کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سوگند چهاردهم

پزشکیان: به آینده امیدوارم

9 مرداد 1403 ساعت 21:08


رئیس جمهور در مراسم تحلیف خود در صحن علنی مجلس گفت؛ از عزت و منافع ایران پاسداری می‌کنم و به آینده امیدوارم.
مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد. مراسم با حضور 110 هیئت خارجی از 88 کشور، 10 سازمان بین المللی که وارد تهران شده و در مراسم تحلیف حضور داشتند برگزار شد. پیش از آغاز رسمی مراسم، مهمانان خارجی با حضور روسای قوای سه گانه کشورمان عکس یادگاری گرفتند.
در کنار هیئت‌ها و مقاماتی از 86 کشور خارجی که در مراسم امروز حضور پیدا کرده‌اند، مهمانان خارجی، مقامات لشکری و کشوری  از جمله روسای قوا، اعضای شورای نگهبان، فرماندهان  عالی رتبه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم حضور داشتند.
مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی در مراسم تحلیف، در جایگاه ناطقان قرار گرفت و طبق اصل 121 قانون اساسی سوگند یاد کرد.متن کامل سوگند پزشکیان به شرح زیر است: «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق‌، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته ‌است حمایت کنم‌. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده‌است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم‌.
در ادامه سوگندنامهٔ رئیس‌جمهور توسط دبیر شورای نگهبان امضا شد.

قالیباف: متعهد می‌شویم دولت را یاری کنیم
در مراسم تحلیف، نخست رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز همه ما متعهد می شویم در راه پیشرفت و تحقق آرمان‌های انقلاب دولت را یاری کنیم.
محمدباقر قالیباف افزود؛ همگان دیدند در فرصت زمانی بسیار کوتاه وفق قانون اساسی، یک انتخابات کاملاً رقابتی با حضور همه طیف‌های سیاسی در سلامت و امنیت کامل رئیس جمهور کشور تعیین شد.
قالیباف  گفت: حادثه تلخ و عروج شهادت‌گونه رئیس جمهور فقید شهید رئیسی و همراهان گرانقدرش در چشم تحلیل‌گران عرصه جهانی آزمون مجدد برای نظام مقدس جمهوری اسلامی رقم زد و دیدیم که  با مدیریت هوشمندانه رهبر انقلاب بار دیگر تبدیل به نماد ثبات و اقتدار نظام سیاسی در ایران اسلامی شد.
وی افزود: ما معتقدیم چراغ راه حرکت کشور در عقلانیت انقلابی است که مخرج مشترک انقلابی‌گری مردمی‌بودن و کارآمدی است که می‌تواند رفاه مردم و پیشرفت کشور را در فضایی عادلانه با تکیه بر مردم و باور به سنت‌های الهی رقم بزند️.
قالیباف تاکید کرد: در شرایط پر تلاطم منطقه‌ای و بین المللی و با وجود دشمنان قسم خورده خارجی ناظران جهانی مشاهده کردند که جمهوری اسلامی دچار کوچکترین تنش سیاسی و امنیتی نشد و در اداره امور کشور نیز ذره اخلال ایجاد نشد. وی افزود: مجلس شورای اسلامی از تمامی ابزارهای خود برای دولت محترم برای خدمت صادقانه به مردم شریف ایران حمایت می‌کند.
قالیباف تاکید کرد: موفقیت دولت جدید موفقیت خود و نظام می‌دانیم و در این راستا تصمیمات رئیس‌جمهور محترم مبنی بر سیاست‌های رهبر معظم انقلاب و برنامه هفتم بهترین مبنای مشترک برای تفاهم و همکاری محسوب می‌شود.
وی افزود: مجلس و دیگر قوا و نهادهای کشور شاهد صدای واحد ایران خواهند بود که آینده روشنی را برای مردم رقم می‌زند.
قالیباف عنوان کرد: امروز روز تاریخی است که دکتر پزشکیان به عنوان رییس جمهور ایران برای خدمت به مردم قسم می‌خورد. ما متعهده می شویم که در راه پیشرفت و اعتلای کشور و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی قوه مجریه را یاری کنیم.️ رئیس مجلس تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی از تمام ابزار های خود استفاده خواهد کرد تا دولت جدید را حمایت کند.

اژه‌ای:رییس جمهور خود را وقف خدمت مردم کند
رییس قوه قضاییه نیز پس از سخنان رئیس مجلس گفت: رییس‌جمهور کشور همه صلاحیت های خود را در انجام مسئولیت های خود بر عهده گیرد و خود را وقف خدمت مردم، ترویج دین و اخلاق، پشتییانی از حق کند و از خودکامگی دوری کند و از حقوق اشخاص حمایت کند.
حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین اژه‌ای اظهار داشت: یاد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام و یاد شهدای گرانقدر و شهید والامقام سپهبد عزیز حاج قاسم سلیمانی و هم‌چنین یاد شهدای خدمت و رییس‌جمهور شهید آیت الله رئیسی و همراهانش را گرامی می دارم و علو درجات را برایشان مسئلت دارم.
وی ادامه داد: خدا را سپاسگزاریم در شرایطی که مردم ایران در غم از دست دادن رییس جمهور خود بودند و بدخواهان به فتنه گری می افزودند، انتخابات ریاست جمهوری در کمال امنیت و صحت برگزار شد.
اژه ای ادامه داد: رییس جمهور در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نکند. این مسئولیت خیلی سنگین است. رییس‌جمهور با استعانت از خداوند، پیامبر اسلام و ائمه (ع) از قدرتی که مردم به عنوان امانت دست او سپرده‌اند، همچون امینی پاسدار و وفادار از آن نگهداری و به منتخب بعد از خود بسپارد. رییس‌جمهور از زمان تبلیغات انتخابات تا الان عنوان کرده است که این قدرت را به تاسی از امیرمومنان امانت می داند و نه طعمه و همه تلاش خود را برای تحقق عدالت، پیشرفت و تعالی کشور به کار خواهند برد. اینجانب ضمن تبریک مجدد به ریس جمهور محترم آقای دکتر پزشکیان از خدای قادر متعال توفیق ایشان را در قبال مسیولیت سنگین خواستارم. آقای دکتر پزشکیان خداوند به شما توفیق دهد.
وی ادامه داد: همان طور که رهبر معظم و فرزانه انقلاب فرمودند، قوه قضاییه در کمک به دولت چهاردهم در هر نقطه که باشد، حضور فعال خواهد داشت و در مسائل اولویت‌دار کشور از جمله مسایل اقتصادی در کنار دولت خواهد بود.

پزشکیان: از عزت و منافع ایران پاسداری می‌کنم
رئیس‌جمهور در آغاز چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران‌ در مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کرد که به عنوان رییس جمهوری، پاسدار اسلام، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی باشد.
«مسعود پزشکیان» رئیس جمهور در مراسم تحلیف خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن خوشامد و خیر مقدم به سران و نمایندگان کشورهای دوست ایران در سراسر جهان و با درود به روان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، شهدای گرانقدر به ویژه شهید سردار سلیمانی و شهدای دولت، شهید باهنر، شهید رجایی و شهید رئیسی، حضور در خانه ملت و ادای سوگند برای به عهده گرفتن بار امانت ریاست جمهوری اسلامی ایران را مطابق اصل ۱۲۱ قانون اساسی لحظه‌ای تاریخی دانست و بیان کرد: با لطف خداوند، تدبیر رهبر انقلاب و رأی هوشمندانه مردم ایران، انتخاب دوره چهاردهم ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان گشود. وی در همین زمینه ادامه داد: فرصت وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم، فرصت شنیده شدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنان برای تحول و تغییر. فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناها و فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران.
پزشکیان دولت خود را دولت وفاق ملی توصیف و تصریح کرد: فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همکاری و همراهی ملی در درون حکومت، میان حکومت و جامعه و در درون جامعه است. دولتی که با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود دولت وفاق ملی است و موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان است و ملتزم به ترجیح منافع ملی بر هر امر دیگر است.  
رئیس جمهور محور همگرایی را التزام به قانون اساسی، سند چشم انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری برشمرد و گفت: قانون اساسی میثاق ملی ماست، سند چشم‌انداز آینده مشترک ما را ترسیم می‌کند و سیاست‌های کلی روش مورد توافق ما برای رسیدن به چشم انداز را مشخص می نماید. پزشکیان افزود: آنچه امروز نیاز داریم بازخوانی چشم‌انداز و طراحی راه‌کارها بر اساس سیاست‌های کلی برای دست‌یابی به که سند چشم‌انداز برای جامعه ایران ترسیم نموده است.
پزشکیان در ادامه با قرائت متن سند چشم‌انداز ۲۰ ساله عنوان کرد: انتخابات چهاردهم نشان داد که مردم ما تنها خواستار دستیابی به همین اهداف هستنند، مگر خواست مردم برای عدالت، رفع تبعیض، تأمین زندگی عادلانه و شرافتمندانه، پیشرفت صلح و آرامش، به دور از نگرانی، تحقیر و مداخله‌های فراقانونی، چیزی جز حق مصرح ملت در فصل سوم قانون اساسی و ویژگی های مندرج در سند چشم‌انداز است؟ پس اختلاف ما بر سر چیست؟ مگر نشانه‌ ولایتمداری و التزام عملی به قانون اساسی جز کوشش مشترک برای احترام به این خواست ملت است؟
رئیس جمهور تصریح کرد: وفاق ملی یعنی دست برداشتن از اختلافاتی که جز بر پایه نفسانیت شکل نگرفته، و دست در دست هم نهادن برای دستیابی به این چشم‌انداز ، مگر مردم ما در این انتخابات چیزی جز این خواسته اند؟
پزشکیان با بیان اینکه ایران نیازمند غلبه بر شرایط پیچیده کنونی و مخاطرات پیش‌رو و گشایش راه‌های توسعه پایدار است، تأکید کرد: جهان نیز نیازمند بهره‌برداری از این فرصت کم‌نظیر برای حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و جهانی با مشارکت ایران قدرتمند، صلح‌طلب و عزتمند است.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: باید به مردم ایران به زنان، به جوانان، به قومیت‌ها به عنوان فرصت‌های بی‌نظیر ملی بنگریم و این فرصت‌ها را بالنده کنیم. آنها می‌توانند راه‌هایی نو برای حل مشکلات مزمن کشور ارائه دهند. باید فرصت حضور و مشارکت برای کسانی که تاکنون در حاشیه بوده اند را فراهم کنیم.
وی با تأکید بر اینکه دولت چهاردهم پیشرفت و توسعه عادلانه و همه‌جانبه ایران وا فزایش توان اقتصادی کشور و بهبود زندگی مردم را پیگیری خواهد نمود، گفت: رفع تبیض و بسیط عدالت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی آموزشی و جنسیتی لازمه تحقق این هدف است.
پزشکیان یادآور شد: مردم صرف نظر از سلیقه، قومیت، مذهب، و جنسیت، محور توسعه کشورند و خردمندی و دوراندیشی در حکمرانی پایه‌های پیشرفت و اعتلای مردم است.


کد مطلب: 130238

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/news/130238/پزشکیان-آینده-امیدوارم

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir