کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دوگانگی‌های ورزشی

27 شهريور 1403 ساعت 21:36


المپیک برای هر چه نزدیکتر کردن مردم جهان به هم برگزار می‌شود، یک دورهمی که برای ایجاد صلح و دوستی بیشتر بین مردمان کشورهای جهان و دولت‌ها شکل گرفته اما آیا المپیک جهانی در چارچوب اهداف خود پیش رفته است؟
در المپیکی که چندی پیش در فرانسه برگزار شد شاهد اتفاقاتی ناخوشایند بودیم که از فلسفه برگزاری المپیک به دور است. در این آوردگاه ورزشی به پیامبر خدا عیسی مسیح اهانت شد که نشان دهنده بیراهه رفتن این اتفاق بزرگ ورزشی است. چرا چنین اتفاقی باید در یک برنامه بزرگ جهانی ورزشی بیفتد مسئله‌ای است که به نظر می‌رسید با توجه به مسبوق به سابقه بودن آن باید شاهد ادامه این رفتارهای ناخوشایند باشیم.
اما نکته مهم دیگر که باید به آن اشاره کنیم و رهبر معظم انقلاب نیز دیروز در دیدار اعضای تیم‌های اعزامی ایران به پارالمپیک و المپیک به آن پرداختند مسئله رفتارهای دوگانه کشورهای حاکم بر ورزش بین‌المللی است.
ایشان در این دیدار فرمودند؛ «سیاست‌های دوگانه و مغرضانه کشورهای حاکم بر ورزش بین‌المللی در این دوره از رقابت‌های المپیک و پارالمپیک محسوس بود. در حالی‌ که کشوری را به علت جنگ از حضور در رقابت‌ها محروم می‌کنند، رژیم صهیونیستی با وجود آنکه در طول یک سال ۴۱ هزار انسان از جمله هزاران کودک را به قتل رسانده از مسابقات محروم نمی‌شود.»
اشاره حضرت آیت الله خامنه‌ای به روسیه و جنگ این کشور با اوکراین است که به همین دلیل روسیه از حضور در مسابقات ورزشی جهانی محروم شده است و از زمان آغاز جنگ تاکنون از شرکت در مسابقات بین‌المللی منع شده است.
در کنار چنین واکنشی که از سوی متولیان و حاکمان ورزش بین المللی دیده می‌شود، بی توجهی به جنگ و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین به ویژه غزه را می‌بینیم که نهادهای بین‌المللی نسبت به آن بی‌تفاوت هستند و حتی اجازه حضور تیم‌های متعلق به رژیم جعلی اسرائیل را در المپیک و دیگر مسابقات ورزشی می‌دهند.
بیش از 40 هزار تن از مردم غزه در طول یکسال گذشته قتل عام شده و به شهادت رسیده‌اند، یک جنایت جنگی بزرگ از سوی رژیم صهیونیستی رخ داده که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود اما برگزار کنندگان المپیک به این رژیم اجازه حضور می‌دهند ددر حالی که مستحق تحریم و بایکوت است. جالب است که در جنگ روسیه و اوکراین، تلفات نیروهای روسیه بیشتر از تلفات نیروهای اوکراین بوده است. تاکنون در طول 2 سال و نیم جنگ بین این دو کشور،‌200 هزار تن از نیروهای روسیه کشته شدند و د رمقابل 80 هزار نفر از نیروهای اوکراین کشته شده‌اند.
این رفتارهای دوگانه حتی در نوع برخورد برگزار کنندگان المپیک با ایران نیز دیده شد آنجا که یکی از ورزشکاران پارالمپیکی ایران پرچم حضرت رقیه را در دست گرفت متولیان مدال او را پس گرفتند اما به تیم‌های رژیمی که در فلسطین و غزه مرتکب جنایت شده است اجازه حضور داده می‌شود.
مردم کشورهای اروپایی پی به ماهیت نظام سلطه برده‌اند و آگاه شده‌اند که حاکمانشان در قتل و جنایاتی که اسرائیل مرتکب می‌شوند سهیم هستند و دست آنها در این کشتار به خون بی‌گناهان فلسطین آغشته است. این آگاهی و بیداری سرانجامی خواهد داشت واین سرانجام برای مظلومان شیرین خواهد بود.

محمد صفری


کد مطلب: 130710

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/editorial/130710/دوگانگی-های-ورزشی

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir