کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در سومین نشست خبری مهرواره هوای نو مطرح شد:

مهرواره هوای نو ،نگاهی به آینده هیات و تشکل‌های دینی

2 مرداد 1403 ساعت 21:49

رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی گفت: در مهرواره هوای نو تلاش می‌کنیم تا تصویر کاملی از نهاد هیات به جامعه ارائه کنیم.


 حجت‌الاسلام مجید باباخانی در نشست خبری سومین مهرواره هوای نو اظهارداشت: در این مهرواره به دنبال دو هدف هستیم. یکی این که هیات بتواند برای تمامی مردم با همه سلایق برنامه داشته باشد و دومین هدف این است که تصویر هیات در میان جامعه تسهیل شده و تصویر کاملی از این نهاد اصیل به جامعه ارائه شود.
 
وی گفت: در سازمان هیات تصمیم گرفتیم تا این دو هدف را در سایر برنامه‌های مذهبی نیز دنبال کنیم و امیدواریم امسال که سومین سال برگزاری مهرواره هوای نو است، هیات‌ها و نهادهای بیشتری در آن شرکت کنند. در واقع مهرواره هوای نو افق جدیدی برای همایش‌های عرصه هیات به وجود آورده تا جریان هیات به سمت افق‌های بلندتری پیش برود.
 
 
رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی با بیان اینکه مقدمات برگزاری سومین مهرواره هوای نو از سه ماه پیش آغاز شده، افزود: جریان هیات به عنوان قدیمی‌ترین سازمان مردم‌نهاد کشور بیش از این چیزی که در کشور وجود دارد، می‌تواند در حوزه فرهنگ نقش داشته و خدمات بزرگی را به جامعه ارائه کند.
 
مهرواره هوای نو یکی از فعالیت های چراغ خاموش سازمان تبلیغات است
 
باباخانی افزود: سازمان تبلیغات نشان خود را از بسیاری برنامه ها همچون مهرواره هوای نو پاک کرد و این کار باعث شد تا سایر نهادها نیز این کار را انجام دهند. این مساله به مردمی برگزار شدن مهرواره بیشتر کمک می کند.

نگاهی به آینده هیات
وحید ملتجی دبیر مهرواره هوای نو گفت: مساله اساسی این است که هیات در پایان چهلواره دوم انقلاب اسلامی کجای ماجراست و باید نقش ۴۰ ساله دوم آن مشخص شود. باور کارشناسان این است که نهاد هیات یک نهاد مانا ودیرپاست و مانایی آن به دلیل بافت آن ادامه خواهد داشت. بنابر این باید برای آینده خود ادامه داشته باشد.
 
وی افزود: اعتقاد ما این است که مهرواره هوای نو کمک می کند تا هیات به چنین جایگاهی برسد. بنا بر این بیشتر مخاطبان ما را جوانان تشکیل می دهند. ما هیات را جزیی بسیار مهم از فرهنگ می بینیم که نقش پررنگی در گذشته داشته و اگر کمتر دیده شده، به این دلیل است که فعالیت های آن عمیق و مردمی بوده است؛ همچون خورشیدی که درحال درخشش است و کمتر دیده می شود و اگر نباشد، آن موقع مشخص می شود.
 
ملتجی نماد هیات را یک درخت سرو زرین دانست و گفت: هر هیات را به مثابه یک درخت می دانیم. نقش درخت در پاک کردن هوای جامعه معادل نقش هیات در حوزه فرهنگ است.
 
 وحید ملتجی، دبیر مهرواره هوای نو
ملتجی همچنین از شورای حامیان نام برد که برخی از آن ها بدون نشان و اسم فعالیت می کنند که سازمان هایی همچون صدا و سیما، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و امور جوانان و سازمان تبلیغات از جمله این نهادها هستند.
 
دبیر مهرواره هوای نو از پایان مرداد به عنوان مهلت ارسال آثار از سوی هیات ها برای شرکت در مهرواره هوای نو یاد کرد و گفت: اختتامیه مهرواره ۱۸ آبان در تهران برگزار خواهد شد. ما در هوای نو تلاش می کنیم تا هیات هایی را شناسایی و معرفی کنیم که توانمند و الگو هستند و کارهای متفاوت انجام می دهند و لذا قرار نیست همه هیات ها در این مهرواره حضور پیدا کنند.
 
ملتجی گفت: سومین مهرواره هوای نو در پنج بخش و ۳۱ رشته برگزار می شود که این رشته ها بر مبنای شاخص‌های جهاد تبیین برنامه ریزی شده است. در هر رشته سه فرد یا هیات به عنوان پرچمدار و برگزیده معرفی خواهند شد و یک سوم از ۳۱ رشته امسال را رشته های جدید تشکیل می دهد. مبلغ ۷۰ میلیون تومان برای هر رشته به عنوان هدیه درنظر گرفته شده که به هیات داده می شود و در واقع برای فعالیت های بیشتر به چرخه هیات برمی گردد. مبلغ ۲۰ میلیون تومان هم به افراد به عنوان جایزه پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: امسال شعار مهرواره را «هیئت‌ها روایت می‌کنند» گذاشتیم و روایتگر بودن هیات‌ها به صورت جدی پیگیری می‌شود. امسال یک بخش را به حوزه بین‌الملل اختصاص داده ایم تا بتوانیم در یک برنامه پنج ساله، مهرواره را به عنوان رویدادی بین‌المللی معرفی کنیم.
 
دبیر مهرواره هوای نو افزود: هیات‌های ایرانی که فعالیت‌های برون‌مرزی دارند، امسال به خوبی رصد شده و سه هیات برتر در این زمینه معرفی خواهند شد. همچنین، هیات‌های غیر ایرانی که در کشور فعالیت می‌کنند نیز رصد شده و در مهرواره داوری خواهند شد. پرچمداران هیات هایی که فعالیت های بین المللی دارند در این دوره معرفی می شوند و چند هیات نمونه از کشورهای دیگر به عنوان مهمان حضور خواهند داشت.
 
۱۵ رشته مهرواره در سطح ملی و استانی برگزار می شود
 
ملتجی اضافه کرد: یکی از تفاوت‌های مهرواره امسال نسبت به سال گذشته این است که امسال ۱۵ رشته از ۳۱ رشته مهرواره به صورت استانی نیز برگزار می‌شود که در نهایت تعداد ۳۵۰ پرچم‌دار و برگزیده در استان‌ها خواهیم داشت. 
 
حجت الاسلام سیدمحمد صادقی آرمان مسئول بخش بین الملل مهرواره هوای نو گفت: ما برای شناسایی هیات های خارج از کشور از نهادهایی مثل جامعه المصطفی، مجمع جهانی تقریب مذاهب، رایزنان فرهنگی و مجمع جهانی اهل بیت که با هیات ها و افراد شاخص آشنایی دارند، کمک گرفته ایم.


کد مطلب: 130166

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/news/130166/مهرواره-هوای-نو-نگاهی-آینده-هیات-تشکل-های-دینی

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir