کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استراو به تهران مي‌آيد

سفير بازگشايي سفارت انگليس در تهران مشخص شد

24 تير 1392 ساعت 21:14


آيا زمان بازگشايي سفارت انگليس در تهران فرا رسيده است؟ جك استراو كه پيش از اين وزير خارجه انگليس بوده است مي‌خواهد به تهران بيايد.هدف او بهبود روابط ايران و انگليس است.آيا او سفير بازگشايي سفارت انگليس در تهران خواهد بود؟
استراو كه در گفت‌وگوهاي هسته‌اي در زمان دولت اصلاحات هم نقش داشته است پس از بركناري از وزارت خارجه مدتي را وزير دادگستري انگليس بود و پس از آن كه توني بلر از نخست وزير كنار رفت او نيز در ديگر سمت دولتي ندارد و اكنون تنها نماينده مجلس عوام است.
مواضع و اظهارات او پس از كناره گيري از سمت‌هاي دولتي قابل توجه است. استراو در سخنان خود از حق ايران در دستيابي به فناوري صلح‌آميز هسته‌اي حمايت كرده و حتي خواستار پايان دادن به تحريم‌هايي شده است كه از سوي آمريكال و اروپا عليه ايران اعمال مي‌شود.
وزير خارجه پيشين انگليس اگر باز هم در اين سمت و مقام قرار گيرد همان سياست‌هاي گذشته خود را دنبال مي‌كند يا با مواضع و اظهارات اكنون خود عمل خواهد كرد؟
اگر واقع بيني افرادي مانند جك استراو كه اكنون نمايان شده است، در زمان تصدي مقام و گفت‌وگوهاي هسته‌اي بود اكنون نبايد موضوع هسته‌اي ايران اينگونه پيش مي‌رفت.
اما اكنون كه مسئوليتي ندارند سخنان و مواضعي را بيان مي‌كنند كه براي ايران ديگر سودي ندارد و تنها براي آرامش وجدان خود آنها را مطرح مي كنند.
اكنون هم كه روابط دو كشور قطع شده است براي جبران گذشته قصد دارد به ايران بيايد تا سفير راه اندازي دوباره سفارت انگليس در تهران باشد.
جک استراو گفت که به دولت حسن روحانی خوشبین است و قصد دارد با هدف بهبود روابط ایران و انگلیس، به تهران سفر کند در گفت‌وگویی با بخش فارسی شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت که بعد از پیروزی حسن روحانی (در انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران) در حالی که سفارتخانه‌های دو کشور در پایتخت طرف مقابل تعطیل است، از طریق سفارت عمان، برای رئیس‌جمهوري منتخب ایران پیام تبریک فرستاده است.
وی ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور در این دوره بهبود پیدا کند و سفارتخانه‌های دو طرف در تهران و لندن بازگشایی شود.
استراو در حال حاضر نماینده مجلس عوام انگلیس و از مسئولان گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران است.
استراو در تابستان سال ۱۳۸۲ به همراه وزرای وقت امور خارجه فرانسه و آلمان مبتکر آغاز گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای با ایران شد.
وزیر امور خارجه دولت بلر در خلال این سال‌ها بارها با حسن روحانی که در آن زمان مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران بود، بر سر حل و فصل این مساله گفت‌وگو کرده بود.
استراو گفته است که حسن روحانی «یک مقام حکومتی باشخصیت بود که همیشه می‌دانست درباره چه صحبت می‌کند و کاملا بر موضوعات مسلط بود.»
او با ذکر خاطراتی از گفت‌وگو با مقامات دولت ایران در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی گفت که «اگر ما توانسته بودیم با دکتر روحانی و آقای خاتمی به توافقی آبرومندانه برسیم، ایران با این مشکلاتی که در هشت سال اخیر گرفتار آن‌ها بوده، مواجه نمی‌شد.»
استراو به دیدارهای متعددش از ایران از جمله سفرش به تهران پس از حوادث یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ و حمله به برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی در نیویورک اشاره کرد و گفت که «خاتمی واقعاً به طرف غربی‌ها قدم برداشت. دلیل اولین سفر من به تهران هم همین بود. او ضمانت داد که تهران به آمریکا و انگلیس در سرنگون کردن طالبان کمک خواهد کرد.»


کد مطلب: 82468

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/news/82468/سفير-بازگشايي-سفارت-انگليس-تهران-مشخص

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir