کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی بر یک سفر

25 ارديبهشت 1403 ساعت 20:06


هنوز چند روزی از مراسم سوگند ریاست جمهوری پوتین نمی‌گذرد که کرملین اعلام کرد که  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه 27 و 28 اردیبهشت به دعوت شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین به عنوان اولین سفر خارجی خود در دوره جدید تصدی پست ریاست جمهوری، به این کشور سفر می‌کند.
در گزارش کرملین آمده است: رئیس‌جمهور روسیه همچنین از هاربین، مرکز استان هیلونگ‌جیانگ بازدید خواهد کرد و در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه روسیه و چین و چهارمین مجمع روسیه و چین برای همکاری‌های بین منطقه‌ای شرکت کرده و با دانشجویان و اساتید دانشگاه فنی هاربین دیدار می‌کند.وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز ضمن تایید سفر پوتین گفت: شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در جریان سفر رهبر روسیه به این کشور آسیایی در مورد همکاری در زمینه‌های مختلف و همچنین مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای گفتگو خواهند کرد.
این سفر در حالی صورت می‌گیرد که در یک سوی معادله روسیه همچنان در جنگ با غرب در زمین اوکراین می‌باشد که در کنار نبرد نظامی نیز تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای را علیه این کشور وضع کرده اند. روسیه در این دو سال توانسته با اصلاح اقتصاد درونی و معادلات بیرونی از جمله توسعه مناسبات راهبردی با ایران و چین، تقیوت بریکس و شانگهای با این تحریم‌ها مقابله داشته و امروز اقتصاد مسکو از اقتصاد بسیای از کشورهای اروپایی بالاتر است. در سوی دیگر معادله نیز چین هر چند که همچنان دیدگاه درگیر منازعات نظامی نشدن را دنبال می‌کند و حتی طرح‌هایی برای پایان جنگ اوکراین ارائه کرده و اخیرا نیز به فرانسه سفر داشته است، اما در نهایت توسعه روابط با روسیه را امری راهبردی هم برای مقابله با تهدیدات غرب علیه تمامیت ارضی خود می‌داند و از سوی دیگر شکست مسکو در اوکراین را برابر با افزایش فشارها بر پکن ارزیابی می‌کند.
بر این اساس تعاملات میان روسیه و چین یک نوع ارتباطی راهبردی برای طرفین است که محور آن را نیز مقابله با تهدیدات و دخالت‌های غرب تشکیل می‌دهد چنانکه طرفین بارها بر لزوم تغییر ساختار نظام بین‌الملل از تک قطبی آمریکایی به چند جانبه گرایی جهانی تاکید کرده‌اند.
 
علی تتماج


کد مطلب: 129509

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/129509/نگاهی-یک-سفر

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir