?>?> سیاست روز - نگاهی بر یک شکایت - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی بر یک شکایت

28 ارديبهشت 1403 ساعت 21:36


در هشتمین ماه از نسل کشی غزه توسط رژیم صهیونیستی، در اقدامی شجاعانه آفریقای جنوبی ابعاد جدیدی از شکایت علیه این رژیم را در دادگاه لاهه آغاز کرد. در دومین جلسه استماع دیوان بین‌المللی دادگستری برای پیگیری شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی، هیات آفریقای جنوبی تاکید کرد: «ما در این دادگاه شکایت کردیم زیرا معتقدیم که در غزه نسل‌کشی رخ داده است.»
نماینده هیات آفریقای جنوبی گفت: ما به خاطر اینکه هم‌پیمان جنبش حماس هستیم در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی شکایت نکردیم بلکه در راستای اجرای قوانین‌ بین‌المللی شکایت کردیم. آفریقای جنوبی در طرح دعوای جدید خود خواستار رای لاهه مبنی بر پایان جنگ و کشتار در غزه شده است در حالی که در درخواست قبلی بر نسل کشی در این منطقه تاکید کرده بود.
با توجه به آنچه این روزها در لاهه جریان دارد چند نکته قابل توجه است. نخست آنکه رویکرد جهانی به حمایت از فلسطین و مقاومت هر روز ابعاد گسترده‌تری می‌گیرد بگونه‌ای که دامنه آن به دانشگاه‌ها و مراکز علمی آمریکا و اروپا نیز رسیده است. همچنین در جشنواره‌های هنری همچون یوروویژن نیز حمایت‌های از فلسطین با هو کردن نماینده صهیونیست‌ها و نیز تظاهرات ضد صهیونیستی این رویه مشاهده می‌شود.
دوم آنکه غرب همچنان در رویکردی ریاکارانه در حالی از لزوم کمک انسانی به غزه می‌گوید که همزمان اقدام به ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی می‌کند چنانکه آمریکا رسما از ارسال محموله نظامی به این رژیم گفته است.
 سوم آنکه عملکردهای نهادهای حقوق بشر، سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن در روزهای اخیر بار دیگر انحراف آنها از مسیر قانونی و تکلیفی یعنی توجه به کشتار فلسطینی ها با پرداختن به حاشیه‌ها  اتهام زنی‌های واهی علیه وضعیت داخلی سایر کشورها، روی آورده‌اند. اقدام دادگاه لاهه در همراه با خواست منطقی و قانونی آفریقای جنوبی می‌تواند مانع از فرو رفتن این ساختار جهانی به منجلاب سیاسی کاری گردد. توجه به این درخواست می تواند احیاگر جایگاه لاهه نزد افکار عمومی جهان باشد در غیر این صورت، لاهه نیز به سرنوشت سایر نهادها و ساختارهای بین‌المللی یعنی منفور شدن در میان ملت‌ها و بی خاصیت شدن نزد دولت‌ها گرفتار خواهد شد که پیامدهای سنگینی برای آن به همراه دارد.

علی تتماج

 


کد مطلب: 129547

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/129547/نگاهی-یک-شکایت

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir