کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استاد دانشگاه آمریکا:

برای مردم فلسطین در دانشگاه آمریکا به نماز ایستادیم

9 خرداد 1403 ساعت 19:40


«چارلز رمزی» استاد الهیات دانشگاهی در ایالت تگزاس آمریکا می‌گوید یکی از موثرترین روش‌های مقابله با نیروهای شیطانی توسل به دعا است و از این رو برای حمایت از مردم فلسطین در دانشگاه از دعا و نماز بهره گرفته‌اند.
به گزارش ایرنا؛ اعتراضات گسترده ضد اسرائیلی دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا که با برخورد خشونت آمیز پلیس همراه شده، با تسری به دانشگاه‌های اروپا، کم کم دارد به جنبشی فراگیر و پر سر و صدا در کشورهایی تبدیل می‌شود که کمتر کسی فکر می‌کرد در سایه حمایت‌های قاطع دولت‌هایشان از رژیم صهیونیستی، صدایی مخالف از آنها به گوش برسد.در این رابطه با «چارلز رمزی» استاد دانشگاه در ایالت تگزاس آمریکا گفتگو کرده‌ایم.
***
* این روزها شاهد انتشار اخبار بسیاری در مورد وقایع غزه هستیم، درک واقعیت در مورد آنچه اتفاق می‌افتد بسیار مهم است. قبل یا هنگام وقوع تحولات در غزه،‌ شاهد تنش‌های متنوعی در کشورهای مختلف جهان بوده‌ایم اما هیچ کدام باعث نشد مردم در ایالات متحده یا کشورهای مختلف در سراسر جهان مانند بریتانیا یا دیگر کشورهای اروپایی به خیابان بیایند. چه چیزی آنچه در غزه و فلسطین اتفاق می‌افتد را متفاوت می‌کند؟
وضعیت غزه فاجعه آمیز، غیر انسانی و غیر قابل قبول شده است و فکر می کنم به همین دلیل است که مردم به خیابان‌ها آمده‌اند. مردم از این همه ظلم به ستوه آمده‌اند. به عنوان کسی که ۲۵ سال است در مورد فلسطین مطلب می‌نویسم می‌گویم که مساله فلسطین موضوع جدیدی نیست، رنج مردم فلسطین تازه نیست و از غزه شروع نشده است. می‌توانیم به عقب برگردیم. آنها ۵۰ سال است که وضعیت دلخراشی را تجربه می‌کنند اما مساله فلسطین امروز خاص به نظر می‌رسد چرا که دوربین‌ها هر لحظه از وقایع غزه را به جهان مخابره می‌کنند. دوربین‌های دنیا کودکانی را به تصویر می‌کشند که آب و غذا ندارند. در تگزاس جایی که من زندگی می‌کنم یک دانشجوی مسلمان، مسیحی و یا یهودی را می‌بینید که در حال اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو هستند. آنها می‌گویند این سیاست نتانیاهو غیرقابل قبول است. انسان‌های با وجدان و افرادی که قلبشان بیدار شده برای رنج دیگران به صدا در می‌آیند و قدم پیش می‌گذارند.

* من یک کلیپ در شبکه اجتماعی تیک تاک دیدم که یک دختر جوان آمریکایی می‌گفت این ما نیستیم که به خیابان آمدن به فلسطینی‌ها کمک می‌کنیم بلکه این فلسطین است که به ما کمک می‌کند تا از خوابی که گرفتار آن بودیم بیدار و رها شویم. مردم جهان درگیر یک زندگی شده‌اند که سراسر ظلم است که از آن غافل هستند. از مزایای مبارزه برای فلسطین برای مردم جهان بگویید.
آنها معتقدند هنگامی که بی عدالتی موجب رنج همنوع من می‌شود، انسانیت در درون من نیز بیدار می‌شود. به دنیای اطرافمان نگاه می‌کنیم و می‌گوییم آیا خدایی وجود دارد؟ آیا خدا ما را برای هدفی مشخص آفریده است. رنج برای قلب و دل انسان مانند یک میکروفون است. زمانی که رنج شکل می‌گیرد، دل انسان آگاه می‌شود به صورتی دیگر به اتفاقات توجه می‌کند. زمانی که عزیزانمان دچار رنج و گرفتاری می‌شوند به کلام خدا بیشتر دقت می‌کنیم. من این مساله را مکرر از دانشجوهایم می‌شنوم که آنها در رنج مردم فلسطین به عنوان موضوعی انسانی می‌نگرند و همین موجب شده که دلشان بیدار شود. من دعا می‌کنم که داستان به همین جا ختم نشود و این نسل به نسلی خداجو و در نهایت جامعه‌ای جویای دین تبدیل شوند.

* تا زمانی که مردم از نظر مالی در شرایط بسیار خوبی زندگی می‌کنند در مورد آنچه در اطرافشان می‌گذرد اهمیت چندانی قائل نیستند اما هنگامی که تحت فشار اقتصادی قرار می‌گیرند، ناگهان نسبت به مسائل اطراف خود با حساسیت بیشتری فکر می‌کنند و شاید به همین دلیل است که به خیابان‌ها آمده‌اند.
فشار اقتصادی واقعی است و شما به نکته خوبی اشاره کردید، مردم نگران اقتصاد هستند و در حال حاضر احساس هم دردی بیشتری می‌کنند.

* اما اگر آنها در شرایط خوبی زندگی کنند، برایشان مهم نیست که چه اتفاقی می‌افتد. زیرا زندگی خود را می‌کنند.
خب، باید باردیگر نگاهی بیاندازیم که اعتراضات آمریکا در کجا در حال وقوع است. دانشجویان در برترین دانشگاه‌ها در حال اعتراض هستند. کلمبیا دانشگاهی است که ثروتمندان و فرزندان سرمایه داران در آن تحصیل می‎کنند. تظاهرات در هاروارد، تظاهرات در پرینستون و در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی رخ می‌دهد. اینها دانشجویان طبقه کارگر و فقیر نیستند. اینها ثروتمند هستند.

* پس چه چیزی باعث اعتراض آنها می‌شود؟
من فکر می‌کنم که موضوع به ارتباطات بازمی‌گردد. معترضان دوستانی دارند که مسلمان هستند، دوستانی که فلسطینی هستند و بی عدالتی را می‌بینند. فکر می‌کنم آنها در طول ۵ سال گذشته یاد گرفته‌اند که در مقابل خشونتی که پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوست اعمال می‌کند اعتراض کنند. آنها آموختند که سخن بگویند، آنها یاد گرفته‌اند که صحبت نکردن اشتباه است، آنها متوجه شده‌اند که لایک و یا دیس‌لایک محتوایی در اینستاگرام و فیسبوک لزوما اعتراض محسوب نمی‌شود.

* اعتراض یعنی تغییر نحوه خرج کردن پول و تغییر نحوه استفاده از زمان. به عنوان یک فرد مذهبی، چگونه نماز می‌خوانید. آیا برای آرامش دعا می‌کنید؟ آیا شما برای عدالت دعا می‌کنید؟
آیا شما دعا می‌کنید که سیاست تغییر کند؟ حاضری پولت را برای باورت خرج کنی، وقتت را هزینه کنی؟ من یک دوست عزیز دارم که با سازمان« امداد اسلامی» که یک سازمان آمریکایی است، همکاری می‌کند. آنها فعالیت‌های بسیاری برای کمک رسانی به مردم غزه اعم از پول و غذا انجام می‌دهند. فکر می‌کنم که ما در حال یادگیری هستیم که این مشکلات به هم مرتبط هستند. قلب من قطعا برای رنج غزه شکسته است و برای آنها دعا می‌کنم.

* آیا حمایت از فلسطین در دانشگاه های تگزاس یا هر دانشگاه دیگری در آمریکا را تجربه کرده‌اید؟
دو نوع عصبانیت متفاوت در اعتراضات آمریکا وجود دارد. یکی خشم علیه مقامات و پلیس است؛ دانشجویان عصبانی هستند و می‌گویند باید اجازه اعتراض و آزادی بیان داشته باشیم. دیگری عصبانیت از این همه خشونتی است که علیه مردم فلسطین به کار برده می‌شود. آنها می‌گویند که دولت آمریکا و سایر دولت‌های جهان اقدامات لازم در این زمینه را انجام نداده‌اند. دانشجویان احساس خشم می‌کنند تا جایی که حاضرند فارغ التحصیلی از دانشگاه را از دست بدهند زیرا آنها می‌خواهند که صدا و نظراتشان شنیده شود.

* برای یک دانشجو در یک دانشگاه بزرگ این چیز کمی نیست. من می خواهم بپرسم چه چیزی یک دانشجو را به این مرحله میرساند که به این نتیجه برسد که همه چیر را رها کند تا بخواهد صدایش در حمایت از ملت مظلوم فلسطین شنیده شود؟
از سوال خوب شما متشکرم. من زمان زیادی را صرف فکر کردن و تحقیق در مورد آن خواهم کرد چرا که بسیار علاقه دارم درباره این مساله بیشتر بدانم. همچنین می‌خواهم بدانم چرا برخی با این شدت و حرارت و با این قدرت چنین احساسی دارند و برخی دیگر اینطور نیستند. چرا برخی بیدار هستند و برخی دیگر بی تفاوت؟ این باید سوالی باشد که فکر می‌کنم همه ما باید از خودمان بپرسیم.

* باید توجه کنیم که افرادی نیز هستند که ارتباط بیشتری با جامعه فلسطین دارند. به عنوان مثال مسلمان، عرب یا اصالتا فلسطینی هستند اما مانند دانشجویان آمریکایی واکنش نشان نمی‌دهند. سوال اینجاست که چرا دانشجویان آمریکایی و اروپایی اینقدر از خودشان هیجان نشان می‌دهند؟
خداوند متعال قدرتمند است و می‌تواند دل‌های مردم را به تحرک وادارد. من به عنوان یک فرد مذهبی، دوست دارم همه چیز را از طریق آنچه خداوند متعال به ما می‌آموزد و ما را بیدار می‌کند تفسیر کنم لذا می‌خواهم اینگونه بیان کنم که او دل‌های مردم را متحول می‌کند. او دل جوانان آمریکا و اروپا را برای یافتن حقیقت آرام خواهد کرد. فقط یک نکته را بگویم، انجمن ائمه در ایالات متحده و در توئیتر، فعال است.آنها در مورد دانشگاهی که من در آن تدریس می‌کنم نوشته‌اند، از اعتراضات مختلفی که در حال وقوع است، باید به نمونه دانشگاه تگزاس اشاره کرد زیرا در آنجا برای دعا گرد هم آمدند. آنجا گرد هم آمدند و فقط داد و فریاد و خشونت نبود. آنها به نماز و دعا جمع شدند. نماز بسیار قدرتمند است. نماز بالاترین عمل انسانی برای اعتراض به نیروهای شیطانی و شیطان است.


کد مطلب: 129673

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/interview/129673/مردم-فلسطین-دانشگاه-آمریکا-نماز-ایستادیم

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir