همراستا با مردم و بسیاری از کارشناسان راهکار پایان انحصار گرایی خودروسازان داخلی را واردات خودرو میدانند، سخنگوی شورای رقابت با انتقاد از وضعیت موجود واردات خودرو گفت: این مقدار واردات، نیاز بازار ما را جوابگو نیست.
سپهر دادجو توکلی سخنگوی شورای رقابت گفت: یکی از نهادهایی که به شدت تأکید داشت صنعت خودروسازی برای رقابت پذیر شدن و رشد بهتر باید واردات را به مجموعه سبد خود اضافه کند شورای رقابت بود.وی به مصوبه 617 شورای رقابت در آبان ماه سال گذشته به منظور تسهیل و رفع بروکراسی واردات خودرو به کشور اشاره کرد و افزود: شورای رقابت، این موضوع را به سازمان حمایت سپرد که مستقیماً توسط این سازمان انجام شود و تأخیری ایجاد نشود.
سخنگوی شورای رقابت با انتقاد از وضعیت موجود واردات خودرو گفت: اگرچه اقدامات خوبی انجام شده و نمیتوان انکار کرد اما به هر ترتیب این مقدار واردات، نیاز بازار ما را جوابگو نیست و قطعاً واردات باید به سالهای قبل از 1397 برگردد چراکه واردات خودرو به میزان کافی، بازار را متعادل میکند و به صنعت خودروسازی داخلی نیز کمک خواهد کرد. دادجو توکلی در پاسخ به این پرسش که آیا شورای رقابت در قیمت گذاری دخالت میکند یا خیر عنوان کرد: ما در قیمت گذاری خودروسازی باید طبق دستورالعمل هیئت تعیین قیمت کالا مربوط به سال گذشته عمل کنیم. در حقیقت، سازمان حمایت از مصرف کننده برای کمپانیها و افراد واردکننده این کار را انجام میدهد و هیچ منعی هم برای این قضیه از طرف شورای رقابت وجود ندارد.
مطالبات برای واردات خودرو به عنوان راهکار رقابتی شدن بازار و پایان انحصار گرایی خودروسازان که گران فروشی و کیفیت پایین نتیجه این انجصار است، در حالی است که این روزها خودروسازان با افزایش قیمتها به دنبال تلخ کردن کام بازار از پیامدهای واردات هستند. با توجه به اینکه کابینه دولت چهاردهم هنوز تشکیل نشده پیشبینی میشود که قیمت خودرو تا پایان تابستان دچار رکود سنگین شود و تعداد فروشندگان از خریداران بیشتر باشد.بررسی بازار خودرو نشان میدهد که همچون هفتههای قبل، این هفته نیز قیمتها در این بازار در بخش خودروهای داخلی و مونتاژی و حتی در بخش خودروهای وارداتی در حال ریزش البته به صورت قطره چکانی ست.به اعتقاد فعالان بازار خودرو، با توجه به اینکه کابینه دولت چهاردهم هنوز تشکیل نشده پیشبینی میشود که قیمت خودرو تا پایان تابستان دچار رکود سنگین شود و تعداد فروشندگان از خریداران بیشتر باشد.
در حال حاضر مصرف کنندگان همچنان چشم انتظار تعیین تکلیف بازار خودرو هستند چراکه هم قیمتها روند کاهشی به خود گرفته و هم انتشار اخبار مربوط به واردات خودروهای کارکرده توانسته اثر قابل توجهی بر داد و ستدها در بازار بگذارد.در جدول زیر میانگین قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی آمده است. (قیمت خودرو در مناطق مختلف متفاوت بوده و در جدول ذیل به میانگین قیمتها اشاره شده است.) این در شرایطی است که خودروسازان داخلی به بهانههای مختلف برآنند تا مانع از واردات شوند و ادعا دارند که واردات ضربه تولید داخل می باشد حال آنکه همزمان نیز با ادعای زیان انباشته بر ادامه روند تولیدات بی کیفیت و افزایش قیمتها اصرار دارند.
لازم به ذکر است در حوزه واردات خودرو، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت گفت: هم اکنون ۱۹ هزار دستگاه خودرو در گمرکات موجود است و ۴۳ هزار دستگاه خودرو نیز در مناطق و در حال حمل داریم. مهرداد خسروی مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت اظهار کرد: بعد از ابلاغیهی مصوبهی واردات خودرو که به وزارت صمت صورت گرفت زیرساختهای لازم را ایجاد کردیم. با توجه به ثبت سفارشات که بیش از ۹۰ هزار دستگاه بود، در سال ۱۴۰۲ واردات حدود ۱۱ هزار و ۱۲۲ دستگاه خودرو انجام شده و در چهار ماهه امسال نیز حدوداً ۱۰ هزار دستگاه وارد کشور شده است.وی افزود: هم اکنون ۱۹ هزار دستگاه خودرو در گمرکات موجود است. ۴۳ هزار دستگاه خودرو نیز در مناطق و در حال حمل داریم که مجموعاً ۸۲ هزار و ۳۶۵ دستگاه تحت واردات و در گمرکات و در حال حمل هستند.مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با بیان اینکه ابلاغیه خودروهای کار کرده به تازگی انجام شده است، گفت: ما بر اساس تکالیفی که وجود دارد چارچوبها را مشخص میکنیم و جلسه ماده ۲ نیز با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد باید برگزار شود و به نتایج خوبی هم خواهیم رسید.
لازم به ذکر است ورود این خودروها به بازار می تواند تاثیرات مثبتی بر بازار داشته باشد به شرط آنکه واردات با سرعت صورت گرفته و رقبات میان خودروساز داخلی و بیرونی شدت گیرد.
سپهر دادجو توکلی سخنگوی شورای رقابت گفت: یکی از نهادهایی که به شدت تأکید داشت صنعت خودروسازی برای رقابت پذیر شدن و رشد بهتر باید واردات را به مجموعه سبد خود اضافه کند شورای رقابت بود.وی به مصوبه 617 شورای رقابت در آبان ماه سال گذشته به منظور تسهیل و رفع بروکراسی واردات خودرو به کشور اشاره کرد و افزود: شورای رقابت، این موضوع را به سازمان حمایت سپرد که مستقیماً توسط این سازمان انجام شود و تأخیری ایجاد نشود.
سخنگوی شورای رقابت با انتقاد از وضعیت موجود واردات خودرو گفت: اگرچه اقدامات خوبی انجام شده و نمیتوان انکار کرد اما به هر ترتیب این مقدار واردات، نیاز بازار ما را جوابگو نیست و قطعاً واردات باید به سالهای قبل از 1397 برگردد چراکه واردات خودرو به میزان کافی، بازار را متعادل میکند و به صنعت خودروسازی داخلی نیز کمک خواهد کرد. دادجو توکلی در پاسخ به این پرسش که آیا شورای رقابت در قیمت گذاری دخالت میکند یا خیر عنوان کرد: ما در قیمت گذاری خودروسازی باید طبق دستورالعمل هیئت تعیین قیمت کالا مربوط به سال گذشته عمل کنیم. در حقیقت، سازمان حمایت از مصرف کننده برای کمپانیها و افراد واردکننده این کار را انجام میدهد و هیچ منعی هم برای این قضیه از طرف شورای رقابت وجود ندارد.
مطالبات برای واردات خودرو به عنوان راهکار رقابتی شدن بازار و پایان انحصار گرایی خودروسازان که گران فروشی و کیفیت پایین نتیجه این انجصار است، در حالی است که این روزها خودروسازان با افزایش قیمتها به دنبال تلخ کردن کام بازار از پیامدهای واردات هستند. با توجه به اینکه کابینه دولت چهاردهم هنوز تشکیل نشده پیشبینی میشود که قیمت خودرو تا پایان تابستان دچار رکود سنگین شود و تعداد فروشندگان از خریداران بیشتر باشد.بررسی بازار خودرو نشان میدهد که همچون هفتههای قبل، این هفته نیز قیمتها در این بازار در بخش خودروهای داخلی و مونتاژی و حتی در بخش خودروهای وارداتی در حال ریزش البته به صورت قطره چکانی ست.به اعتقاد فعالان بازار خودرو، با توجه به اینکه کابینه دولت چهاردهم هنوز تشکیل نشده پیشبینی میشود که قیمت خودرو تا پایان تابستان دچار رکود سنگین شود و تعداد فروشندگان از خریداران بیشتر باشد.
در حال حاضر مصرف کنندگان همچنان چشم انتظار تعیین تکلیف بازار خودرو هستند چراکه هم قیمتها روند کاهشی به خود گرفته و هم انتشار اخبار مربوط به واردات خودروهای کارکرده توانسته اثر قابل توجهی بر داد و ستدها در بازار بگذارد.در جدول زیر میانگین قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی آمده است. (قیمت خودرو در مناطق مختلف متفاوت بوده و در جدول ذیل به میانگین قیمتها اشاره شده است.) این در شرایطی است که خودروسازان داخلی به بهانههای مختلف برآنند تا مانع از واردات شوند و ادعا دارند که واردات ضربه تولید داخل می باشد حال آنکه همزمان نیز با ادعای زیان انباشته بر ادامه روند تولیدات بی کیفیت و افزایش قیمتها اصرار دارند.
لازم به ذکر است در حوزه واردات خودرو، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت گفت: هم اکنون ۱۹ هزار دستگاه خودرو در گمرکات موجود است و ۴۳ هزار دستگاه خودرو نیز در مناطق و در حال حمل داریم. مهرداد خسروی مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت اظهار کرد: بعد از ابلاغیهی مصوبهی واردات خودرو که به وزارت صمت صورت گرفت زیرساختهای لازم را ایجاد کردیم. با توجه به ثبت سفارشات که بیش از ۹۰ هزار دستگاه بود، در سال ۱۴۰۲ واردات حدود ۱۱ هزار و ۱۲۲ دستگاه خودرو انجام شده و در چهار ماهه امسال نیز حدوداً ۱۰ هزار دستگاه وارد کشور شده است.وی افزود: هم اکنون ۱۹ هزار دستگاه خودرو در گمرکات موجود است. ۴۳ هزار دستگاه خودرو نیز در مناطق و در حال حمل داریم که مجموعاً ۸۲ هزار و ۳۶۵ دستگاه تحت واردات و در گمرکات و در حال حمل هستند.مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با بیان اینکه ابلاغیه خودروهای کار کرده به تازگی انجام شده است، گفت: ما بر اساس تکالیفی که وجود دارد چارچوبها را مشخص میکنیم و جلسه ماده ۲ نیز با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد باید برگزار شود و به نتایج خوبی هم خواهیم رسید.
لازم به ذکر است ورود این خودروها به بازار می تواند تاثیرات مثبتی بر بازار داشته باشد به شرط آنکه واردات با سرعت صورت گرفته و رقبات میان خودروساز داخلی و بیرونی شدت گیرد.