خانم بیحجابی که در ابیانه با حرکات موزون و آواز عدهای را را گرد خود جمع کرده بود تا در ملاء عام بزنند و برقصند تحت پیگرد قانونی قرار گرفت. اگر عدلیه را درین برخورد محق نمیدانید ادامه این متن به کارتان نمیآید. اگرنه چند جمله با مخاطب "عادی" و "مسئولین."
یکم با مردم
چرا قانون را محق دانستید؟ چرا کسی نمیگوید رقص اختیاری؟ چرا این خانم بیحجاب نباید آزاد باشد؟ درست است. زشتی فیلم را وجدان کردید. خیلیها ممکن است با حجاب اختیاری موافق باشند اما از این فیلم برائت کنند و بگویند: "گفتیم حجاب اختیاری اما نه تا اینجا." اما چرا؟ این ماجرا قدم بعدی حجاب اختیاری است. چه کسی گفته سقف حجاب اختیاری برداشتن روسری است؟ مثلا چرا درآوردن لباس نباشد؟ چرا برهنگی اختیاری نه؟ احتمالا میگویید ملاک عرف است. اما عرف چطور ساخته میشود؟ درست است؛ یک شبه از برداشتن روسری به برهنگی نمیرسیم، چه آنکه یک شبه هم به برداشتن روسری نرسیدیم. گام به گام است. ماجرای همان قورباغه و آب داغ. ابتدا باز کردن دکمه اول اختیاری است. بعد دکمه دوم عرف است. بعد مانتوی جلو باز و تا آخر. برای مردها نیز چنین است. از شلوراک پوشیدن در خیابان میتواند به لباس زیر برسد. چرا لباس زیر اختیاری نه؟ بله. حجاب اختیاری مثل یک زنجیره به فحشای اختیاری منتهی میشود. پای عواقبش میایستیم؟ خیر. فحشا و فساد برایتان مشمئزکننده است. قانون نقشش همین است. از یلهسازی و عرفیسازی ناخواسته و تغییرات اجتماعی هوس آلود جلوگیری میکند تا این انزجار و اشمئزاز از اباحهگری ماندگار باشد.
دوم سخنی با مجریان قانون
در برخورد با این خانمِ بیحجاب و رقاصه کسی به شما انتقاد نکرد. چرا؟ چون هر انسان متدین و حتا غیرمسلمان ولی اخلاقگرایی با فساد مخالف است. پس اگر مردم به محتوای قانون باور و ایمان داشته باشند همراهی میکنند. حجاب نیز همین است. تا وقتی نتوانیم کاری کنیم که مردم به قانون حجاب باور کنند اجرای آن مشقتبار است و پرهزینه. از گشت ارشاد مهمتر بیست و اندی نهاد فرهنگی و حوزه علمیهاند که تعطیلند. پینوشت: این دو محور را باهم جمع کردید؟ غیر این باشد ماجرا را جامع ندیدیم؛ برداشت آزاد است و فهم من اینست.
نویسنده: محسن مهدیان