کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۷ نامزد برگزیده شورای نگهبان

رقابت ۳جناح سیاسی در انتخابات چهاردهم!

15 خرداد 1403 ساعت 20:51


بالاخره در ساعت ۱۸روز دوشنبه ۱۴خرداد، ماراتن «شناسنامه‌ها» به پایان رسید و با بسته شدن درب‌های وزارت کشور«خود رئیس جمهور پندارها» به خانه‌هایشان رفتند!
روز پایانی ثبت نام چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با هجمه تعداد زیادی از افراد «خودشیفته» که شاید در منازل خودشان هم رأیی نداشته باشند به ساختمان خیابان فاطمی آغاز شد. از مدیر ناکام یک تیم ورزشی تا نماینده ادواری که نامش از اذهان حوزه انتخابیه‌اش هم زدوده شده است و مدیر متوهمی که در عمرش یک اداره معمولی را مدیریت نکرده است، آمده بودند تا جایگاه ریاست جمهوری را به سخره بگیرند و عکس شناسنامه هایشان را در یک تبلیغات مفت و مجانی به مردم نشان دهند و برای مدتی بر سر زبان باشند و بعد از رد صلاحیت قطعی شان از سوی شورای نگهبان، مظلوم‌نمایی کنند و به نظام و شورا بد و بیراه بگویند و از ضایع‌شدن حق شان واویلا سر دهند!
روز پایانی ثبت نام ریاست جمهوری بجز چند چهره موجه که سابقه مدیریتی کلان در کشور دارند مابقی افراد متوهمی که دوست دارند به هر قیمتی در صحنه حضور داشته باشند به وزارت کشور رفتند.
رفتن این جماعت بار دیگر زنگ خطر و هشدار را برای تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان نظام به صدا درآورد که باید برای رهایی از این وضعیت «بلبشو» چاره‌ای عاجل و اساسی بیابند و حتی با استفاده از تجارب جهانی و کشورهای پیشرفته، اجازه ندهند که این جایگاه اینچنین مخدوش شود و مایه استهزا و خنده آحاد مردم فراهم شود.

گذر از فیلتر شورای نگهبان؟!
اما از هرچه بگذریم سخن دوست خوشتر است و می رسیم به بحث شیرین «بررسی صلاحیت‌ها»!
طی چهار روز ماراتن ثبت نام نامزدها، بر اساس آمار اعلامی از سوی وزارت کشور۸۰ نفر در مهلت قانونی ثبت نام کردند! و پرونده ثبت نامی‌ها به شورای نگهبان ارسال شد که از ۱۵خرداد کار بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان آغاز شده است و مهلت بررسی نیز تا ۲۲ خرداد می‌باشد.
قطعاً و یقیناً و بر اساس شواهد می‌شود گفت که بر‌اساس اعلام اسامی نامزدها، اعضای شورا به نظرات تخصصی خود خواهند رسید و اگر نبود این مهلت قانونی بررسی شاید اعلام نامزدهای تایید صلاحیت شده به دو روز هم زمان نیاز نداشته باشد.
به نظر می‌رسد در این دوره از انتخابات زودرس حساسیت شورا، روی اسامی حدود 10 نفر باشد و بس، و بقیه پرونده‌ها بصورت اجمالی و آن هم از منظر رعایت قانون به بایگانی احراز صلاحیت نشده‌ها سپرده خواهد شد.
بر آنم که در این دوره از انتخابات افراد مدنظر شورای محترم نگهبان عبارتند از: جلیلی، قالیباف، بذرپاش، مرتضوی، لاریجانی، پزشکیان، احمدی‌نژاد، شریعتمداری و جهانگیری.

نامزدهای نهایی کدامند؟
براساس رویه‌های گذشته و تحلیل از رفتارهای شورای نگهبان، از ۹ نامزد برشمرده شده فوق ۷ نفر برای انتخابات ۸ تیر معرفی خواهند شد که احمدی نژاد و جهانگیری افرادی هستند که از فیلتراین شورا نخواهند گذشت و نامزدهای تایید صلاحیت شده روی عدد هفت توقف خواهد کرد که برای رقابت‌های انتخاباتی معرفی می‌شوند.
شورای نگهبان با تایید هفت نفر فوق، جواب قانع‌کننده‌ای برای افکار عمومی و احزاب خواهد داشت و می‌تواند بگوید که از سه جناح سیاسی کشور نامزد معرفی کرده و عملا به مردمسالاری دینی و تکثرگرایی حزبی و سیاسی نیزعمل نموده است و قطعا این فرمول را در جامعه نهادینه خواهد کرد که ما از طیف دولتی‌ها (مرتضوی و بذرپاش)، از طیف اصولگرایان (جلیلی، قالیباف، لاریجانی) و از طیف اصلاح طلبان (پزشکیان و شریعتمداری) را تایید نموده و در میدان رقابت هستند و عملا خودش را از تیغ انتقادات خواهد رهانید.
اینکه چرا احمدی نژاد و جهانگیری از فیلتر شورای نگهبان نمی‌گذرند، اظهر من‌الشمس است و نیازی به گفتن نیست که اگر بخواهند «جهانگیری» را تایید صلاحیت کنند، قطعا یک روحانی و خاتمی دیگر را باید چهار سال تحمل کنند و لذا با رد صلاحیت جهانگیری عملا دو اصلاح طلب معتدل و در چارچوب نظام را به میدان وارد کرده‌اند تا این طیف هم بدون نماینده نماند. اما از آنجا که جهانگیری نماینده اصلاح طلبان است در صورت رد صلاحیتش قطعا «رای اصلاح طلبان» به پزشکیان و شریعتمداری تعلق نخواهد گرفت و یقینا این سبد رأی به کمک علی لاریجانی خواهد آمد و وزن لاریجانی را در رقابت‌ها سنگین‌تر می‌کند.

نهمین رئیس جمهور در مرحله دوم!
با توجه به تنوع سیاسی نامزدهایی که قطعاً تایید خواهند شد، رقابت در مربع لاریجانی، قالیباف، بذرپاش و مرتضوی خواهد بود (البته باید دید در دوران مناظره و قبل از رای گیری از بین بذرپاش و مرتضوی کدامیک وزن‌شان سنگین‌تر است و در نهایت کدامیک به نفع دیگری کنار می‌رود که این مربع به مثلث لاریجانی، قالیباف و یک نفر از دولتی‌ها تبدیل خواهد شد و اینجاست که با توجه به حساسیت بالا، رقابت میلیمتری شده و انتخابات به مرحله دوم کشیده می‌شود مگر اینکه تا شب قبل از هشتم تیر اتفاق و حادثه  پیش بینی نشده‌ای بیفتد و وزنه رأی به نفع یک نفر از سه نفرسنگین شود و همان روز هشتم کار یکسره شود.
 
فرهاد خادمی


کد مطلب: 129702

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/129702/رقابت-۳جناح-سیاسی-انتخابات-چهاردهم

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir