کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ورود انتخابات به مرحله دوم

جمعه سرنوشت‌ساز در راه است

9 تير 1403 ساعت 20:53


نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم برای انتخاب هشتمین رئیس جمهور اعلام شد و رقابت بین دو جریان سیاسی و فکری در مرحله دوم انتخابات است. 15 تیر ماه جمعه سرنوشت‌ساز در راه است.
نفر اول انتخابات 8 تیر ماه مسعود پزشکیان با ۱۰.۴۱۵.۱۹۱ رأی و سعید جلیلی با ۹.۴۷۳.۲۹۸ رأی به مرحله دوم راه یافتند.
قطعاً رئیس جمهور 10 یا 12 میلیونی چنگی به دل نمی‌زند، این دو نامزد باقی مانده برای مرحله دوم همین تعداد رأی را در مرحله بعد خواهند داشت و البته بخشی به آنها افزوده خواهد شد، نامزدهای جریان انقلاب به نفع سعید جلیلی وارد تبلیغات شده‌اند و جریان اصلاح طلب نیز در دور دوم و فرصت باقی مانده تا جمعه 15 تیر ماه برای مسعود پزشکیان سنگ تمام خواهد گذاشت و سعی خواهد کرد مرددین را به سوی خود جذب کند.
در هر صورت هر یک از دو نامزد باقی مانده در رقابت‌های مرحله دوم انتخابات و هواداران آنها با رعایت چارچوب‌ها و قوانین باید سعی کنند تا میزان مشارکت را بالا ببرند در غیر این صورت با همین میزان مشارکت یکی از آنها با کمی بیش از 10 میلیون رأی رئیس جمهور خواهد شد.
۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ نفر در انتخابات ریاست جمهوری 8 تیر ماه شرکت کردند که واجدین شرایط رأی دادن 61 میلیون نفر است، یعنی حدود 40 درصد مشارکت در انتخابات اتفاق افتاده است.
کمی بیش از 36 میلیون نفر در انتخابات مشارکت نکردند که رقم زیادی است و جلب رضایت آنها برای شرکت در انتخابات هم کار دشواری خواهد بود.
در انتخابات 8 تیر ماه ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رأی وجود داشت که شمارش شده و شامل ۴۸۲ شهرستان می‌شود، تعداد ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای اخذ شد و میزان مشارکت در انتخابات 40 درصد بوده است.
وزارت کشور همچنین میزان آرای باطله را یک میلیون و ۵۶ هزار و ۱۵۹ رای اعلام کرد که معادل ۴.۳ درصد آرای ماخوذه است.
هیچ کدام از کاندیداها نتوانستند اکثریت مطلق آرا را کسب کنند و مطابق قانون در جمعه هفته جاری و ۱۵ تیرماه انتخابات دور دوم ریاست جمهوری بعد از تایید نهایی شورای نگهبان برگزار خواهد شد. ترتیب آرا به شرح ذیل می باشد: مسعود پزشکیان: ۱۰.۴۱۵.۱۹۱ رأی / سعید جلیلی: ۹.۴۷۳.۲۹۸ رأی / محمدباقر قالیباف: ۳.۳۸۳.۳۴۰ رأی / مصطفی پورمحمدی: ۲۰۶.۳۹۷ رأی.
جمعه‌ای که در راه است، تکلیف خط و ربط ریاست جمهوری و دولت آینده را پس از دولت شهید رئیسی روشن می‌کند. آیا یک دولت با پیشینه فکری اصلاح‌طلب پیروز خواهد شد یا این که رئیس جمهوری با پیشینه جریان انقلابی شکل خواهد گرفت؟


کد مطلب: 129934

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/news/129934/جمعه-سرنوشت-ساز-راه

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir