کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هدف گذاری رشد 13 درصدی در بخش معدن

23 تير 1403 ساعت 15:32


براساس سند هفتمین برنامه توسعه کشور دستیابی به رشد 13 درصدی در بخش معدن هدفگذاری شده که تحقق آن به زیر ساخت های لازم نیاز دارد که طی چند سال گذشته حدود 55 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش معدن سبب شد تا برای تامین ارز مورد نیاز کشور سهم خاصی داشته باشیم.
مجموعه کتاب 9 جلدی استانداردهای معدنی ترجمه دستورالعمل‌های بین‌المللی معدنی است که توسط شهرام شریعتی کارشناس حوزه معدن و احسان پیری دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران تهیه شده است. این مجموعه کتاب‌ها دستورالعمل‌های بین‌المللی است که راهکارهای ساده اما مطمئن برای تعیین ذخایر و منابع معدنی و اطمینان سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری را ترویج و تثبیت می‌کند.

مجموعه این کتاب ها برای آگاهی و اطلاع‌رسانی به متخصصان و معدن‌کاران در ترسیم مسیر پیش رو و دستیابی به استانداردهای بین‌المللی معدنی است.

شهرام شریعتی در نشست خبری رونمایی از مجموعه کتاب های  استانداردهای معدنی با بیان اینکه هدف از این اقدام سرمایه گذاری امن در معادن و صنایع معدنی است ، افزود : با ترجمه این مجموعه کتاب‌ها تلاش شده تا دستورالعمل های بین المللی در خصوص راهکاری ساده ، اما مطمئن برای تعیین ذخایر و صنایع معدنی و اطمینان سرمایه گذاران از سرمایه گذاری ترویج و تثبیت شود .

این کارشناس حوزه معدن افزود: ایران یکی از پنج کشور شاخص معدنی در سطح جهان محسوب می شود که به استناد آمار غیر رسمی حدود پنج هزار معدن فعال دارد. بنابراین کتاب های ترجمه شده به بانک ها نیز در زمینه ارائه تسهیلات کمک خواهد کرد و موجب آرامش خاطر سهامداران شرکت های سهامی عام و بورسی را فراهم می آورد.

وی با اشاره به این موضوع که اطلاعات این مجموعه کتاب‌ها می تواند در امنیت فکری خریداران معادن بخش خصوصی نقش موثری داشته باشد، تصریح کرد: این گام مهم با کمک متخصصان می تواند آینده ای روشن را در بخش معادن ایران رقم بزند.
محمد رضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در ادامه نشست یادآور شد: براساس سند هفتمین برنامه توسعه کشور دستیابی به رشد ۱۳ درصدی در بخش معدن هدف گذاری شده که تحقق آن به زیر ساخت های لازم نیاز دارد که طی چند سال گذشته حدود ۵۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش معدن سبب شد تا برای تامین ارز مورد نیاز کشور سهم خاصی داشته باشیم.
ایشان در ادامه افزود: بررسی ها نشان می دهد از کل اراضی کشور، بخش معدن سهم چهار درصدی دارد و باید از تمامی ابزاز و روش های لازم بهره گرفت، تا در اقتصاد ملی سهمی اثرگذار، بیش از گذشته داشته باشیم. 
بهرامن تصریح کرد: آمارهای مختلفی در ارتباط با ارزش ذخایر معدنی برجا در کشور مطرح می شود، درحالی که چنانچه روش های استانداردی برای محاسبه آین ذخایر باشد ، براساس چارچوب دقیق و مدون آمارها مطرح می شود.
به گفته وی، ایران دارای هفت درصد ذخایر معدنی جهان ، یک درصد ارزش ذخایر معدنی در دنیا و یک درصد جمعیت جهان را داریم ،اما میزان استخراج مواد معدنی همچنان با استانداردهای مربوطه برابری ندارد.
بهرامن یادآور شد: امروز ذخایر سطحی معدنی روبه اتمام است و ورود به عرصه زیر زمینی اجتناب ناپذیر ارزیابی می شود و تا عمق ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تست اکتشاف گرفته شده که حاکی از وجود ذخیره است. 
ایران در بین پنج کشور شاخص معدنی جهان جای دارد و براساس آمار غیررسمی حدود پنج هزار معدن فعال در کشور وجود دارد.
در ادامه آیین رونمایی دبیر کل خانه صنعت معدن تجارت جوانان ایران دکتر پیروی اظهار داشت: بخش معدن بعد از سال ۷۷ در زمینه قانون معادن با یک سری مسائل روبرو شد و فضای خاصی برای حضور بخش خصوصی ایجاد شد تا بتوانند بحث‌های توسعه‌ای را از طریق بخش خصوصی پیگیری کنند. 
همان طور که در گزارش ماه گذشته درمورد اکتشاف منتشر شد بخش بزرگ معدنی ما تعاملات خارجی و سیستم‌های خودش را دارد ولی این که بتوانیم اطمینان را در سرمایه‌گذار ایجاد کنیم که وقتی یک پروانه اکتشاف و گواهی بهره‌برداری صادر می‌شود که در آن، میزان ذخیره‌ای عنوان شده است این برای بخش خصوصی ارزشمندتر است.
دکتر گلشنی، نماینده مجموعه تجلی در پایان جلسه خاطر نشان کرد: این یک حلقه مفقوده در بحث اکتشافات کشور بود که شاید قبل‌تر از این‌ها باید به آن توجه می‌شد و تبریک زیاد به مجموعه آقای شریعتی عرض می‌کنیم که اولین قدم را برداشتند و امیدواریم که منشأ خیر برای کشورمان باشد. این که در کشور ما، اکتشافات یک درصد از تولید ناخالص کشور را شامل می‌شوند و اکتشاف در کلاس جهانی و بر پایه استانداردهای روز دنیا و زیرساخت‌های آماده در این زمینه نداریم. پس نباید انتظار داشته باشیم که در جذب سرمایه‌گذار خارجی موفق عمل کنیم.
بر اساس این گزارش، دستورالعمل کانادایی ارزش‌گذاری دارایی‌های معدنی، الگوی بین‌المللی برای گزارش‌دهی نتایج اکتشاف، منابع و ذخایر معدنی، دستورالعمل روسی برای گزارش‌دهی نتایج اکتشاف، منابع و ذخایر معدنی، دستورالعمل استرالیایی برای گزارش‌دهی نتایج اکتشاف منابع و ذخایر معدنی
از جمله عناوین این کتاب‌هاست.


کد مطلب: 130070

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/news/130070/هدف-گذاری-رشد-13-درصدی-بخش-معدن

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir