان سخت» با این اعضا را نداشتند و در حقیقت با انتشار اسامی همگی دچار یک شوک و بهت حیرت آور شده اند و زیر لب نجوا می‌کنند «چی فکر می کردیم، چی شد؟!»
در نوشتار متعدد قبلی گفته بودیم که نباید از شخص پزشکیان انتظارات سخت و زیادی داشت که او می تواند «شق القمر» کند. گفتیم و نوشتیم که سطح توقع مردم را بالا نبرید و انتظارات ناموزونی را از رئیس جمهور نهم ایجاد نکنید ولی گوش کسی بدهکار نبود و همه سرمست از پیروزی پزشکیان می‌خواستند معجزه‌ای را ببیند.
 دقیقاً برآنیم که افراد معرفی شده آدم‌های توانمندی نیستند، البته بجز وزرای اطلاعات، صمت و امور خارجه مابقی افراد معرفی شده عمدتاً نه واجد شرایط ۱۲گانه رهبری هستند و نه متناسب با دیدگاه‌ها و مرامنامه پزشکیان. اعضای کابینه۱۴ که قطعاً بین سه تا چهار نفر از آن ها نمی‌توانند اعتماد مجلس را بدست آورند مابقی، وزرایی در تراز دولت پزشکیان و خواسته های حداقلی نیستند!
در بررسی افراد معرفی شده نمی‌دانیم کجایش مظهر وفاق ملی است؟ کجایش کابینه فراجناحی است؟ آیا بصرف ناشناخته بودن آن‌ها باید باور کنیم که جناحی نیستند؟
ما قرار نیست همراه و همگام با اصلاح طلبان به پزشکیان فحاشی کنیم و هرگز هم نخواهیم کرد چرا که از همان روز اول با شناخت عمیقی که از او داشتیم در تحلیل‌ها و نوشتارهایمان گفتیم که این دولت «زایمانی سخت» خواهد داشت و حتی نوشتیم که این کوه، موش خواهد زایید؟ ولی دوستان ما را متهم به بدبینی کردند و امروز به حرف‌های ما رسیدند.
اشکال بزرگ اصلاح طلبان این است که بعد از گذشت ۴۵سال هنوز نتوانسته‌اند ساختار نظام و حاکمیت را برای خودشان تجزیه و تحلیل کنند و به یک شناخت صحیح و عمیق از آن برسند؟
نوشته بودیم در ساختار غیر متمرکز و فاقد تجربه تحزب و حزب گرایی، داشتن کابینه‌ای فراجناحی امری محال و غیر ممکن است ولی دوستان حاضر به پذیرش چنین مواردی نبودند.
علی ایحال کابینه۱۴معرفی شده است که حرف و حدیث فراوان راجع به آن زیاد است و از حوصله این مقال خارج. اما آنچه که مسلم است این کابینه با مجلس مشکل پیدا خواهد کرد و چالش‌های زیادی پیش رو دارند که در آینده مشخص خواهد شد.
در نهایت اینکه برای پزشکیان وتیمش آرزوی موفقیت داریم و باز هم خواهیم نوشت.
 
فرهاد خادمی - روزنامه نگار پیشکسوت


کد مطلب: 130367

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/editorial/130367/زایمان-سخت

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir