کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مرد دیپلماسی، مرد میدان

31 ارديبهشت 1403 ساعت 23:00


حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، بر اثر سانحه هوایی برای بالگرد ریاست‌جمهوری در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی به شهادت رسید.
وزیر امور خارجه که بر اساس عرف دیپلماتیک و مسئولیت شغلی، رئیس جمهور را در دیدار با الهام علی‌اف همتای آذربایجانی‌اش همراهی می‌کرد تنها چند هفته پس از تولد شصت سالگی‌اش به یاران و دوستان شهیدش همچون شهید سپهبد قاسم سلیمانی پیوست. نگاهی بر کارنامه سکاندار شهید دستگاه دیپلماسی کشور بیانگر سالها تلاش و خدمت صادقانه‌ای بود که دیپلماسی و صحنه بین‌المللی را به بهترین نحو می‌دانست و در چارچوب اصول عزت، حکمت و مصلحت از هیچ تلاشی برای تحقق اهداف ایران، جهان اسلام و آزادی‌خواهان بشریت فروگذار نبود. مردی که دیپلماسی را دست در دست میدان می‌دانست و در طول نزدیک به سه سال حضور در سمت وزیر امور خارجه، توانست ثمره‌های این پیوند را از بالفعل به بالقوه تبدیل نماید چنانکه از ابعاد مهم این رویکرد تحقق دیپلماسی اقتصادی فعال با همسایگان و در آخرین مورد نیز پاسخ قاطع دیپلماسی و میدان به جنایت رژیم صهیونیستی در سوریه و هدف قرار دادن کنسول‌گری ایران بود.
دیپلماسی فعال وزیر شهید در طول 8 ماه نسل کشی غزه توسط رژیم صهیونیستی در ابعاد منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و حضور در نهادها و مجامع بین‌المللی نمودی عینی داشت چنانکه جهانیان بارها اذعان کردند که ایران نقشی بی بدیل و غیر قابل انکار در ثبات و امنیت منطقه و مقابله با اشغالگران و متجاوزان ایفا کرده است. احیای روابط با عربستان پس از سالها وقفه را می‌توان از دستاوردهای مهم وزیر شهید دانست که نقطه عطفی در مناسبات منطقه‌ای ایران بوده است. نکته دیگر در رویکردهای شهید امیرعبداللیهان همراه ساختن دستگاه دیپلماسی با سلامت مردم بوده است چنانکه در اوج بحران کرونا دیپلماسی فعال کشور زمینه ساز تامین واکسن‌های مورد نیاز کشور شد.  آزادسازی بخش‌هایی از اموال بلوک شده ایران در جریان تحریم های ظالمانه هم با مذاکرات و رایزنی های فشرده وزارت خارجه در دوره او صورت گرفت در حالی که همزمان در صحنه بین‌الملل نیز ایران توانست پنجه در پنجه قدرت‌ها برای تحقق منافع کشور قدم‌های به یاد ماندنی بردارد بگونه‌ای که عضویت ایران در شانگهای، بریکس، خنثی سازی تحریم‌ها با دیپلماسی فعال منطقه‌ای و جهانی گوشه‌ای از این اقدامات است.
پیگیری مسئله ایرانیان خارج از کشور از کارکردهای مهم امیرعبداللهیان بوده است که پیوندی رو به بهبود را میان ایرانیان خارج از کشور با وطنشان ایجاد کرد. در یک کلام می‌توان گفت که شهید امیرعبداللهیان مردی بود که دیپلماسی را با خرد ورزی، اندیشه انقلابی، پیوند میان دیپلماسی و میدان، آوردن اقتصاد و فرهنگ به عرصه سیاست خارجی و... به کمال رساند. مسیری که شهید حسین امیرعبداللهیان در نزدیک به سال حضور در سمت وزیر امور خارجه ساماندهی کرد، قطعا متوقف نخواهد شد و مسیر عقلانی و انقلابی در داخل و خارج از مرزهای ایران میراث دار او خواهد بود چنانکه نام و مسیر همرزمش در عرصه میدان یعنی شهید سپهبد قاسم سلیمانی همواره چون خورشید تابانی در آسمان منطقه و جهان آزادی خواه خواهد درخشید.
 
مهسا شاه‌محمدی


کد مطلب: 129591

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/129591/مرد-دیپلماسی-میدان

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir