کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زئولیت دامی را بهتر بشناسید ( زئولیت خوراک دام و طیور )

5 شهريور 1403 ساعت 14:02


 

زئولیت دامی
بسیاری از دامداران برای کاهش هزینه های خود و بازدهی بیشتر از دام های خود به دنبال راهکار های ارزان قیمت هستند. استفاده از زئولیت دامی در غذای دام ها موجب می شود تا بازدهی خوراک دام ها و در نتیجه رشد ان ها بهبود پیدا کند.
بنابراین خرید زئولیت دامی با قیمت پایین و کیفیت بالا، بهترین راهکار پیش رو خواهد بود. از انجایی که زئولیت دامی یک محصول ارزان قیمت است؛ استفاده ی مداوم از آن می تواند برای دامدار اثرات مثبتی را برجای گذارد.

زئولیت خوراک دام چیست؟

زئولیت ماده ای معدنی است از آلومینا سیلیکات تشکیل شده و شبکه کریستالی شامل اکسیژن و آلومینیوم یا سیلیس می باشد که ساختمانی سه بعدی دارد. این ماده در رنگ های سفید، زرد کم رنگ یا قهوه ای مایل به قرمز و بی رنگ موجود می باشد.
زئولیت هایی که مقادیر کمی آهن دارند، به رنگ کرم یا زرد می باشند. یکی از مصارف این ماده به عنوان مکمل غذایی دام و طیور است. این ماده در شیلات، آبزیان و آب های شیرین ماهی و میگو مورد استفاده قرار می گیرد.
افزودن زئولیت طبیعی یا همان کلینوپتیلولیت به غذای حیوانات موجب میشود تا مصرف خوراک ان ها افزایش پیدا کند و به هضم ان ها نیز کمک خواهد کرد. البته که این میزان باید کنترل شده باشد. افزودن مقدار کنترل شده کلینوپتیلولیت به جوجه ها، بوقلمون و خوک موجب می شود تا میزان رشد آن ها افزایش پیدا کند، اسهال و مشکلات مربوط به سلامت کاهش پیدا کند، مدفوعی خشک با بوی کمتر تولید شود.

تاثیرات زئولیت دامی در دامداری ها

مزایای زئولیت خوراک دام
همان طور که گفتیم زئولیتی که در دامداری ها استفاده می گردد، زئولیت طبیعی می باشد. کلینوپتیلولیت یک نوع زئولیت طبیعی است و به دلیل درصد بالای خلوص، زئولیت انتخابی برای مصرف دام ها خواهد بود.
این نوع زئولیت برای این که عملکرد کافی و لازم را داشته باشد؛ باید دارای خلوص ۹۸ درصدی باشد. از انجایی که زئولیت خود دارای موادی مانند پتاسیم، کلسیم، سدیم، آلومنیوم، منیزیم، سیلسیوم، فسفر، گوگرد، مس، آهن، منگنز می باشد، یک مکمل قوی برای غذای دام ها خواهد بود. زئولیت دامی را می توان برای گاوهای شیری استفاده کرد.

نتایجی زئولیت دامی در گاوهای شیری

مزایای مصرف کلینوپتیلولیت در گوساله های پرواری

زئولیت برای طیور

زئولیت را نه تنها برای دام ها بلکه برای طیور و پرنده ها نیز می توان استفاده کرد. استفاده از زئولیت فقط به این دو ختم نشده است. بلکه از زئولیت در حوضچه های پرورش ماهی نیز استفاده می گردد.
این ماده کاربردهای فراوانی دارد. و در صورتی که افراد با کاربردهای آن اشناییت داشته باشند، می توانند از خواص بی نظیر آن بهره ببرند. مثلا مرغدار ها می توانند از زئولیت به عنوان یک مکمل غذایی در خوراک طیور استفاده کنند. نتایجی که بعد از مصرف زئولیت توسط طیور، ظاهر می گردد، نتایج مثبتی خواهد بود.
زئولیت را می توان در غذای مرغ مادر و مرغ تخم گذار استفاده کرد. این ماده می تواند جایگزینی به جای ذرت و کنجاله باشد. می توان آن را با سایر خوراک ترکیب کرد. استفاده از زئولیت موجب می شود که طیور و پرنده ها از مسمومیت قارچی در امان بمانند. کلسیم و فسفر بیشتری جذب بدن آن ها شود و در نتیجه سلامتی مرغ و جوجه تضمین می گردد. رشد بیشتر مرغ ها و تاثیری که در کیفیت گوشت و تخم مرغ آن ها ایجاد می شود، باعث سود بیشتری برای مرغدار خواهد شد.

مزایای استفاده از زئولیت در خوراک دام

زئولیت در خوراک دام
استفاده زئولیت در جیره غذایی حیوانات اهلی تاثیر مثبتی بر متابولیسم پروتئین دارد. بر اساس گزارشی از یک محقق یونانی، استفاده بلند مدت از زئولیت به عنوان مکمل غذایی موجب می شود تا جیره غذایی ۲٫۵ درصد زئولیت کلینوپتیلولیت، موجب افزایش درصد چربی شیر و کاهش تعداد سلول سوماتیک بشود. زئولیت موجب افزایش کیفیت شیر نیز می شود و بهبود بهداشت شیر را در پی خواهد داشت. استفاده از زئولیت طبیعی در جیره گاو های شیری موجب افزایش تولید شیر تا میزان ۱۷ درصد می شود.

سایر گزارشات از زئولیت خوراکی

طبق گزارش دیگری، یک ازمایش در رابطه با مصرف و عدم مصرف دام ها انجام گرفت. یک ماه پس از انجام آزمایش، وزن دام هایی که زئولیت را دریافت کرده بودند، ۱۳٫۴ کیلوگرم نسبت به دام هایی که زئولیت به آن ها نرسیده بود، بیشتر بود. طبق این ازمایش انجام شده پس استفاده از زئولیت در خوراک دام تاثیرات مثبت زیادی بر جای خواهد گذاشت.
افزودن زئولیت در غذای گوساله ها، میزان رشد و اشتهای آن ها را افزایش داده و احتمال ابتلای آن ها به اسهال کاهش پیدا می کند. هم چنین مدفوع حیوانات دریافت کننده زئولیت حاوی آب و ذرات جامد هضم نشده کمتری است.
زئولیت کلینوپتیلولیت در خوراک دام، موجب می شود تا خوراک در دستگاه گوارش کند تر حرکت کند و عملیات هضم آسان و جذب مواد مغذی افزایش پیدا کند. ترکیبات سمی مانند اوره، آمونیاک و نیتروژن با زئولیت واکنش می دهند و از سوهاضمه جلوگیری می شود.
به طور کلی میزان مصرف زئولیت در خوراک دام، با مشورت دامپزشک، می تواند تاثیرات مثبت زیادی را به دنبال داشته باشد. درصورت مصرف زئولیت خوراک دام، دام ها وزن بالاتری خواهند داشت در صورتی که میزان کمتری غذا دریافت می کنند، شیر ان ها کیفیت و حجم بیشتری خواهد داشت و در هر صورت سود بالایی برای دامدار حاصل خواهد شد.
بهترین زئولیت خوراک دام و طیور را از بازرگانی زئولیت مفید تهیه کنید.


کد مطلب: 130517

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/news/130517/زئولیت-دامی-بهتر-بشناسید-خوراک-دام-طیور

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir