کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مهم‌ترین نکات در شستشوی لباس‌‌های زمستانی

26 خرداد 1403 ساعت 17:35


 

نکات مهم در مورد شستشوی لباس های زمستانی | مجله فروشگاه هپی لند
نحوه شستشوی البسه مختلف، اصل مهمی است. چرا که دوام و طول عمر آن‌ها را تعیین می‌کند. دانستن روش صحیح شستن لباس‌های زمستانی نیز می‌تواند کمک کند تا لباس‌های زمستانه مورد علاقه خود را برای زمستان سال بعد هم زیبا و با‌کیفیت داشته باشید. علاوه بر این، می‌توانید با توجه به شستشوی اصولی البسه زمستانی، از خرید چند باره لباس‌ها جلوگیری کرده و در هزینه‌‌های خود نیز صرفه‌جویی کنید. در این مقاله از فروشگاه پوشاک ایرانیان، به مهم‌ترین نکات پیرامون شستشوی لباس‌های زمستانی می‌پردازیم.
 
مطالعه برچسب دستورالعمل شستشو: اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که به هنگام شستشوی لباس‌های زمستانی باید رعایت کنید، این است که همیشه پیش از شستشو، برچسب دستورالعمل شستشوی موجود بر روی لباس‌ها را برای اطلاع از نحوه شستشو آن‌ها بررسی کنید. این برچسب‌ها حاوی اطلاعاتی در مورد نحوه مراقبت از البسه هستند. بیشتر برچسب‌ها، توصیه می‌کنند شستشوی لباس‌های زمستانی به صورت دستی انجام شود و تعداد کمی از آن‌ها را در ماشین لباسشویی شستشو دهید.
از آن‌جایی که خشک‌شویی لباس‌های زمستانی می‌تواند اقدامی کمی گران باشد، با رعایت نکات و ترفندهای درست و اصولی، می‌توان لباس‌های زمستانی را در خانه با دست شست.
لباس‌های پشمی را با چند قطره شوینده ملایم بشویید: بهترین راه برای مراقبت از لباس‌های زمستانی، به ویژه لباس‌های پشمی، شستن دستی آن‌ها است. اکثر انواع مختلف پشم‌ها همه به یک روش معمول شستشوی ملایم نیاز دارند. برای این کار کافی است چند قطره شوینده ملایم و ایمن را اضافه کنید، قبل از شستن، کمی مواد شوینده به لکه‌های لباس بمالید، لباس را به سمت بیرون بچرخانید، آن را در تشت فرو کنید و به اطراف بچرخانید (لباس را مالش ندهید)، لباس را بیش از ده دقیقه خیس نکنید و در نهایت نیز دو بار لباس را در آب خنک آبکشی کنید. به یاد داشته باشید که به هیج وجه لباس‌های پشمی را با پیچاندن و تکان دادن خشک نکنید، زیرا این کار می‌تواند می‌تواند منجر به کشش الیاف پشم شود.
7 نکته مهم برای شستشوی انواع لباسهای پاییزی و زمستانی
اگر لباس های زمستانی شما قابل شستشو با ماشین لباسشویی است:
اگر برچسب شستشوی موجود بر روی لباس نشان می‌دهد که می‌توان آن را با ماشین لباسشویی شستشو داد، حتما پیش از شستشو دستورالعمل‌ها را دنبال کنید. از استفاده از مواد شوینده پودری خودداری کنید، زیرا ممکن است برای جنس پشم خشن باشند. در عوض از مواد شوینده مایع ملایم استفاده کنید. برای این کار لباس‌های پشمی را به بیرون برگردانید و آنها را در درجه شستشوی ظریف بشویید. اگر ماشین لباسشویی شما دارای چرخه شستشوی پشمی یا دستی است، می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید. به یاد داشته باشید لباس‌های پشمی را فقط با آب ولرم یا سرد بشویید.
جداسازی لباس‌های زمستانه: بهتر است لباس‌های پشمی را به صورت جداگانه از دیگر لباس‌ها شستشو دهید. چرا که ممکن است لباس‌های دیگر حاوی قلاب یا دکمه‌هایی باشند که بر روی الیاف پشم گیر کرده و آنها را از هم جدا کند. برای مثال، بهتر است بلوز زنانه و مردانه پشمی را به صورت تکی و یا همراه با سایر بلوز‌های پشمی در ماشین لباسشویی قرار دهید تا شسته شوند. برای دیگر آیتم‌هایی مانند دستکش‌های پشمی نیز، قبل از قرار دادن آن‌ها در ماشین لباسشویی، بهتر است آن‌ها را در یک توری یا کیسه لباسشویی قرار دهید. این کار تضمین می‌کند که الیاف شل نشوند و وسایلی مانند دستکش نیز از هم جدا نشوند.
برای از بین بردن لکه‌های لباس‌های زمستانی فوراً اقدام کنید: اگر بر روی لباس‌های زمستانیتان لکه‌ای به وجود آمد، مهم است که برای پاک کردن آن خیلی زود اقدام کنید. چرا که در غیر این صورت ممکن است لکه‌ها برای همیشه ماندگار شوند و به سختی از بین بروند. لکه‌های موجود بر روی لباس‌های پشمی پس از خشک شدن بسیار سخت‌تر هم از بین می‌روند. برای پاک کردن لکه‌ها، قبل از شستن لباس، بر روی لکه‌ها به آرامی یک مایع شوینده ملایم و ایمن برای پشم بزنید و به آرامی آن را با دست مالش دهید. لباس را به داخل بچرخانید و سپس در چرخه شستشوی مناسب لباس‌های پشمی لباسشویی بشویید و مطمئن شوید که دمای آب خنک و سرد است. برای خشک کردن نیز کمترین سرعت را برای چرخش نهایی انتخاب کنید تا بتوانید از کشش پارچه و بد شکل شدن آن جلوگیری کنید. پس از شستن لباس نیز، با قرار دادن آن بر روی یک حوله نرم و خشک، زیر نور غیر مستقیم خورشید، آن را با هوای ازاد خشک کنید.
با لباس‌های پشمی خود به آرامی رفتار کنید:
لباس‌های پشمی اگر با احتیاط از آنها استفاده شود، سال‌ها دوام می‌آورند. برای اینکه لباس‌های پشمی شکل نرم و کرکی خود را حفظ کنند، مهم است که تا حد امکان به ملایمت با آنها رفتار کنید. برای این کار از چرخاندن لباس‌های پشمی خود و یا استفاده از چرخه چرخش سریع هنگام شستن آنها با ماشین لباسشویی اجتناب کنید. آب اضافی آن‌ها را نیز با غلتاندن لباس در حوله و فشار دادن آن خارج کنید. سپس آنها را روی یک حوله تمیز و خشک قرار دهید و آنها را روی یک سطح صاف خشک کنید. اگر آنها را به بند رخت آویزان کنید، گیره‌ها می‌توانند الیاف را از حالت معمول آن‌ها خارج کنند. سعی نکنید لباس‌های پشمی خود را با استفاده از خشک کن یا هر منبع حرارت بالا دیگری خشک کنید. چرا که این کار می‌تواند سایز لباس را تا حد زیادی کوچک کند.
آموزش شستشوی لباس های زمستانی و پاییزی در لباسشویی
شستشوی کت‌ها و پالتوهای زمستانی که پشم نیستند:
برای شستشوی پالتو زنانه و مردانه و همچنین کت‌های زمستانی در ابتدا هرگونه گل و کثیفی را با استفاده از دست به آرامی از روی کت پاک کنید (از برس خشن استفاده نکنید) و سپس تمام زیپ‌ها را ببندید تا لایه بیرونی از پاره شدن در ماشین لباسشویی محافظت شود. مواد شوینده مایع را به آرامی در هر قسمتی که نیازمند حذف فوری لکه است بمالید. از شوینده‌های معمولی نباید برای لباس‌هایی مانند پالتو و کت‌های زمستانی استفاده کرد، زیرا ممکن است به پارچه آسیب برساند. برای این کار از یک شوینده مایع ملایم استفاده کنید. درجه شستشوی ماشین لباسشویی را بر روی ملایم و شستشو با دست تنظیم کنید و کت یا پالتو را به صورت جداگانه شستشو دهید. بلافاصله پس از شستن ژاکت، چرخه آبکشی را اجرا کنید و سپس آب اضافی کت را به آرامی با دست فشار دهید. به یاد داشته باشید برای خشک کردن، آن‌ها را به هیچ وجه چروک نکنید، زیرا ممکن است شکل خود را از دست بدهند.
نکاتی برای اتو کردن لباس‌های زمستانی
کت‌ها و سایر لباس‌های پشمی را می‌توان برای از بین بردن هرگونه چین و چروک بعد از شستن به صورت دستی اتو کرد. اما یادآوری نکات زیر ضروری است:
لباس‌های پشمی‌تان را وقتی کاملاً خشک شده‌اند اتو نکنید، زیرا این کار نه تنها باعث از بین رفتن چین‌های عمیق نمی‌شود، بلکه البسه پشمی را می‌سوزاند. به هیج وجه اجازه ندهید لباس‌های زمستانی مستقیماً با اتو داغ تماس پیدا کنند. برای اتو کردن، یک پارچه سفید ساده و کمی مرطوب روی لباس قرار دهید تا بتواند از لباس شما در برابر گرمای اتو محافظت کند.
برای کاپشن‌های زمستانی ساخته شده از الیاف مصنوعی مانند پلی استر، بهتر است لباس‌ها را با استفاده از درجه بخار، اتو کنید. اگر دستگاه پرس بخار ندارید، نگران نباشید. کافی است با احتیاط لباس را به سمت بیرون بچرخانید، یک پارچه را کمی مرطوب کنید و با یک ورقه نخی نازک روی پلی استر اتو کنید. برای جلوگیری از سوختن پارچه، بهتر است از اتو در حالت بخار استفاده کنید و آن را بر روی لباس به آرامی حرکت دهید.
البسه زمستانی را عاری از میکروب و رطوبت نگه دارید:
پشم یک فیبر طبیعی است و در نتیجه در برابر حملات شب پره و تجمع میکروب‌ها آسیب‌پذیر‌تر است. بنابراین مهم است که مطمئن شوید لباس‌های شما کاملا خشک و عاری از رطوبت هستند و دچار کپک نخواهند شد. لباس‌های پشمی خود را در جعبه‌ها یا روکش‌های سرپوشیده نگهداری کنید تا در معرض هوا قرار نگیرند. نگهداری صحیح لباس‌های زمستانی می‌تواند تا حد زیادی عمر آنها را افزایش دهد. بنابراین علاوه بر چگونگی شستشو، نحوه نگهداری البسه پس از شستشو نیز موضوع مهمی است. برای نگهداری اصولی البسه زمستانی، آن‌ها در مکانی خنک و خشک نگهداری کنید. مکان نگهداری آن‌ها نباید هیچ گونه نوسان دما را تجربه کند، زیرا ممکن است به لباس آسیب برساند. همچنین نباید مکان مرطوب باشد، زیرا رطوبت می‌تواند باعث ایجاد کپک شود. به جای اینکه کت‌ها و پالت‌های خود را دوبار تا کنید، آنها را سه بار تا کنید تا وسط آن‌ها چین ایجاد نشود. بهترین راه برای نگهداری لباس‌های زمستانی این است که ابتدا آن‌ها را در یک کیسه (مانند یک روکش پارچه‌ای) قرار داده و سپس در کمد نگهداری کنید. این کار مانند یک لایه محافظتی اضافی در برابر هوا، کپک، بوی ناخوشایند، رطوبت و طاهری نا‌مناسب عمل می‌کند.


کد مطلب: 129807

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/news/129807/مهم-ترین-نکات-شستشوی-لباس-های-زمستانی

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir