مناقصه به عنوان یک فرایند رقابتی جهت تامین موضوع معامله با کیفیت بالا، از مناقصهگر کسی که کمترین قیمت را برای موضوع معامله ارائه میدهد، شناخته میشود. برای اجرای یک مناقصه مراحل مختلفی باید طی شود که میتوان به تامین منابع مالی، دریافت مجوز، در نظر گرفتن شرایط، تعیین شاخصهای ارزیابی، تنظیم اسناد مناقصه، انتشار آگهی، دریافت اسناد مناقصه از مناقصهگر، تشکیل کمیسیون، گشایش پاکتها و ارزیابی، اعلام فرد برنده و عقد قرارداد با فرد برنده اشاره کرد. اما برای مناقصهگر مهمترین مرحله انتشار آگهی مناقصه است که در سامانه مناقصات، میتوان به تمام آگهیها دسترسی پیدا کرد.
انتشار آگهی مناقصه
در آگهی مناقصه مفاد مهمی در نظر گرفته میشود که میتوان به نام و نشانی مناقصه گزار، کیفیت یا کمیت کالا و خدمات، میزان وجه تضمین، مهلت دریافت اسناد، تاریخ گشایش پاکتها و اعلام برنده اشاره کرد. البته هر مناقصهگزاری میتواند علاوه بر موارد فوق، سایر شروط و ضوابط را نیز در آگهی درج کند. آگهیهای مناقصه در روزنامههای کثیرالانتشار، رسانههای جمعی و سایتهای معتبر از جمله سامانه تدارکات الکترونیکی دولت منتشر میشوند. تلاش شده است تا این اطلاعرسانی به صورت وسیع صورت بگیرد، تا همه افراد در هر کجا که قرار دارند، نسبت به برگزاری مناقصه مطلع شوند. به طور کلی آگهیهای مناقصههای عمومی میتوانند تا سه نوبت منتشر شوند.جستجوی سایت مناسب
در موتورهای جستجو با درج کلمه کلیدی سامانه مناقصات، سایتهای متعددی به نمایش در میآیند که هر یک از سایتها یک استراتژی متفاوت را برای اطلاعرسانی انتخاب کرده اند. سایت ارتباط گستران هزاره با در نظر گرفتن یک استراتژی مفید تلاش کرده است تا کاربر به لیست مناقصات کشوری دسترسی آسان تری پیدا کند. طراحی سایت کاملاً کاربر پسند و ساده انجام شده است، تا بدون هیچگونه مشکلی کاربران به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کنند.تفکیک آگهیها
کسانی که به دنبال جستجوی اطلاعات در سایتها هستند، تمایل دارند در مدت زمان کوتاهی به آنچه که نیاز دارند دست پیدا کنند. تحقیقات نشان داده است کاربرانی که در سایت زمان زیادی را برای دریافت اطلاعات صرف میکنند، بدون دریافت نتیجه بلافاصله سایت را ترک خواهند کرد. در کنار آگهیهای مناقصات، آگهیهای مزایدات و استعلام بها نیز در سایت منتشر میشوند. با تفکیک آگهیها کاربر میداند که برای برطرف کردن نیاز خود به کدام دستهبندی مراجعه کند. وجود نوار جستجو نیز شرایطی را ایجاد میکند تا کاربر با وارد کردن کلمات کلیدی به سرعت به آگهی مرتبط دسترسی پیدا کند.انتخاب دستهبندی درست
شرکتها، سازمانها و ارگانهای مختلفی معاملات مناقصات را برگزار میکنند، در نتیجه به طور روزانه آگهی بسیاری منتشر میشود. پس از ورود به دستهبندی مناقصات، اینک میتوانید با توجه به نوع فعالیت، کسب و کار و هدفی که دارید، زیر مجموعه نزدیکتر و آگهیهای مرتبطتری را جستجو کنید. در این مرحله نیز آگهیها با توجه به نیاز و خواسته شما محدودتر میشود.اما باز هم میتوان دسترسی به آگهی را آسانتر کرد. با انتخاب فیلترهایی همچون فیلتر استان، امکان دسترسی به آگهیها را میتوانید اختصاصی کنید. زمانی که فیلتر استان را انتخاب کنید، تعداد آگهیها کمتر میشود، در نتیجه فرصتی پیش میآید تا آگهیهای مهمتر را ارزیابی کنید. اگر زمان برای شما اهمیت دارد با انتخاب فیلتر مهلت آگهی میتوانید آگهیهایی که همچنان شرکت در آنها مهلت دارد را انتخاب کنید.
در انتها به لیستی از آگهیها دست پیدا میکنید که دارای یک موضوع مشترک هستند، با کسب و کار شما مرتبط هستند، زمان کافی برای شرکت در آنها وجود دارد و مربوط به یک استان هستند.