کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

احیای «تالاب صالحیه» با ورود دستگاه قضائی

سند مالکیت تالاب به نام اداره کل محیط زیست استان البرز صادر شد

14 مرداد 1403 ساعت 13:27

آئین رونمایی از سند تالاب صالحیه و انتقال آن به اداره کل محیط زیست استان البرز به نمایندگی از بیت‌المال پس از ماه‌ها تلاش و کار تخصصی با پیگیری دستگاه قضائی در محل سالن جلسات حوزه ریاست دادگستری کل استان البرز با حضور حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، فاضلی هریکندی  رئیس کل دادگستری استان البرز، مدیرکل حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان محیط زیست، مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست، دبیر ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت مقابله با گرد و غبار، اعضای شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان و جمعی از مدیران قضایی و اجرایی استان البرز برگزار شد.


حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این مراسم ضمن گرامی‌داشت شهدای انقلاب اسلامی و شهدای محور مقاومت، اظهار کرد: شهید اسماعیل هنیه مظلومانه به دست باند تبهکار و جنایتکار صهیونیست به درجه رفیع شهادت رسید.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: امروز در شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان البرز شاهد یک اتفاق بسیار خوب در حوزه بحث‌های زیست محیطی بودیم. تالاب صالحیه که ۱۶ هزار هکتار آن در محدوده استان البرز قرار دارد به دلیل اینکه نیازمند احیا و توجه به مسائل حفاظتی داشت چندین جلسه در شورای حفظ حقوق بیت‌المال مطرح شد و اقدامات کارشناسی خوبی انجام شد.

وی افزود: در نهایت برای اولین بار در کشور سند حدنگاری تالاب صالحیه به مساحت ۱۶ هزار هکتار در ۱۱ فقره با تولیت سازمان محیط زیست صادر شد و امروز شاهد رونمایی از سند تالاب بودیم مقرر شده است که کارگروهی را در سازمان ثبت اسناد تشکیل دهیم تا جلساتی به صورت مستمر با منابع طبیعی و سازمان محیط زیست داشته باشیم.

بابایی افزود: بحث مسائل زیست محیطی با مسائل حیات انسانی و سلامت تنیده شده و این جلسه از این بابت مهم است که علاوه بر اینکه حقوق بیت‌المال را بررسی می‌کند به سلامت و حیات انسان ها نیز توجه می‌کند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در حوزه شهرک‌های صنعتی درخواست دارم که در زیرساخت ها در واگذاری‌ها و فعالیت‌ها قبل از هر اقدام بحث مسائل زیست محیطی را رعایت کنند بحث های زیست محیطی در اولویت هستند و موضوع وضعیت تصفیه خانه و پساب‌های شهرک های صنعتی اشتهارد نیز با قوت و قدرت پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: نقشه‌های کاداستری در منطقه اسلام آباد کرج تهیه شده است و بحث تثبیت در اراضی  و املاک در این منطقه حل شده است و فقط در نقل و انتقالات به همراهی مردم نیاز داریم تا بحث صدور اسناد انجام شود. با اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول شاهد کاهش ورودی پرونده در خصوص اراضی و املاک رسمی خواهیم بود و باید به سرعت به سمت حدنگاری حرکت کنیم. 

حسین فاضلی هریکندی نیز در آئین رونمایی از سند تالاب صالحیه  با اشاره به ویژگی‌های طبیعی و جغرافیایی این تالاب بیان کرد: تالاب صالحیه در مرز استان‌های البرز و قزوین در محدوده‌ای مشترک به وسعت ۴۸ هزار هکتار در شهرستان‌های نظرآباد و آبیک قرار دارد که حدود یک سوم از آن در محدوده شهرستان نظرآباد استان البرز واقع شده است.

عدم تامین حقابه تالاب صالحیه توسط استان‌های همجوار

وی «کنترل سیلاب»، «محل ذخیره آب‌های سطحی»، «تامین آب‌های زیرزمینی»، «ارزش زیستگاهی و ذخایر ژنتیکی»، «جلوگیری از فرسایش خاک»، «کنترل پدیده گرد و غبار و ریزگرد» و «ارزش گردشگری و کمک به اقتصاد محلی» را از جمله عللی برشمرد که موجبات اهمیت تالاب صالحیه می‌شود و در خصوص تهدید‌هایی که متوجه این تالاب است متذکر شد: هم اکنون عدم تامین حقابه لازم از سوی استان‌های مجاور، احداث زهکش با هدف توسعه بخش کشاورزی بدون مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی و عدم توجه به پیامد‌های زیست محیطی، ورود فاضلاب‌های صنعتی، عدم مدیریت چرای دام و انتشار ریزگرد و گرد و غبار در محدوده‌های بیابانی تالاب از جمله تهدید‌ها هستند.

ورود دستگاه قضایی در موضوع تالاب

رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان البرز با تشریح شرایطی که منجر به ورود دستگاه قضایی در موضوع تالاب صالحیه شد گفت: ابتدا اختلافاتی مابین وزارت نیرو و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در خصوص ادعای نمایندگی دولت در تالاب‌های کشور حادث و معاونت حقوقی ریاست جمهوری بر لزوم صدور نمایندگی دولت در تالاب‌ها به نام سازمان حفاظت محیط زیست کشور حل اختلاف کرد، اما با وجود مشکلات تالاب صالحیه، محیط زیست استان پیگیری‌هایی از دستگاه‌های مرتبط از جمله اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جهت تغییر نمایندگی دولت و صدور اسناد تالاب داشت، ولی به نتیجه نرسید. 
تعقیب قضایی متعرضان به تالاب صالحیه

وی با بیان اینکه مقرر شده است از هرگونه بهره برداری در محدوده تالاب صالحیه اعم از احداث سایت و شهرک صنعتی و هرگونه دخل و تصرف در محدوده تالاب بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی خودداری شود و در صورت گزارش پیگرد قضایی انجام خواهد شد افزود: به منظور امکان حفاظت از تالاب و اجرای طرح‌های زیست محیطی، مصوب شد که تغییر نمایندگی دولت در تالاب صالحیه از اداره کل منابع طبیعی به اداره کل محیط زیست استان البرز انجام شود؛ با هدف تسریع در اجرای این مصوبه شورا مقرر شد که کارگروه مربوطه که شامل ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری، محیط زیست، امور اقتصادی و دارایی و ثبت اسناد و املاک استان البرز بوده، زیرنظر دبیرخانه شورا مراحل قانونی تغییر نمایندگی و صدور اسناد به نام اداره کل محیط زیست استان البرز را پیگیری کند. 

در پایان این نشست، اسناد تالاب صالحیه که به نام بیت‌المال و دولت جمهوری اسلامی ایران با نمایندگی اداره کل محیط زیست استان البرز صادر شده بود به مدیرکل محیط زیست استان البرز تحویل داده شد.


کد مطلب: 130277

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/news/130277/احیای-تالاب-صالحیه-ورود-دستگاه-قضائی

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir