رئیس جمهور گفت: نگاه مدیران برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش مهم بوده و این اولین شرط تحول است. باید وضع موجود در این زمینه بررسی شده و وضع مطلوب ترسیم شود و برای رسیدن به آن تلاش انجام گیرد.
سید ابراهیم رئیسی رئیسجمهور دیروز در همایش مدیران آموزش و پرورش بیان کرد: مدیران آموزش و پرورش، نقش آفرین در تحول این دستگاه هستند؛ نقش مدیران شکلگیری شخصیت و هویت دانشآموز و در تعلیم و تربیت بیبدیلی است. وی افزود: نگاه مدیران برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش مهم بوده و این اولین شرط تحول است. باید وضع موجود در این زمینه بررسی شده و وضع مطلوب ترسیم شود و برای رسیدن به آن تلاش انجام گیرد. مدیر باید با برنامه، نسبت به فرآیندها کنترل و نظارت داشته باشد تا بتوانیم به تحول برسیم.
رئیسجمهور خاطرنشان کرد: در فرهنگ دینی ما درباره مدیریت گفته شده یک مدیر باید خود را قبل از هرکسی، در محضر خدا ببیند و به او پاسخ دهد؛ سپس به سلسله مراتب مدیریتی، عموم شهروندان و ارباب رجوع. پاسخگویی به خداوند از همه مهمتر است و این یک مدیر را برای انجام وظایفش مصمم خواهد کرد. این خودکنترلی بهترین شیوه کنترل و نظارت است.
رئیسی گفت: رفتار مدیران و معلمان برای دانشآموزان درسآموز است؛ یک انسان به مدرسه میآید تا به هدف خلقت و بعثت برسد و این هدف عالی است. کار آموزش و پرورش رساندن وی به این هدف است. رهبری معظم انقلاب بهطور حکیمانه فرمودند کار آموزش و پرورش انسانسازی، جامعهسازی و تمدنسازی است. وی ادامه داد: اگر عدالت را در تمامی شئون میخواهیم، این عدالت در پرتو تعلیم و تربیت شکل میگیرد و انسانهای عدالتخواه در مدرسه تربیت میشوند. محور تحول در آموزش و پرورش، خود مدرسه است و این تحول باید به سند تحول آموزش و پرورش مستند بشود.
رئیسی گفت: از ابتدای کار دولت گفتم که شورایعالی آموزش و پرورش با دیگر شوراها متفاوت است. مدیریت مدرسه با هیچ جایی قابل قیاس نیست؛ مدرسه یک مجموعه انسانسازی است. انسانهایی که فردا در جایجای جامعه نقش آفرینی خواهند کرد.
رئیس جمهور افزود: اگر سخن از رتبهبندی معلمان است، کاری که صورت گرفته کف است و تنها به بخش مالی توجه شده بلکه این مقدمه تکریم جایگاه و منزلت معلم است. اساس قضیه این نیست که فقط رتبه از نظر آثار مالی داده شود، این یک حداقلی است که باید انجام شود تا معلم بدون دغدغه به تعلیم و تربیت بپردازد، اساس دانشافزایی و بهروز شدن معلم است. رئیسی در ادامه سخنان خود گفت: اگر میخواهیم برای کشور آینده ترسیم کنیم، باید به آموزش و پرورش و همچنین مراکز آموزش عالی نگاه کنیم چون تربیتشدگان این بخشها باید این پیشرفت را رقم بزنند.
رئیسجمهور اظهار داشت: ساختن و تجهیز مدارس بسیار اهمیت دارد و از خیرین مدرسهساز قدردانی میکنم چرا که نقش مهمی در کشور ایفا میکنند. علاوهبر ساخت مدرسه و تجهیز آن، عدالت آموزشی مورد تأکید دولت است. این بهمعنای تساوی نیست، بلکه باید در هر منطقه، متناسب با آن کار انجام بگیرد.
وی افزود: جلوهی نمره برای یک دانشآموز اهمیت دارد ولی باید همزمان سطح دانش فرزندانمان افزایش یابد. این کار نیازمند اقدامات بیشتر مدیران و معلمان است.
رئیسجمهور بیان کرد: نمیخواهم بگویم شیوه جدید برگزاری کنکور هیچ اشکالی ندارد بلکه میگویم این در شورایعالی انقلاب فرهنگی نهایی شده و مدیران میتوانند درباره آن ارزیابی کنند و اگر مشکلی مد نظر است، به ما انتقال دهند. رئیسی عنوان کرد: پرداخت حقالزحمه برای معلمان خواسته بهحقی است و باید دنبال شده و به موقع پرداخت شود. همچنین درباره مسکن معلمان هم وزیر مسئله را دنبال میکنند؛ حل مشکل مسکن در کشور برای گروههای مختلف از جمله معلمان را دنبال میکنیم و نباید این عزیزان دغدغهای در این زمینه داشته باشند.
رئیسجمهور تصریح کرد: نسبت به کار هنرستان باور عمیق دارم؛ کار مهارتآموزی مهم است. تقویت هنرستانها برای مهارتافزایی باید دنبال شود. باید بدانیم که این یک نیاز در کشور است.
رئیسی گفت: ما 40 هزار شهید آموزش و پرورش دادهایم و پیام این شهیدان به ما مشخص است و آن عزیزان از ما مدرسهای در طراز میخواهند و همهی ما در این زمینه مسئولیت سنگینی داریم.
سید ابراهیم رئیسی رئیسجمهور دیروز در همایش مدیران آموزش و پرورش بیان کرد: مدیران آموزش و پرورش، نقش آفرین در تحول این دستگاه هستند؛ نقش مدیران شکلگیری شخصیت و هویت دانشآموز و در تعلیم و تربیت بیبدیلی است. وی افزود: نگاه مدیران برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش مهم بوده و این اولین شرط تحول است. باید وضع موجود در این زمینه بررسی شده و وضع مطلوب ترسیم شود و برای رسیدن به آن تلاش انجام گیرد. مدیر باید با برنامه، نسبت به فرآیندها کنترل و نظارت داشته باشد تا بتوانیم به تحول برسیم.
رئیسجمهور خاطرنشان کرد: در فرهنگ دینی ما درباره مدیریت گفته شده یک مدیر باید خود را قبل از هرکسی، در محضر خدا ببیند و به او پاسخ دهد؛ سپس به سلسله مراتب مدیریتی، عموم شهروندان و ارباب رجوع. پاسخگویی به خداوند از همه مهمتر است و این یک مدیر را برای انجام وظایفش مصمم خواهد کرد. این خودکنترلی بهترین شیوه کنترل و نظارت است.
رئیسی گفت: رفتار مدیران و معلمان برای دانشآموزان درسآموز است؛ یک انسان به مدرسه میآید تا به هدف خلقت و بعثت برسد و این هدف عالی است. کار آموزش و پرورش رساندن وی به این هدف است. رهبری معظم انقلاب بهطور حکیمانه فرمودند کار آموزش و پرورش انسانسازی، جامعهسازی و تمدنسازی است. وی ادامه داد: اگر عدالت را در تمامی شئون میخواهیم، این عدالت در پرتو تعلیم و تربیت شکل میگیرد و انسانهای عدالتخواه در مدرسه تربیت میشوند. محور تحول در آموزش و پرورش، خود مدرسه است و این تحول باید به سند تحول آموزش و پرورش مستند بشود.
رئیسی گفت: از ابتدای کار دولت گفتم که شورایعالی آموزش و پرورش با دیگر شوراها متفاوت است. مدیریت مدرسه با هیچ جایی قابل قیاس نیست؛ مدرسه یک مجموعه انسانسازی است. انسانهایی که فردا در جایجای جامعه نقش آفرینی خواهند کرد.
رئیس جمهور افزود: اگر سخن از رتبهبندی معلمان است، کاری که صورت گرفته کف است و تنها به بخش مالی توجه شده بلکه این مقدمه تکریم جایگاه و منزلت معلم است. اساس قضیه این نیست که فقط رتبه از نظر آثار مالی داده شود، این یک حداقلی است که باید انجام شود تا معلم بدون دغدغه به تعلیم و تربیت بپردازد، اساس دانشافزایی و بهروز شدن معلم است. رئیسی در ادامه سخنان خود گفت: اگر میخواهیم برای کشور آینده ترسیم کنیم، باید به آموزش و پرورش و همچنین مراکز آموزش عالی نگاه کنیم چون تربیتشدگان این بخشها باید این پیشرفت را رقم بزنند.
رئیسجمهور اظهار داشت: ساختن و تجهیز مدارس بسیار اهمیت دارد و از خیرین مدرسهساز قدردانی میکنم چرا که نقش مهمی در کشور ایفا میکنند. علاوهبر ساخت مدرسه و تجهیز آن، عدالت آموزشی مورد تأکید دولت است. این بهمعنای تساوی نیست، بلکه باید در هر منطقه، متناسب با آن کار انجام بگیرد.
وی افزود: جلوهی نمره برای یک دانشآموز اهمیت دارد ولی باید همزمان سطح دانش فرزندانمان افزایش یابد. این کار نیازمند اقدامات بیشتر مدیران و معلمان است.
رئیسجمهور بیان کرد: نمیخواهم بگویم شیوه جدید برگزاری کنکور هیچ اشکالی ندارد بلکه میگویم این در شورایعالی انقلاب فرهنگی نهایی شده و مدیران میتوانند درباره آن ارزیابی کنند و اگر مشکلی مد نظر است، به ما انتقال دهند. رئیسی عنوان کرد: پرداخت حقالزحمه برای معلمان خواسته بهحقی است و باید دنبال شده و به موقع پرداخت شود. همچنین درباره مسکن معلمان هم وزیر مسئله را دنبال میکنند؛ حل مشکل مسکن در کشور برای گروههای مختلف از جمله معلمان را دنبال میکنیم و نباید این عزیزان دغدغهای در این زمینه داشته باشند.
رئیسجمهور تصریح کرد: نسبت به کار هنرستان باور عمیق دارم؛ کار مهارتآموزی مهم است. تقویت هنرستانها برای مهارتافزایی باید دنبال شود. باید بدانیم که این یک نیاز در کشور است.
رئیسی گفت: ما 40 هزار شهید آموزش و پرورش دادهایم و پیام این شهیدان به ما مشخص است و آن عزیزان از ما مدرسهای در طراز میخواهند و همهی ما در این زمینه مسئولیت سنگینی داریم.