کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راه فرار ندارید

29 مرداد 1403 ساعت 21:12


در دنیای امروز در حالی اخلاقیات به عنوان یک اصل حقوق بشری مورد تاکید می‌باشد که  گویی برای برخی کشورها و حاکمیت‌ها و البته مهره‌های رسانه‌ای آنها این امر هیچ معنایی ندارد و همچنان برآنند تا بدون مسئولیت پذیری و با دروغ پردازی و کتمان حقایق حقوق سایر ملت‌ها را نقض نمایند. یکی از این کشورها انگلیس است که نمونه رفتاری آن را این روزها می‌توان مشاهده کرد.
در سالگرد کودتای آمریکایی- انگلیسی 28 مرداد 1332 علیه ملت ایران و دولت دکتر مصدق، رسانه‌های حاکمیتی انگلیس گزارش‌های قابل توجهی در این باره منتشر کردند. به عنوان نمونه رسانه‌ حکومتی بی بی سی در گزارشی با عنوان نفت به مثابه اهرم سیاسی چنین عنوان می‌کند:« امروز سالروز کودتای ۲۸ مرداد است. در ایران از امروز دادگاهی در محاکمه آمریکا برای نقشی که در این کودتا داشت آغاز شده است و از جمله کسانی که در آن سخن گفته‌اند محمود مصدق بود، نوه محمد مصدق که دولتش در آن کودتا سقوط کرد. این رویداد را مورخان، نخستین به‌کارگیری نفت به‌عنوان ابزار سیاسی قلمداد کرده‌اند.»
این سبک از گزارش نویسی در باب کودتای 28 مرداد با ادعای وقایع نگاری تاریخی توسط رسانه‌های انگلیسی بویژه رسانه سلطنتی و حاکمیتی بی بی سی در حالی صورت می‌گیرد که در باب آن چند نکته قابل توجه است.
اولا رسانه‌های انگلیسی در چارچوب ماموریتی که اربابان سیاسیشان به آنها محول کرده‌اند در یک جنگ ادراکی با استناد به مسائل تاریخی گزیشن شده، احساس برانگیز به نفع انگلیس، تحریک و کتمان تاریخ و در نهایت پاک کردن نام انگلیس از پرونده کودتای 28 مرداد برآنند تا لوحی پاک از این کشور به نمایش گذارند. در گزارش اخیر بی بی سی در باب کودتای 28 مرداد در حالی با برجسته شدن نام آمریکا و برگزاری محاکمه آن در دادگاه ایران با حضور نوه مصدق، به دنبال تبرئه و پاک سازی نقش انگلیس در این کودتای کثیف هستند که در رویکردی وقیحانه برآنند تا حتی با مظلوم نمایی ایران را متهم و انگلیس را قربانی ملی شدن صنعت نفت ایران و کودتا را امری مجاز و انسانی معرفی نمایند. در ادعایی برای توجیه کودتای 28 مرداد بی بی سی در گزارش اخیر خود با عنوان نفت به مثابه اهرم سیاسی مدعی می‌شود:« در 20 مارس 195 نفت ایران ملی شد و در تابستان همان سال مصدق کنترل تمام میادین نفت را در کنترل گرفت و کارکان برتیانیایی را اخراج کرد. برتاینیا از تنها منبع نفتی‌اش محروم شد.چرچیل، وزیر وقت دریاداری بریتانیا در ژوئن 1914، مصوبه‌ای را درمجلس عوام به تصویب رساند که بزرگترین معامله نفتی تاریخ را رقم زد دولت بریتانیا کنترل 51 درصد سهام شهرک نفت ایران و انگلیس را در اختیار گرفت و وارد معاملات و بازار نفت شد.دسامبر 1952لندن در زیر ابری غلیظ  و آلوده و خفقان آور بود. لندن عملا چهار روز کاملا فلج بود و تا رفع مه دود 4 هزار نفر جان باختند و صدها هزار نفر بستری شدند. این وضعیت مختص لندن نبود، سبب این وضعیت روی آوردن بریتانیا به استفاده از زغال سنگ در نبود نفت بود. مالکوم برن، معاون و مدیر تحقیقات آرشیو امنیت ملی آمریکا می‌گوید امید عملیات آژانس این بود که با سازماندهی و هدایت نارضایتی سیاسی انقلابی در داخل ایجاد کنند و مردم ایران خود به جای آمریکا و بریتانیا کار کثیف را انجام دخند و آنها از شر مصدق خلاص کنند. سرانجام اولین کودتای نفتی دنیا موفق شد مصدق دستگیر و محاکمه و زندانی شد.»
قابل توجه آنکه بی بی سی در حالی با مظلوم نمایی و چهره‌ای انسان دوستانه برآن بوده تا دخالت در امور ایران و کودتای 28 مرداد را توجیه و در ضمن پرونده سیاه انگلیس را پاک نماید که تمام اسناد و مدارک نشان می‌دهد که بی بی سی در زمان کودتا از ابزار مهم کودتاگران بوده است چنانکه در طول چند دهه اخیر نیز در فتنه‌ها و آشوب‌ها و سوء استفاده از مطالبات مردم ایران جهت بر هم زدن امنیت، بی بی سی نقشی کلیدی داشته است. در اسناد تاریخی در باب کودتای 28 مرداد  آمده است:«در روز کودتا قرار بر آن بوده در بی‌بی‌سی، تغییر مشخصی به هنگام اعلام ساعت انجام شود. به جای حالا نیمه شب است، مجری خواهد گفت حالا دقیقاً نیمه‌شب است.»
این تبرئه سازی در حالی است که در دادگاه کودتای 28 مرداد مدارک ارائه شده نشان می‌دهد سرویس جاسوسی سیا (C.I.A) با همکاری سرویس‌های جاسوسی انگلیس، به طرح ریزی یک کودتای مبسوط با بکارگیری عوامل داخلی و خارجی، علیه دولت قانونی ایران در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ اقدام کردند.کودتای ۲۸ مرداد یک دستور کار خارجی بود که مراحل قبل، حین و بعد از آن، بین آمریکا و انگلیس تفکیک و  تقسیم  وظیفه شده بود. مجموع این تحولات بیانگر این حقیقت است که رژیم سلطنتی انگلیس و رسانه‌هایشان نمی‌توانند با دروغ پردازی و پاک کردن نامشان از پرونده کودتا، خود را از این جرم مبرا سازند و همچون آمریکا باید منتظر مجازات در دادگاه‌ ایرانیان باشند.
 
قاسم غفوری


کد مطلب: 130463

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/editorial/130463/راه-فرار-ندارید

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir