کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حسن روحانی:

ویروس ترامپ و کرونا نبودند دلار زیر ۵ هزار تومان بود

9 تير 1400 ساعت 20:48


رئیس‌جمهور جنگ اقتصادی و کرونا را عامل اصلی مشکلات مردم دانست و گفت: اگر دو ویروس ترامپ و کرونا نبودند، رشد اقتصادی ۴.۱، تورم ۱۱.۵ درصد و نرخ دلار زیر ۵ هزار تومان بود.
حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه روز گذشته هیئت دولت با گرامیداشت سالروز شهادت شهید بهشتی اظهار داشت: این روزها سالروز شهادت شهید بهشتی و همرزمانش و همچنین جنایت رژیم بعثی در سال ۶۰ است. در هفتم تیر ماه سال ۱۳۶۰ دشمنان این انقلاب و مردم توطئه بزرگی را علیه کشور طراحی کردند و به وسیله مزدوران شان در مقر حزب جمهوری اسلامی جایی که تعداد زیادی از نمایندگان مجلس، وزرا، مسئولین قوه قضاییه و عده‌ای از سه قوه بودند و در آن محل جمع می‌شدند، بمب گذاری کردند.
روحانی شهید بهشتی را مظلوم بزرگ تاریخ اسلامی دانست و افزود: شهید بهشتی بزرگترین مظلوم تاریخ انقلاب است البته ما مظلومین دیگری هم بعد از ایشان داشتیم اما مظلومیت ایشان بسیار بیشتر بود و تا کسی در آن شرایط حضور نداشته باشد و در ریز شرایط سیاسی قرار نداشته باشد نمی‌تواند به خوبی مظلومیت ایشان را تصور کند. مثلاً اگر یک جوان بخواهد امروز مظلومیت شهید بهشتی را در آن زمان در نظر بگیرد به نظر من قادر نیست.وی اظهار داشت: مسیر و راهی که شهید بهشتی در آن روزها بنا نهاد علیرغم سختی‌ها ادامه پیدا کرد که به نظر من ایستادگی و مقاومت مردم در کنار روحیه‌ای که با رهبری امام راحل در جامعه وجود داشت یک معجزه تاریخی در کشور ما آفرید یعنی شهادت شهید بهشتی و ۷۲ تن نه تنها روحیه مردم را خرد نکرد و آنها را ضعیف نساخت بلکه با روحیه‌ای قوی در تشییع پیکر ایشان و هم رزمانش یکپارچه حضور داشتند و فریاد می‌زدند «ایران پر از بهشتی است.»
وی ادامه داد: وابستگی حزبی و جناحی آن چیزی است که می‌تواند قوه قضاییه را بشکند، امیدواریم قوه قضاییه ما از این مسائل دور باشد و کاملاً بی طرف باشد چون اگر قوه قضاییه قوه‌ای باشد که همه مردم به آن اعتماد داشته باشند بسیار برای مردم امیدآفرین است. قوه قضاییه آخرین مرجع است و هرکسی آسیبی ببیند به آنجا می‌رود می‌داند آنجا دستگاهی است که می‌تواند به حقش برسد.
رئیس جمهور ادامه داد: برای پیشرفت و توسعه کشور نیاز به همراهی سه قوه داریم و اگر این سه قوه کنار هم نباشند، کار بسیار دشوار می‌شود که این سختی کار را در دولت یازدهم و دوازدهم لمس کردیم و دیدیم وقتی دو قوه از قوه دیگر فاصله می‌گیرند، کار چقدر دشوار و سخت می‌شود. امیدواریم شرایط بهتری پیش روی نظام و دولت باشد.
وی تأکید کرد: امروز مردم ما در یک تروریسم دیگر مشغول مقاومت هستند. یعنی از سال ۹۷ تاامروز که سه سال و نیم از این بحران گذشته، در یک تروریسم اقتصادی بودیم. کاری که ترامپ علیه ملت ایران کرد، تحریم و جنگ نبود بلکه از آن بالاتر بود. اقدام آنها تروریسم اقتصادی بود. یعنی اگر کسی جنگ هم می‌کند علیه بیماران جنگ نمی‌کند و نمی‌آید که با سرطانی‌ها، پیرمردها، زنان و کودکان اقدام به جنگ کند. جنگ نیز قانون و چارچوب و مقررات خاص خود را دارد. اما اقدامی که ترامپ و دولت آمریکا کرد، ترور اقتصادی بود که با این اقدام جلوی رسیدن دارو و غذا را گرفتند و این جنایات آنان همچنان ادامه دارد.روحانی خاطرنشان کرد: جانشینان ترامپ نیز همچنان جنایات او را ادامه می‌دهند و آنها نیز جانشینان راه و مسیری هستند که ترامپ بنیانگذاری کرده است. همه می‌دانند کسی که با تمام وجود اجازه نمی‌داد برجام شکل بگیرد و اجازه نمی‌داد بعد از تصمیم برجام، این توافق زنده بماند، صهیونیست‌ها بودند. اسرائیل و صهیونیست‌ها بیشترین مخالفت و دشمنی را با برجام داشتند. چون می‌دانستند برجام یعنی چه. روحانی تاکید کرد: جنگ بدون مجروح و شهید و ویرانی نیست، جنگ است و تبعات خود را دارد؛ اما ملت ما ایستادند، تسلیم نشدند، مقاومت کردند و امروز هم این مسیر ایستادگی را ادامه می‌دهند.
رئیس‌جمهور بیان کرد: بایدن قبل از اینکه از مردم رای بگیرد اعلام کرد راه ترامپ راه غلطی بوده و مردم آمریکا با همین ایده و نظر به او رای دادند؛ یعنی امروز اگر بایدن اندکی در اجرای برجام تسامح کند به رای مردم آمریکا خیانت کرده است. رئیس‌جمهور تاکید کرد: همین جا به ملت ایران عرض می‌کنم، دولت دوازدهم در این مسیر هیچ کوتاهی، تسامح و تساهلی را روا نداشته است و با قدرت و دقت از تمام فرصت‌ها و ثانیه‌ها استفاده کرده است. البته برخی مسائل هستند که امیدواریم حل و فصل شوند و از آنها عبور کنیم تا مردم ما به حق مسلم خود برسند.
وی گفت: برجام یک سندی است که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست، یکی از سندهایی است که نشان می‌دهد ما به دنبال فعالیت هسته‌ای و فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز هستیم.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه مردم باید بدانند منشا فشاری که در این مدت به آنها وارد شده کجا بوده است، تصریح کرد: دو عامل اصلی در کشور در این چند سال باعث رنج و مشقت فوق العاده مردم شد؛ یک عامل جنگ اقتصادی بود و عامل دیگر کرونا. رئیس‌جمهور بیان کرد: این دو عامل، دو ویروس برای کشور بودند؛ ویروس کرونا و ویروس ترامپ. این دو ویروس و آثار آنها را بیرون بکشیم و به اقتصاد ایران نگاهی بیندازیم و محاسبه کنیم که الان کجا بودیم؛ یعنی بگوئیم در ماه‌های اولیه سال ۱۴۰۰ قیمت ارز، تورم، رشد اقتصادی چگونه بود.
روحانی تصریح کرد: این محاسبه دقیق نشان می دهد اگر این دو ویروس نبود، امروز رشد اقتصادی غیر نفتی کشور ۴.۱ بود؛ رشد اقتصادی با نفت ۳.۸ بود؛ تورم به طور متوسط در سه سال ۱۱.۵ بود درحالی که تورم متوسط ما امروز ۳۲ درصد است. وی افزود: طبق این تحقیق نرخ دلار امروز زیر ۵ هزار تومان بود؛ در محاسبات دقیق نرخ دلار حدود ۴ هزار و ۷۰۰ تخمین زده شده است. رشد سرمایه‌گذاری که در این سالها منفی بوده است، مثبت ۴.۷ می شد. همچنین حجم تولید ناخالص ما ۲۲ درصد بیشتر از این بود که امروز مشاهده می‌کنیم.
رئیس جمهور افزود: برای اینکه هیچگونه خللی در ماه های آینده به ویژه ماه های ابتدایی دولت بعدی در تامین کالاهای اساسی بازار به وجود نیاید برنامه ریزی کرده ایم. بنابراین دولت به مسئولیت خود در این زمینه عمل خواهد کرد.
روحانی خاطرنشان کرد: امروز در گوشه و کنار در مورد حقوق عده ای از کارکنان صنعت نفت مخصوصا کسانی که در مناطق سخت فعالیت می کنند حرف هایی شنیده می شود. دولت به این مسئله توجه دارد.
وی تصریح کرد: مشکلی در قانون بودجه امسال به وجود آمده است. به کارکنان شرافتمند صنعت نفت قول می دهم که مشکل آنها حل خواهد شد و ما این موضوع را به همراه وزیر نفت دنبال می کنیم. روحانی درمورد عده ای از کارکنان و کارگرانی که در اختیار پیمانکاران هستند، تصریح کرد: در مناطق نفتی پیمانکار زیاد است که هرکدام از کارگرانی استفاده می کنند. اگر این گروه از کارگران مشکلاتی دارند به وزیر کار دستور می دهم دنبال کند و پیگیری کند و اگر مشکلی وجود دارد آن را حل و فصل کند.


کد مطلب: 118662

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/news/118662/ویروس-ترامپ-کرونا-نبودند-دلار-زیر-۵-هزار-تومان

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir