کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شکل‌گیری دولت چهاردهم با چند انتصاب

14 مرداد 1403 ساعت 19:10


رئیس جمهور با سه انتصاب دیگر به تشکیل دولت چهاردهم نزدیکتر شد.
مسعود پزشکیان رئیس جمهور طبق اختیارات قانونی برای تشکیل دولت از زمان تحلیف بر اساس ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، ۲ هفته فرصت دارد تا وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند. اما انتصاب معاونین از اختیارات رئیس جمهور است.
در ادامه انتصابات، رئیس جمهور دیروز در احکام جداگانه، «علی طیب‌نیا» را مشاور عالی خود کرد و «شهرام دبیری» را نیز به معاونت امور مجلس رئیس جمهور و «سید حمید پورمحمدی» را به سمت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب کرد.
طیب نیا در سال ۱۳۹۲ در دولت حسن روحانی وزیر امور اقتصادی و دارایی بود که استعفا کرد.
«شهرام دبیری اسکویی» در انتخابات دور سوم شورای شهر، به شورای شهر تبریز راه یافت. او همچنین از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۶ از سوی اعضای شورای شهر تبریز، رئیس این شورا شد. او هم اکنون رئیس شورای استان آذربایجان شرقی است.
«سید حمید پورمحمدی»، دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه تهران دارد و معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه و معاون امور تولیدی سازمان برنامه و بودجه، قائم مقام بانک مرکزی، معاون امور بانکی وزارت اقتصاد و معاون برنامه ریزی و اداری و مالی استانداری چهارمحال و بختیاری از جمله سوابق رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بوده است.
پیش از این نیز رئیس جمهور مسعود پزشکیان، «محمدجواد ظریف» را به معاونت راهبردی رئیس‌جمهور و «محمد جعفر قائم پناه» نیز به معاونت امور اجرایی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری منصوب کرده بود. رزومه محمد جواد ظریف که روشن است و آخرین پستی که داشت وزیر خارجه دولت روحانی دولت تدبیر و امید بود.
البته رئیس شورای راهبری رئیس جمهور منتخب برای تعیین وزرای دولت نیز بود.
«محمدجعفر قائم پناه»، معاونت توسعه و مدیریت منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس اولین دوره شورای شهر کرمانشاه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، عضویت در انجمن اسلامی و مسئول اعزام دانشجویی به جبهه‌های جنگ تحمیلی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز از جمله سوابق دکتر قائم پناه است.
محمد رضا عارف نیز در همان روزهای نخست پس از تحلیف به معاون اولی رئیس جمهور منصوب شد و «محسن حاجی‌میرزایی» رئیس دفتر مسعود پزشکیان منصوب کرد.


کد مطلب: 130287

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/news/130287/شکل-گیری-دولت-چهاردهم-چند-انتصاب

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir