کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ابوریحان بیرونی: یکشنبه آغازهفته است!

24 ارديبهشت 1403 ساعت 20:56


ظاهراً کمیسیون اجتماعی مجلس سرانجام تعطیلی شنبه‌ در عوض پنجشنبه‌ را مقرون به صواب تشخیص داد. لذا به رغم همۀ اختلاف نظرها، در صورت تصویب در صحن علنی مجلس و شورای نگهبان، این طرح به زودی اجرا خواهد شد.
عمده مخالفت‌ها ناظر به اجتناب از تشبّه به یهود است. آقایان می‌گویند چون یهودی‌ها شنبه تعطیل‌اند ما نباید باشیم. می‌گویند مسأله تمدنی و فرهنگی است. در مقابل، موافقان اعلام نگرانی می‌کنند که با تعطیلی پنجشنبه چهار روز در هفته از ارتباط با دنیا محروم می‌شویم چرا که غالب کشورها شنبه و یکشنبه تعطیل‌اند و ما پنجشنبه و جمعه. تنها سه روز مفید جهت ارتباط با سایر کشورها می‌ماند که برای اقتصاد ما زیان‌بار است.به این خبر رسمی توجه کنید.
(افزایش زیان سالانه ۸ میلیارد دلاری شرکت‌ها با تصویب تعطیلی پنجشنبه‌ها.
میثم زالی، دبیرکل مجمع ملی همیاران توسعه:
طبق ارزیابی پژوهشگران اقتصادی تعطیلات آخر هفته 8.3 میلیارد دلار در سال (با شریک‌های عمده تجاری ایران) به کشور خسارت می‌زند.
طبق این آمارها تعطیلی پنجشنبه و جمعه 20درصد آسیب اقتصادی در پی دارد که اگر جمعه و شنبه شود این رقم به 10درصد خواهد رسید.
نمایندگان مجلس توجه داشته باشند که اگر پنجشنبه ها تعطیل شود، ایران تنها کشور کره زمین است که فقط پنجشنبه‌هایش تعطیل است. البته اگر بخواهیم از نظرتاریخی هم به این موضوع بپردازیم به این نتیجه می‌رسیم که در قرن‌های بسیار دور نیز، روز یکشنبه آغازهفته بوده و شنبه روز پایانی هفته بوده است.
حالا چطور روز هفتم می‌شود شنبه؟
«ابوریحان بیرونی  در کتاب التفهیم» می‌نویسد؛ «چون روز یکشنبه اول روزهای هفته است از نخستین ساعات او آغاز کردند» (التفهیم، ص ۳۶۲)
در مأثورات ائمه (ع) هم (مثلا در مفاتیح الجنان، ملحقات صحیفۀ سجادیه) دیده شده که دعاهای هفته را از یکشنبه آغاز می‌کردند.
شاعران فارسی زبان ما نیز (مثل مسعود سعد و فضولی و دیگران) که دستور روزهای هفته را به نظم کشیده‌اند از یکشنبه شروع و به شنبه ختم کرده‌اند. لابد خواهید گفت این دلیل نمی‌شود که شنبه تعطیل باشد.
عرض می‌کنیم بله، اما توجه داشته باشید که به یک اعتبار در گذشته جمعه هم تعطیل نبوده است. تعریف ما از تعطیلی امروز به کلی متفاوت است با گذشته.
مشهور است که پیامبر فرمود: «سَیِّدُ الایّام یَوم الجُمعَه» و برای این روز مناسکی در نظر گرفت که اهمّ آن گردهمایی مسلمانان است.
به هرحال فارغ از هرگونه تفسیر و تأویل و اینکه شنبه متعلق به یهودیان است، نمایندگان مجلس و مخالفین تعطیلی شنبه به منافع ملی و مصالح ملی بیندیشند و اجازه متضرر شدن اقتصاد کشور را ندهند.

فرهاد خادمی


کد مطلب: 129492

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/129492/ابوریحان-بیرونی-یکشنبه-آغازهفته

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir