کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد:

تقلیل موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس به دو مکان

23 ارديبهشت 1403 ساعت 21:23


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس سازمان انرژی اتمی در جلسه کمیسیون بیان کرد که مبنای تعاملات ایران و آژانس NPT و پادمان است و موضوعات باقیمانده بین ما و آژانس به ۲ مکان تقلیل یافته است.
ابوالفضل عمویی در توضیح جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با حضور آقای اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با موضوع بررسی آخرین اقدامات این سازمان برگزار شد. وی توضیح داد: در این جلسه مهندس اسلامی تاکید داشت که سازمان انرژی اتمی هدف بهره مندی مردم از منافع دانش هسته ای در زندگی‌شان را دنبال می کند. روند ساخت نیروگاه های جدید هسته ای از جمله نیروگاه ۲ و ۳ بوشهر طبق برنامه پیش می رود.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای اسلامی به تشریح ابعاد کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته ای با ۶۰۰ مقاله و ارائه در اصفهان هم پرداخت؛ این کنفرانس که اولین بار بود با حضور مهمانان خارجی از جمله رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، برگزار می شد، دانش هسته ای کشورمان در سطوح مرتبط ارائه شد.وی افزود: رئیس سازمان انرژی اتمی به بیانیه مشترک با گروسی هم پرداخت و توضیح داد که مبنای تعاملات ایران و آژانس NPT و پادمان است و موضوعات باقیمانده بین ما و آژانس به ۲ مکان تقلیل یافته است.عمویی گفت: آقای اسلامی بیان کرد که ما تاکید داریم که آژانس در عملکرد خود، رویکرد حرفه ای و فنی را دنبال کند و تحت تاثیر رویکردهای سیاسی قرار نگیرد.سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: در این جلسه که آخرین جلسه مشترک کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم با سازمان انرژی بود، نمایندگان از تعامل سازنده سازمان با کمیسیون تقدیر کردند.
همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی از تأسیس رآکتور هسته‌ای جدید در شیراز خبر داد و گفت: این اقدام در جهت توسعه علوم و فنون هسته‌ای و کار تحقیقاتی، علمی و آموزشی انجام می‌شود. محمد اسلامی درباره احداث راکتور جدید هسته‌ای در شیراز، گفت: این اقدام و برنامه مشترک در جهت توسعه علوم و فنون هسته‌ای و کار تحقیقاتی، علمی و آموزشی انجام می‌شود. شیراز یکی از مکان‌های مورد نظر در جهت نیل به این هدف است و در حال حاضر در حال تهیه زمین و طراحی هستیم تا بتوان کار را شروع کرد.رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه درباره برگزاری کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای اخیر افزود: کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای با شرکت ۲۲ کشور برای اولین بار در اصفهان برگزار شد. سطح مقالات و ارائه‌ها در تراز بالایی قرار داشت و حدود ۱۰۰ سخنران خارجی و ۱۰۰ سخنران داخلی در این اجلاس شرکت داشتند.در این باره فریدون عباسی نماینده مردم کازرون در مجلس و رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی در حاشیه اجلاس اصفهان درباره رآکتور هسته‌ای شیراز هم گفته بود که سازمان انرژی اتمی درحال پیگیری برای ساخت یک راکتور ۱۰مگاواتی در شیراز است.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته با بسته پیشنهادی جدیدی برای بهبود سطح همکاری‌ها با ایران در چارچوب «بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱» به ایران سفر کرد؛ پیشنهاداتی که در سرنوشت نشست بعدی شورای حکام درباره ایران تعیین کننده است.
رافائل گروسی دوشنبه هفته گذشته به همراه مدیران فنی و پادمانی خود به منظور دیدار وگفت‌وگو با مقامات عالی کشورمان و نیز شرکت در اولین کنفرانس بین‌لمللی هسته‌ای در اصفهان به ایران سفر کرد.مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی قبل از حضور در کنفرانس هسته‌ای در اصفهان در تهران با علی باقری مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان و حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.بر اساس گزارش وزارت امور خارجه کشورمان، علی باقری در مذاکراتش با گروسی ضمن اشاره به اهمیت همکاری‌های ایران و آژانس، بر ضرورت بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری آژانس به‌ عنوان یک سازمان تخصصی تاکید کرد.
رافائل گروسی نیز در این نشست، سفر خود به تهران را نشانه اراده آژانس برای حفظ فضای سازنده در روابط خود با جمهوری اسلامی ایران دانست.در این مذاکرات که در محل وزارت امور خارجه کشورمان انجام شد، ابعاد مختلف همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
گروسی در دیدار با حسین امیرعبداللهیان گفت که تقویت روند همکاری بین ایران و آژانس موجب ناکامی طرف‌هایی خواهد شد که با هر توجیه و بهانه‌ای به دنبال تشدید درگیری، تنش و تقابل در منطقه هستند.وی با اشاره به سفر موفقیت‌آمیز قبلی خود به تهران و حصول توافق با ایران، ابراز امیدواری کرد در این سفر نیز توافقات خوبی در راستای تقویت همکاری طرفین صورت پذیرد و در این راستا بر اهمیت مشورت و رایزنی بین ایران و آژانس برای دستیابی به تفاهم برای حل و فصل موضوعات تاکید کرد.مدیرکل آژانس هم چنین در این دیدار به ارائه مجموعه اقدامات عملی ملموس خود برای احیای بیانیه مشترک ایران و آژانس در اسفند ۱۴۰۱ پرداخت.گروسی اقدامات پیشنهادی خود را با هدف بازگرداندن روند اعتمادسازی و افزایش شفافیت در همکاری ها میان ایران  و آژانس دانست.


کد مطلب: 129475

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/news/129475/تقلیل-موضوعات-باقیمانده-بین-ایران-آژانس-دو-مکان

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir