بيشتر جواناني كه تمايل به مدگرايي دارند از اعتماد به نفس پايين تري برخوردارند. البته توجه به اين مسئله نيز مهم است كه شيك پوشي و آراسته بودن يك امتيازاخلاقي است و يك حسن محسوب ميشود اما مدگرايي با شيك پوشي تفاوتهاي بسياري دارد. محمد پيروي خامنه روانشناس در گفت و گو با برنا درباره مدگرايي در جوانان گفت: بيشتر جواناني كه تمايل به مدگرايي دارند از اعتماد به نفس پايين تري برخوردارند. البته توجه به اين مسئله نيز مهم است كه شيك پوشي و آراسته بودن يك امتيازاخلاقي است و يك حسن محسوب ميشود، اما مدگرايي با شيك پوشي فرق ميكند. اين روانشناس ادامه داد: جواني كه از لحاظ دروني و وجود داخلي خود احساس كمبود ميكند توجهش به بعد بيروني و ظاهرش بيشتر شده و درصدد جبران كمبود دروني خود به ظاهر خود بهاي بيشتري ميدهد و به مدگرايي تمايل پيدا ميكند. پيروي خامنه در ادامه به نقش خانوادهها در بروز چنين مشكلاتي در بين جوانان اشاره كرد وابراز داشت: وجود چنين مشكلاتي تا حد زيادي به تربيت خانوادگي و اجتماعي آنها برميگردد. طراحان مد همواره درحال طرح ريزي براي مدهايشان هستند كه اين افراد يكسري از اقلام طراحي شده را به طور انبوه به عنوان مد سال به دنيا و بازار عرضه ميكنند كه از اين راه پول چشمگيري به جيب زده و افراد دنباله روي مد تنها به عنوان يك مصرف كننده محسوب ميشوند. اين مدرس دانشگاه جهاد دانشگاهي با بيان اينكه جوان بي توجه به مد در درون خود احساس كمبود نميكند گفت: بيشتر چيزهاي مد شده تكراري از سالهاي گذشته بوده و يك روند ثابتي ندارد. براي پيشگيري از بروز چنين مشكلاتي در جوانان بايد آموزش و پرورش، راديو و تلويزيون الگوهاي مناسبي را در اين زمينه به افراد جامعه ارائه دهند. به عنوان مثال فوتباليستها و هنرپيشگان به عنوان يك الگوي مهم در جوانان و نوجوانان محسوب ميشوند كه رسانههاي تصويري كشور بايد در اين زمينه توجه زيادي نشان داده تا اين افراد مدل موي خاص يا مدل لباس خاصي را با حضورشان در جلوي دوربين به مردم تبليغ نكنند.خامنه تصريح كرد: نياز است تا در اين زمينه در كشورما فرهنگ سازي صورت گيرد و با مشاركت جمعي والدين و جامعه در كنار هم، اين گونه مشكلات برطرف شود. ما در كشورمان از فرهنگ غني خوبي برخوردار هستيم كه ميتوانيم با استناد به اين فرهنگ غني، مدهاي زيبايي را به كشور ارائه دهيم كه اين كار به اجبار، شدني نخواهد بود و نياز به زمان و فرهنگ سازي دارد .