کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عراقچی با اشاره به هماهنگی وزارت خارجه با نیروهای مسلح تاکید کرد:

استفاده از همه ظرفیت‌‌ها در حمایت از مقاومت و فلسطین

4 شهريور 1403 ساعت 20:36


وزیر امور خارجه ضمن تاکید بر هماهنگی دستگاه دیپلماسی با نیروهای مسلح و با بیان اینکه جز منافع ملی ایران و عزت جمهوری اسلامی به هیچ چیز دیگری نخواهیم اندیشید،  گفت: همه ظرفیت خود را در حمایت از محور مقاومت و مردم فلسطین و به ویژه غزه به کار خواهیم بست.
عباس عراقچی در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور بر سر مزار شهید امیرعبداللهیان و دیگر شهدا اظهار داشت: ‌بر خود واجب می‌دانستم قبل از آنکه وارد دفترم در وزارت خارجه بشوم با شهید امیرعبداللهیان تجدید عهد بکنم؛‌ فقدان شهید امیرعبداللهیان را یک خسارتی برای وزارت خارجه می‌دانم‌ و مطمئنم مثل زمانی که شهید امیرعبداللهیان در وزارت خارجه بودند حتما متوجه وزارت خارجه هستند و ما را دعا خواهند کرد.
وزیر امور خارجه در ادامه در پاسخ به سئوالات خبرنگاران مبنی بر اینکه‌ نحوه پاسخ ایران به ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران توسط رژیم صهیونیستی چگونه خواهد بود، تصریح کرد: ‌بحث مقاومت یکی از پایه‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، در گذشته بوده و در آینده هم خواهد بود. پیوند ما با محور مقاومت یک پیوند بنیادین است و ما همه ظرفیت‌های خود را در حمایت از محور مقاومت و در حمایت از مردم مظلوم فلسطین به خصوص در غزه به‌کار خواهیم گرفت.وی با بیان اینکه اینجا یکی از جاهایی است که پیوند میدان و دیپلماسی به‌صورت بسیار روشن خود را نشان می‌دهد، افزود: ‌شهید دکتر امیرعبداللهیان در این جهت بسیار تلاش کردند و عملیات «وعده صادق» که اجرا شد، به نظر من یکی از مدل‌های بسیار خوب هماهنگی میدان و دیپلماسی بود که با تلاش ایشان و فرماندهان میدانی صورت گرفت. وزیر خارجه ایران با اشاره به عملیات وعده صادق که در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت ایران صورت گرفت، خاطرنشان کرد: هم پاسخ ایران به جنایات رژیم صهیونیستی داده شد و هم از گسترش جنگ در منطقه که خواست رژیم صهیونیستی بود، جلوگیری شد. این بار هم همین‌طور خواهد بود و ما در هماهنگی کامل با نیروهای مسلح هستیم چرا که دیپلماسی مکمل میدان است و میدان مکمل دیپلماسی و با هم ان‌شاءالله به‌گونه‌ای حرکت خواهیم کرد که منافع ملی کشور، امنیت کامل کشور و عزت ملی کشور به صورت کامل محقق شود.
وی در ‌پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره‌ ‌مذاکرات رفع تحریم‌ها و برجام تاکید کرد: مذاکره و رفع تحریم‌ها را از مسیرهای عزتمندانه و شرافتمندانه دنبال خواهیم کرد و همان‌طور که گفتم تعجیل و همچنین تاخیر بی‌جهتی در این زمینه نخواهیم داشت؛ در خود برجام هم بعضی از تاریخ‌هایی که وجود داشته، گذشته است و لذا برجام به آن شکل فعلی که وجود دارد قابل احیا نیست، به تعبیری حتما باید این سند دوباره باز شود، قسمت‌هایی از آن مورد تغییر واقع شود و این کار آسانی نیست. شما می‌دانید وقتی یک سندی باز می‌شود دیگر دوباره جمع کردن آن کار شاقی است.ما 2 راهبرد خنثی‌سازی تحریم‌ها و رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم؛ البته بحث خنثی‌سازی تحریم‌ها اولویت بیشتری دارد.لازم به ذکر است در ادامه پیام‌های تبریک به وزیر امور خارجه، سرپرست وزارت خارجه افغانستان در پیامی انتصاب «سید عباس عراقچی» به‌عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در گفتگو با همتای ونزوئلایی خود بر تداوم نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران به منطقه آمریکای لاتین خاصه ونزوئلا در دولت جدید تاکید کرد."ایوان خیل پینتو"، وزیر امور خارجه ونزوئلا در تماسی تلفنی با سیدعباس عراقچی، ضمن تبریک انتخاب وی به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ابراز اطمینان کرد پیگیری توافقنامه‌ها و اسناد همکاری‌های دوجانبه در دولت جدید مورد اهتمام ویژه مقام‌های دو کشور خواهد بود.
همچنین هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در تماس تلفنی با سید عباس عراقچی، ضمن تبریک انتصاب وی به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از آمادگی کشورش برای تداوم رایزنی‌های سیاسی با ایران با هدف تقویت و توسعه روابط دوجانبه و همچنین هم اندیشی و همکاری در خصوص مسائل مهم منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی خبر داد. وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به روابط رو به گسترش تهران-آنکارا، بر ضرورت تقویت مشورت‌های سیاسی پیرامون تنش‌ها در منطقه غرب آسیا تاکید کرد.عراقچی نیز ضمن تشکر از تبریک  وزیر امور خارجه ترکیه و تاکید بر  ضرورت ارتقاء مناسبات خوب میان دو کشور، آمادگی تهران برای تقویت گفت و گوهای سازنده در راستای گسترش همکاری‌ها در همه عرصه‌های موجود را ابراز داشت.
وزیر خارجه برزیل نیز در پیامی خطاب به وزیر امور خارجه ایران بر تعهد برزیل در تقویت روابط دوستانه و همکاری با ایران تاکید کرد. همچنین بدر عبدالعاطی وزیر امور خارجه مصر در تماس تلفنی با سید عباس عراقچی، ضمن تبریک انتصاب وی به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، برای ایشان آرزوی موفقیت کرد.عراقچی نیز در این گفتگو ضمن تشکر از تماس و تبریک همتای مصری، از تلاش‌های مصر برای برقراری آتش بس مورد قبول حماس در غزه تشکر کرد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بر حق مشروع جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در تهران در به شهادت رساندن شهید هنیه تاکید کرد.


کد مطلب: 130510

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/news/130510/استفاده-همه-ظرفیت-ها-حمایت-مقاومت-فلسطین

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir