کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کدخدایی:

نتیجه مصوبه شورای نگهبان، کاهش ثبت‌نام بی‌رویه بود

26 ارديبهشت 1400 ساعت 21:59


سخنگوی شورای نگهبان گفت: خوشبختانه ثبت‌نام‌ها روند خوبی داشت و با توجه به مصوبه شورای نگهبان، ما به‌عنوان گام اول راضی هستیم، چرا که ثبت‌نام‌های بی‌رویه خیلی کمتر بود.
عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده و سخنگوی شورای نگهبان در گفتگوی تلفنی با برنامه «متولد ایران» در رادیو انتخابات با اشاره به ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات و آغاز فرآیند بررسی صلاحیت‌ها، گفت: از ۲۱ اردیبهشت ماه جاری ثبت‌نام‌ها شروع شد و به‌مدت ۵ روز ادامه داشت و دیروز تا ساعت ۱۸ روند ثبت‌نام‌ها پایان یافت.
وی افزود: تعداد کسانی که برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کرده‌اند، ۵۹۲ نفر بوده‌اند و طبیعتاً شورای نگهبان صلاحیت کسانی را که شرایط اعلام‌شده را داشته باشند، در بررسی صلاحیت‌ها رسیدگی خواهد کرد و کسانی که آن شرایط را نداشته باشند، کنار گذاشته خواهند شد.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه فرصت قانونی برای بررسی صلاحیت‌ها، ۵ روز است اما این بازه قابل تمدید به ۱۰ روز هم هست، تصریح کرد: بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان آغاز شده، البته طبق قانون اگر این ۵ روز کافی نبود، ما می‌توانیم این فرصت را ۵ روز دیگر تمدید کنیم ولی نهایتاً ۱۰روزه باید نتایج بررسی صلاحیت‌ها را به وزارت کشور اعلام کنیم.
کدخدایی اضافه کرد: بعد از اعلام اسامی نهایی نامزدها، فرصت تبلیغات انتخابات آغاز می‌شود و کاندیداها تا یک روز قبل از روز انتخابات (۲۷ خرداد)، فرصت تبلیغات دارند. البته امسال براساس شرایط کرونا، عمدتاً تبلیغات در رسانه‌ها خواهد بود و تبلیغات در فضای عمومی، براساس وضعیت هر شهر و استان تعیین و توسط وزارت کشور اعلام خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه «ما از ابتدا اعلام کرده‌ایم که هم سلامت انتخابات و هم سلامت مردم برای ما مهم است»، اظهار داشت: خوشبختانه دوستان ما در وزارت کشور تدابیر خوبی در این حوزه داشته‌اند و امیدواریم که مشکل خاصی نباشد؛ تاکنون ما پیش‌بینی‌ها و آموزش‌هایی را که برای عوامل نظارتی نیاز بوده است انجام داده‌ایم و مشکل خاصی بر سر راه‌مان نمی‌بینیم و امیدوارم ۲۸ خرداد هم مشارکت پرشور مردم را در انتخابات شاهد باشیم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره الکترونیکی بودن بخش‌هایی از انتخابات نیز گفت: امسال چند انتخابات همزمان داریم؛ انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، به‌صورت سراسری برگزار می‌شوند و دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، میان‌دوره‌ای هستند و صرفاً در برخی حوزه‌های انتخابیه برگزار خواهند شد؛ در انتخابات سراسری، ما طبق قانون فقط بر انتخابات ریاست‌جمهوری نظارت می‌کنیم و نظارت بر انتخابات شوراها به‌عهده مجلس است و ظاهراً در انتخابات شوراها، در برخی شعبه‌ها بنا شده است که انتخابات تمام‌الکترونیک باشد چون شرایط ساده‌تری دارد اما در انتخابات ریاست‌جمهوری، مراحل احراز هویت و تجمیع، الکترونیکی هستند اما مرحله اخذ آرا، همچنان به‌صورت دستی برگزار خواهد شد. 


کد مطلب: 118057

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/news/118057/نتیجه-مصوبه-شورای-نگهبان-کاهش-ثبت-نام-بی-رویه

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir