کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آنچه مورد استقبال بریکس و مقامات کشورها در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی قرار گرفت

پیشنهادات راهبردی ایران برای امنیت جهان

23 شهريور 1403 ساعت 18:38


پیشنهادهای مطرح شده از دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست بریکمس، دیدار با پوتین و مقامات سایر کشورهای حاضر در نشست بریکس ابعاد دیگری از رویکرد جهانی به تعامل سازنده با ایران و شکست ادعای انزوای ایران را آشکار ساخت.
علی اکبر احمدیان در نشست نمایندگان عالی‌رتبه‌ امنیتی کشورهای بریکس، گفت امروز با حقیقت تلخی روبه‌رو هستیم که آمریکا و بعضی متحدان غربی وی تلاش می‌کنند ناتوانی خود در صحنه‌ رقابت اقتصادی و فناوری را با ترور، تحریم و تنش بین کشورها جبران کند و از همین روی امنیت و صلح جهانی به‌ شدت تضعیف شده و ساختارهای و نهادهای سیاسی و امنیتی جهانی ناکارآمد شده است. به‌ گونه‌ای که همین کشورهای تضعیف‌کننده‌ صلح و امنیت خود نیز در پی ایجاد پیمان‌های جدیدی افتاده‌اند اما ریشه‌ای مشکل آنجاست که اساس و بنیان نظم کنونی بر بی‌عدالتی ظلم و چشم‌پوشی از منافع و امنیت بخش بسیار بزرگی از کشورها و جمعیت جهان استوارشده است.نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: پیشنهاد مشخص من تأسیس ساختار امنیتی مختص بریکس با عنوان «کمیسیون امنیت بریکس» و تعریف سازوکارهای همکاری مشترک در حوزه‌های صلح و امنیت بین‌الملل برای مقابله با تهدیدات مشترک همچون تروریسم، افراط‌گرایی، مواد مخدر و سوءاستفاده از فناوری‌های نوظهور هوش مصنوعی، ماهواره‌ها، تهدید کوانتومی الکترو مغناطیس و ناامنی دریایی قاچاق انسان فعالیت‌های غیرمجاز بیولوژیک تهدیدات در فضای سایبر.... و نیز سازوکارهای اقتصادی مشترک برای ایجاد منافع و فرصت‌های فی‌مابین است.
احمدیان گفت: اعضای بریکس می‌توانند به‌ موازات همکاری‌های اقتصادی پایه‌گذار نظام امنیتی تازه‌ای در سطح جهان باشند تا از این طریق نقاط ضعف و خلأهای نظام امنیت موجود جهانی را برطرف سازند. بدیهی است این ایده‌ی اولیه نیاز به بررسی و هم‌فکری پردازش ساختار سازی و ترتیبات نهادی توسط اعضاء دارد اما ایده‌ای کاملاً دست‌یافتنی است.دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: سخن پایانی اینکه تحکیم چندجانبه گرایی برای توسعه‌ متعادل امنیت بین‌المللی ضروری است. در همین حال دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار رئیس‌جمهور روسیه گفت که رویکرد توسعه مناسبات دوجانبه در دولت جدید ایران ادامه خواهد داشت. پوتین نیز روابط دوجانبه را راهبردی توصیف کرد.در این ملاقات که در اقامتگاه تابستانی پوتین در سن‌پترزبورگ انجام شد، طرفین درباره همه مسائل مرتبط با روابط دوجانبه گفت‌وگو و مسائل مرتبط را بررسی کردند.رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار، روابط دوجانبه این کشور با جمهوری اسلامی ایران را راهبردی توصیف کرد.او گفت: باید توجه داشته باشیم که در سال‌های اخیر روابط دوستانه روسیه و ایران پویایی بیشتری پیدا کرده است.پوتین افزود: همه این پیشرفت‌ها در مناسبات، عمدتاً با حمایت رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله آقای «سید علی خامنه‌ای» اتفاق می افتد. از شما می‌خواهم بهترین و مهربان ترین آرزوهای من را به ایشان برسانید.رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به برگزاری نشست آتی سران گروه بریکس طی روزهای اول تا سوم آبان ۱۴۰۳ افزود: روسیه منتظر رئیس‌جمهور جدید ایران در نشست بریکس در کازان خواهد بود.
همچنین معاونان دبیران شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در حاشیه نشست مشترک مقامات بلندپایه امنیتی کشورهای عضو بریکس و کشورهای جنوب جهان ملاقات کردند. از سوی دیگر در دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و وزیر امور خارجه چین در سن‌پترزبورگ روسیه، طیف وسیعی از موضوعات مورد علاقه ۲ کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.وزیر امور خارجه چین در این دیدار تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، یک قدرت بزرگ منطقه‌ای است. روابط چین با ایران متأثر از دیگران نخواهد بود و ما از تمامیت ارضی و حاکمیت ایران حمایت می‌کنیم.دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران در ادامه دیدارهای دوجانبه با مقامات بلندپایه بریکس، با مشاور امنیت ملی هندوستان دیدار و درباره راه‌های توسعه و تعمیق همکاری‌ تهران و دهلی نو گفت و گو کرد.
در همین حال علی اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از شرکت در اجلاس مقامات عالی رتبه امنیتی کشورهای عضو گروه بریکس در سن پترزبورگ روسیه، در راستای دیپلماسی امنیتی جمهوری اسلامی ایران بنا به دعوت همتای خود وارد مینسک پایتخت بلاروس شد. پیش از این نیز  دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه دیدارهای خود در حاشیه اجلاس مقام‌های بلندپایه امنیتی کشورهای عضو گروه بریکس، با دبیرکل شورای ملی دفاعی ونزوئلا دیدار و گفت‌وگو کرد و دو طرف بر تقویت همگرایی و همکاری تاکید کردند.


کد مطلب: 130646

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/news/130646/پیشنهادات-راهبردی-ایران-امنیت-جهان

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir