?>?> سیاست روز - سورپرايز در لحظه آخر؟! - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سورپرايز در لحظه آخر؟!

نتايج گفت‌وگوهاي هسته‌اي ميان ايران و آمريکا آنقدر از حساسيت برخوردار است که جان‌کري وزير خارجه آمريکا براي سرگرمي و تفريح و خريد سوغات بر

20 آبان 1393 ساعت 22:28

مولف : محمد صفري


نتايج گفت‌وگوهاي هسته‌اي ميان ايران و آمريکا آنقدر از حساسيت برخوردار است که جان‌کري وزير خارجه آمريکا براي سرگرمي و تفريح و خريد سوغات براي اهل و عيال به بازار مسقط رفت!
اين رفتار «کري» يا از سر بي‌تفاوتي و بي‌خيالي او است، يا از آينده و نتايج حاصل از گفت‌وگوهاي هسته‌اي خبر دارد و يا اين که احتمالاً توافقي حاصل شده است که او اينگونه با خيال آسوده به گشت و گذار و خريد در بازارهاي مسقط پايتخت عمان مي‌پردازد.
از مقامات و سخنگويان کاخ سفيد گرفته تا رسانه‌هاي آمريکايي و صهيونيستي و حتي مسئولان رژيم صهيونيستي از دو روز گفت‌وگوهاي سه‌جانبه ظريف، کري و اشتون اخبار مثبتي را منتشر نمي‌کنند و حتي در اظهارات و تحليل‌هاي خود هم، خط و نشان‌هايي را براي ايران مي‌کشند. مثلاً «جن‌ساکي» سخنگوي وزارت خارجه آمريکا در گفت‌وگو با شبکه سي‌ان‌ان تهديد کرده است که «اظهارات عليه اسرائيل مذاکرات هسته‌اي بين ايران و ۱+۵ را به خطر مي‌اندازد».
گره زدن چنين موضوعي به گفت‌وگوهاي هسته‌اي علاوه بر اين که زياده‌خواهي‌هاي تازه ديگري را از سوي آمريکا نشان مي‌دهد، ثابت مي‌کند آمريکايي در جريان گفت‌وگوهاي هسته‌اي از يک منطق و عقلانيت سياسي و ديپلماتيک برخوردار نيستند. رژيمي که همچنان عليه مردم مظلوم فلسطين جنايت مي‌کند، سرزمين‌هاي آنها را اشغال کرده و در مقابل ايستادگي نيروهاي مقاومت حملات خود را به خانه‌هاي مردم نوار غزه گسترش مي‌دهد، به عنوان يک خط قرمز براي آمريکا مطرح مي‌شود و حتي نبايد اظهاراتي عليه اين رژيم جنايتکار غاصب از سوي ايران مطرح شود.
اما در مقابل اگر مقامات رژيم صهيونيستي عليه ايران سخن بگويند و اظهارنظر کنند، مقامات کاخ سفيد با آنها هم‌آوازي هم خواهند کرد.
اکنون اگر در زمينه گفت‌وگوهاي هسته‌اي نگراني‌هايي وجود داشته باشد، به خاطر اين است که روند اتخاذ سياست‌هاي آمريکا در مذاکرات، شتاب گرفته است و اين شتاب بيشتر به سود آمريکا است.
شنيده شده است که آمريکايي‌ها، لغو نهايي تحريم‌ها را به تعيين تکليف برنامه موشکي ايران، اجراي طولاني مدت پروتکل الحاقي و گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مبني بر حل موضوع ابعاد احتمالي نظامي (PMD) مشروط کرده‌اند.
درباره برنامه موشکي ايران، روز گذشته سردار حاجي‌زاده فرمانده هوا فضاي سپاه پاسداران پاسخ چنين زياده‌خواهي را داد و قاطعانه گفت که برنامه‌هاي موشکي ايران به هيچ عنوان قابل مذاکره نيست.
پروتکل الحاقي هم بايد به تصويب مجلس برسد و از حيطه اختيارات تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي و دولت خارج است.
اکنون نيروهاي مسلح کشورمان در حوزه موشکي به دستاوردهاي بزرگي رسيده‌اند، اگر گفت‌وگوي سردار حاجي‌زاده که در آن نکات بسيار مهم و حساسي در زمينه پيشرفت‌ها و دستيابي ايران در حوزه موشکي بيان شده، بخوانيد متوجه مي‌شويد که سربازان دلاور کشور با چه سختي و مشقتي سال‌ها پاي کار بودند تا به اين مرحله رسيدند.
اما برخي در داخل کشور تحليل‌هايي ارائه مي‌دهند که نشان مي‌دهد که توافقات خوبي در مسقط صورت گرفته است!
اگر توافقات خوبي به دست آمده، پس اين همه فضاي منفي از سوي مقامات آمريکايي و رسانه‌هاي آنها نسبت به گفت‌وگوهاي مسقط براي چيست؟
شايد ظريف و کري مي‌خواهند همه را «سورپرايز» کنند؟!
اين که گفته شود به دليل فشارهاي داخلي از بيان رسمي اين توافقات خودداري مي‌کنند، بايد اين پرسش مطرح شود که اگر توافقات خوبي حاصل شده است، نگراني از فشارهاي داخلي طرفين براي چيست؟
اين توافقات خوب اکنون بايد براي هر دو طرف به عنوان برد ـ برد مطرح شود و ساز پيروزي بنوازند نه اين که از اعلام حتي کوچکترين نکته آن پرهيز کنند.
به نظر مي‌رسد، گفت‌وگوهاي انجام شده در مسقط حاصل درخور توجهي نداشته است. به همين خاطر بنابر گفته وزير خارجه کشورمان بايد تا هفته بعد صبر کرد.


کد مطلب: 89970

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/editorial/89970/سورپرايز-لحظه-آخر

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir