نشست خبری طرح تشویقی عیدانه کتاب که در قریب به ۸۰۰ کتابفروشی در سراسر کشور از سوی خانه کتاب برگزار شد با حضور مدیرعامل این موسسه برگزار شد.
مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در این نشست با اشاره به اینکه برای این دوره ۲ میلیارد تومان یارانه از سوی معاونت فرهنگی پیشبینی شده بود، گفت: در این طرح که با هدف رساندن یارانه به دست مخاطب برگزار شد این میزان مبلغ در نظر گرفته شده بود که به صورت تدریجی در اختیار کتابفروشیها قرار میگرفت. در این طرح برخی کتابفروشیها میخواستند که تمام یارانهشان را از ابتدا به آنها اعلام کنیم اما با این کار ممکن بود یارانهشان زودتر از پایان طرح تمام شود اما ما میخواستیم که شور و نشاطی که به واسطه این یارانه در کتابفروشیها به وجود میآید تا پایان طرح حفظ شود و از آنجا که مدیریت منابع یکی از اصول مدیریت است سعی کردیم به صورت تزریقی کتابفروشیها را شارژ کنیم.
نیکنام حسینیپور افزود: در این طرح رایزنی خوبی با معاونت امور فرهنگی صورت گرفت که ۷۹۳ کتابفروشی در این طرح فعال شدند و توانستیم ۵۰۰ میلیون تومان نیز به سقف یارانه اضافه کنیم تا به بهانه میلاد حضرت علی(ع) و روز ۱۲ فروردین در اختیار کتابفروشیها قرار گیرد و همین سبب شد در ۲ روز پایانی سقف تخفیف به ۳۰ درصد ارتقاء پیدا کند هرچند ترجیح ما این بود که به سقف تخفیف اضافه نشود اما این اتفاق صورت گرفت. همچنین در نظر داریم که در دورههای بعدی از کتب تألیفی حمایت ویژهای در این قبیل طرحها صورت بگیرد و مشغول پیدا کردن راهکارهای اصولی این مسئله هستیم.
مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب گفت: حدود ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان با مشارکت بیش از ۲۰۰ هزار شهروند ایرانی خریداری شد و این میزان مشارکت در حالی بوده که طرح با تأخیر شروع شد و حضور شهروندان در کتابفروشیهای بزرگ نکته مهمی بود که میطلبد کار مطالعاتی روی آن صورت گیرد. هرچند در برخی استانها آمار فروش بسیار کم بود و البته گزارش تحلیلی طرح نیز در دست آمادهسازی است تا از طریق آن و به واسطه آمار فروش کتابها ذائقه کتاب استانها استخراج شود و از این منظر این گزارشها برای تصمیمگیران فرهنگی گزارشهای مناسبی است و به طور کلی با این طرحها میتوان ذائقه ایرانیان در حوزه کتاب را با درصدی از خطا استخراج کرد.
حسینیپور با اشاره به میزان یارانهای که به کتابفروشیها تخصیص داده شد نیز گفت: درخصوص میزان یارانه کتابفروشیها ضوابطی طراحی شده که خب بیاشکال نبوده و تلاش میکنیم در طرحهای بعدی میزان یارانه هر کتابفروشی را اعلام کنیم اما شاخصهای مؤثر در شارژ کتابفروشیها عبارت بودند از فضای فیزیکی، تعداد کتابها و سابقه قبلی که بر این اساس همه کتابفروشیها ۲ میلیون تومان شارژ شدند اما برخی از این میزان بالاتر نرفتند اما برخی نیز تا سقف ۳۰ میلیون تومان نیز از یارانهها استفاده کردند. در این دوره دغدغهای داشتیم مبنی بر اینکه آیا به کتابفروشیهای دولتی یارانه تعلق بگیرد یا خیر که به جمعبندی نرسیدیم زیرا هدف از این طرح رساندن یارانه به دست مردم است و خب نتیجه دقیقی به دست نیاوردیم.
او در بخش دیگری یادآور شد: میزان یارانه اختصاص داده شده به حوزه کتاب محدود است و این هزینه در بخشهای مختلف معاونت فرهنگی اعم از نمایشگاه کتاب، نمایشگاههای استانی، طرح خرید کتاب و... هزینه میشود که طرحهای عیدانه یا پاییزه یکی از آنهاست.
او در رابطه با برنامه خانه کتاب به منظور حمایت از کتابخوانی بدون استفاده از یارانهها گفت: در حوزه فرهنگ فعلاً یارانه نیاز است همانطور که در مورد آب و برق دولت یارانه میدهد اما ما سعی میکنیم مصرف یارانه را در مخاطب کاهش دهیم و با برنامهریزی این کار را میکنیم. از این رو تخصصی شدن یکی از راههای این کار است یا برای قشر مشخصی این طرح را در نظر میگیریم. همچنین در طرحهای بعدی در تخصیص یارانه بازبینی میکنیم تا مثلاً براساس سرانه جمعیت استان یارانه تخصیص داده شود و در صورت عدم استفاده آن مبلغ محفوظ بماند تا بتوانیم آن را در فعالیتهای بعدی استان در حوزه کتاب به مصرف برسانیم.البته راهاندازی کتاب فروشی کار دولتها نیست و نیازمند فروش بخش خصوصی است و این مسئله نیازمند تحریک بخش خصوصی دارد که ما با این طرحها چنین کاری انجام میدهیم.