سریالی که فصل اول آن دو سال قبل عرضه شد و در زمره محصولاتی بود که به غیر از مخاطب کودک و نوجوان با توجه خانواده ها روبرو شد. مهدی یاری تهیهکننده "دیو و ماه پیشونی" در گفتگوی پیش رو درباره کم و کیف فصل دوم سریال صحبت کرده است.
*با توجه به عقبه تان که سریال هایی در گونه های مختلف از آثار با رگه های آسیب شناسی اجتماعی مثل "سیاوش" و "ممنوعه" و "غربت" و هم آثار با زمینه جنایی مثل "کرگدن" و هم آثار ملودرام مفرح نظیر "گلشیفته" و هم آثار آوانگارد مثل "پسرکشی" را در کارنامه دارید، از ورود به ژانر کودک و سختی های و دشواری های آن بگویید.
در تولید محصول چه در سینما و چه در شبکه خانگی باید براساس نیاز مخاطب جلو رفت. همان قدر که جوانترها داستان های ملتهب و امروزی میخواهند، بارها با خانواده هایی روبرو شده ایم که میگویند دلشان میخواهد سریال های سرگرم کننده اخلاقی و در عین حال آموزنده برای کودک و نوجوان، تولید گردد. پاسخ به همین نیاز بود که ما را برد به سمت ورود به ژانر کودک و البته که از همان ابتدا سعی کردیم که بر سرگرمکنندگی محصول تاکید کنیم.
*با رونق شبکه خانگی و سریالسازی در پلتفرم ها، ژانر کودک هم باید بیش از اینها مورد توجه قرار گیرد. درباره اینکه چرا فصل دوم "دیو و ماه پیشونی" را ساختید کمی توضیح دهید.
پیش از این در موسسه سرورسانه پارسیان هم سریال "هشتگ خاله سوسکه" و هم فصل اول "دیو و ماه پیشونی" را تولید کردیم و در هر دو سریال سعی کردیم نیاز روز مخاطب کودک و نوجوان را مورد توجه قرار دهیم. در فصل اول به غیر از مخاطبان داخل ایران، بسیاری از خانواده های ایرانی ساکن در اروپا و آمریکا و حتی خاوردور پیام های مختلفی را هم برای سازندگان و هم برای پلتفرم نماوا ارسال کردند که تنوع اساطیری سریال را بیشتر کنیم. وقتی پیشنهاد تولید فصل دوم "دیو و ماه پیشونی" از سوی نماوا ارائه شد، سعی کردیم کاملا مطابق با خواسته مخاطبان پیش برویم و چون ورود به متل ها و افسانه های فولکلور ایرانی باید کاملا تنیده در داستان و بدون شعار باشد برای همین در مرحله تحقیق و نگارش فیلمنامه فصل دوم سریال با حضور حسین قناعت به عنوان نویسنده و کارگردان و همفکریهای طرفین، داستان سازی را توسعه دادیم و جلوتر بردیم تا واقعا یک کار تازه تولید شود؛ کاری که میتوان آن را اجماع سه گونه خانوادگی، کوک و نوجوان دانست.
*درباره مساله استفاده از اساطیر برای داستان گویی های کودکانه برایمان بگویید؟
ایرانی ها کلا مردمان قصه گویی هستند و پدران و مادران ما حتی وقتی میخواهند ما را نصیحت کنند اول یک حکایت تعریف میکنند و بعد نتیجه گیری میکنند. بسیاری از این حکایات ریشه در تاریخ فرهنگی ما دارد. اساس داستان گویی در "دیو و ماه پیشونی" استفاده از همین کهن الگوهای قدیمی بود. در فصل دوم معرفی اساطیر ایرانی ادامه دارد و حتی افزایش پیدا کرده و از نظر دراماتیک به بلوغی رسیده که میتوان گفت با اثری بدیع مواجهیم که خانواده ها در کنار فرزندان خود میتوانند از تماشای آن لذت ببرند.
* پروسه تولید و زمان بندی فیلمبرداری و انتخاب لوکیشن چطور پیش رفت؟
حدود پنج ماه برای فیلمبرداری و چند ماه هم برای تحقیق و پژوهش و داستان پردازی و نگارش فیلمنامه وقت صرف شده تا به غنای موردنیاز برسیم. بخش عمده فیلمبرداری در گیلان و لوکیشن هایی رنگارنگ و درعین حال با معرفی جاذبه های ایرانی صورت گرفته. با اینکه موفقیت فصل اول باعث شد حتی پیشنهاد بردن لوکیشن ها به برخی کشورهای خارجی و ازجمله ترکیه و قبرس را داشته باشیم ولی فکر کردیم تنوع طبیعی ایران را تقریبا هيچ کجا ندارد و برای همین تمرکز کردیم بر نقاط مغفول و نادیده طبیعت گیلان.
*با همان گروه بازیگری فصل اول سریال را ساختید یا بازیگران را تغییر دادید؟
در عین استفاده از برخی بازیگران فصل اول سریال، نوآوری هم داشتیم و راحت میتوانم بگویم تیم بازیگران بسیار تغییر کرده چون حس کردیم کودک و نوجوان ایرانی وقتی محصولات درجه اول خارجی در کوتاه ترین زمان نسبت به پخش جهانی به دستش میرسد وظیفه تهیهکننده ایرانی است که قدری جلوتر را ببیند و سعی کند محصولی ارائه دهد که با تلفیق فانتزی و رئال و البته تاکید بر ریشه های قصه گویی ایرانی، مخاطب کودک هموطن را پای سریال نگه دارد.
*چشم اندازتان نسبت به فصل دوم به خصوص از منظر جلب مخاطب چیست؟
تلاش کردیم سریالی تولید کنیم که خانوادههای ایرانی در کنار کودک و نوجوان بتوانند از تماشای آن لذت ببرند. اگر در تاریخ سینما و تلویزیون تامل کنیم میبینیم بهترین محصولات کودک وطنی مثل "سفر جادویی"، "دزد عروسکها"، "کلاه قرمزی" و "شهر موشها" و...، آثاری بوده که خانواده ها و کودکان همزمان از تماشای آن لذت بردهاند.
در تولید فصل اول سریال "دیو و ماه پیشونی" نیز خانواده ها را کنار خود داشتیم و حتی در اکران خصوصی سریال هم شاهد حضور خانواده ها با فرزندان خود بودیم که همه کنار هم سریال را پیگیری کرده بودند. انشاءالله که فصل دوم "دیو و ماه پیشونی" باز بتواند شرایط یک دورهمی خانوادگی را رقم بزند و پدر و مادرها کنار فرزندان خود سریال را ببینند و لذت ببرند. به خصوص که کار هم زمینه های فانتزی-حماسی دارد و هم زمینه های اساطیری.
گفتنی است سریال "دیو و ماه پیشونی۲" به تهیه کنندگی مهدی یاری و کارگردانی حسین قناعت و مجری طرحی مهدی یاری، به سفارش نماوا تولید شده و ماجرای سفری است هیجان انگیز و پر ماجرا ، به سرزمین داستان ها،افسانه ها و کهن الگوها و اسطورهای سرزمین ایران و بخشی از تاریخ این سرزمین؛ سفری پر از شادی،رویا و طنز ،برای همه ی سنین خانواده های ایرانی. این سریال به زودی از طریق نماوا ارائه خواهد شد.