اصلاحطلبان از روزی که سکان مدیریت پایتخت را در دست گرفتهاند از یک سیاست دم زدهاند و آن هم گران کردن شهر تهران است. این موضوع تقریبا از سوی اغلب فعالان سیاسی و شخصیتهای شاخص اصلاحطلبی مطرح شده است. از جمله افرادی که تا به امروز درباره گران شدن شهر تهران صحبت کردهاند میتوان از غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران، محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران، پیروز حناچی شهردار تهران، محسن صفاییفراهانی فعال اصلاحطلب، محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران، محمدحسن ملکمدنی شهردار تهران در دوره اصلاحات، سیدحسین هاشمی استاندار اسبق تهران، حسین مرعشی عضو حزب کارگزاران سازندگی و... نام برد.
تز و نظریه اصلاحطلبان این است که بایستی شهر تهران را گران کرد تا کسانی که توانایی مالی را ندارد از شهر بروند و شهر خلوت شود تا بتوان آن را مدیریت و اداره کرد. اصلاحطلبان در آشکارا از تمرکززادیی از شهر تهران صحبت میکنند اما به نظر میرسد اهداف پنهانی نیز برای شعار گران کردن شهر تهران وجود دارد. این طرح نوعی اشرافیتگرایی را نیز به نمایش میگذارد و البته درآمدزایی از شهر تهران و جداسازی تهران به عنوان یک تافته جدابافته از کل ایران نیز از جمله اهدافی است که اصلاحطلبان دنبال میکنند. قطعا با توجه به تمرکز سیاسی و خدماتی و اقتصادی که در شهر تهران وجود دارد گرانتر کردن شهر تهران سبب خلوت شدن آن نمیشود و تنها موجب مشقت بیشتر کسانی که کارشان به پایتخت گیر کرده است، میشود.
در همین رابطه اخیرا، معاونت حملونقل و ترافیک پیشنویس لایحهای را به معاونت برنامهریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه کرده است که براساس آن ۵ تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور میشود. پیشنویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته و این لایحه از لحاظ کارشناسی و حقوقی بررسی شده که در نهایت لایحه به تایید رسیده و به زودی به شورای شهر ارسال میشود.
براساس این لایحه، تونلهای نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای هر بار عبور باید رقمی را به عنوان عوارض پرداخت کنند که گفته میشود حداقل عوارض پیشبینی شده حدود ۳ هزار تومان خواهد بود.
پیشتر هم یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره بالا بردن هزینه مترو تهران سخن گفته بود.
میرلوحی با بیان اینکه مترو تهران قیمت واقعی بلیت را ندارد گفت: در حال حاضر تنها با توجه به هزینههای بهرهبرداری و آن هم تنها هزینههای جاری عدد اعلامی ۲۳۰۰ تومان است که براساس آنچه در دنیا مرسوم است قیمت بلیت در تهران چیزی در حدود ۱۰ هزار تومان تمام میشود. وی افزود: باید کسی که در تهران زندگی میکند هزینههای زندگی در تهران را بپردازد.
جالب اینجاست که حناچی نیز در زمانی که معاون فنی و عمرانی شهرداری را برعهده داشت اعلام کرد احتمال واگذاری اتوبانهای داخل شهر به بخش خصوصی وجود دارد و قرار است بخش خصوصی برای عبور خودروها از این معابر، عوارض دریافت کند.
حناچی در نشست خبری خود اعلام کرد احتمال دارد برخی بزرگراههای درونشهری تهران به بخش خصوصی فروخته شده و خودروها برای عبور از این بزرگراهها، عوارض بپردازند. ما ناچاریم حتی خیلی کم به این سمت حرکت کنیم، با این روش، مکانیزم تامین منابع مالی در شهر متفاوت میشود.
اما یک هفته بعد حناچی به تصحیح سخنان خود پرداخت و با تکذیب آن گفت: یکی از راهکارهای تأمین هزینههای نگهداشت معابر حملونقلی در اکثر کلانشهرهای دنیا، اخذ عوارض تردد از خودروها است. در شهر تهران، اما چنین رویهای موسوم نبوده و نیست، اما در حال حاضر به پیشنهاد روشنی در مورد آن دست پیدا نکردهایم و چنین چیزی در دستور کار نیست، اما به هر حال میتوانیم به آن فکر کنیم. در مورد پروژههای بزرگراهی که از این پس کار ساخت آنها را شروع خواهیم کرد، میتوانیم چنین نگاهی را از ابتدا داشته باشیم و به راحتی این کار امکانپذیر است.
هرچند بعد از جنجالی که خبر پولی کردن تونلهای شهر تهران برپا شد دوباره اصلاحطلبان نسبت به طرح خود عقبنشینی کردند و حجت نظری عضو شورای شهر تهران بیان کرد: اخذ عوارض از خودروها برای تردد در تونلهای شهری صرفاً ایدهای است که معاون حملونقل و ترافیک شهردار مطرح کرده و لایحهای برای آن به شورا نیامده است.
به نظر میرسد با این دست فرمانی که اصلاحطلبان جلو میروند اگر فشار افکار عمومی نباشد قطعا اندیشهای که درباره گرانتر کردن و پرهزینه کردن شهر تهران برای شهروندان دارند را عملیاتی میکنند. هر چند که در مدیریت اصلاحطلبی راه بینداز و جا بینداز یک روش روانشناسی است که میگوید که ابتدا موضوع را در سطح رسانهها و افکار عمومی بازگو کند و بعد از بازی با افکارعمومی و آمادهسازی آن را را عملیاتیسازی میکند.
در ادامه احتمال دارد که اصلاحطلبان سعی کنند پارکها و معابر عمومی را برای اهداف خود پولی کنند. این درحالی است که اصلاحطلبان درباره مدیریت دوازده ساله محمدباقر فالیباف در شهر تهران بیان کردند که شهر سوخته تحویل گرفتهاند که حالا شعار پولی کردن تونلها و بزرگراههای شهر تهران نشان میدهد که اصلاحطلبان از زیرساختهایی که قالیباف بنا کرده است میخواهند درآمد کسب کنند. این موضوع اوج ناکارآمدی یک جریان سیاسی در اداره یک شهر را به وضوح نشان میدهد. جهاننیوز