کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رسانه ضعیف است یا نماینده؟

18 خرداد 1403 ساعت 19:50


مجسم کنیم یک نماینده مجلس را که باید همچون سیدالشهدای خدمت یعنی رئیسی فدا شده جامعه جهانی اسلامی الگو باشد تا همگان از او درس مردانگی و شهامت بگیرند، چگونه در یک دوره چهارساله مجلس یازدهم به تولید محتواهای تنشی در زمینه‌های مختلف ازجمله اصل انقلاب که شورای عالی فرهنگی آن است ایجاد چالش‌های متعدد در زمینه‌های مختلفی چون نظریات ازدواج دختران با مردان دیگر کشورهای جهان می‌کند درحالی‌که هدف اصلی یعنی ازدیاد جمعیت نه‌تنها از عدد یک‌رقمی ترقی نمی‌کند بلکه درصدی هم به‌سوی افول می‌رود!
البته هنوز مجلس دوازدهم جا نیفتاده است که بازهم به‌سوی مصاحبه با یکی از قلم‌به‌دستانی می‌رود که اگرچه گه گاه در یکی از رسانه‌ها چند سطری می‌نویسد اما همچنان در راستای پرپیچ‌وخم ژورنالیستی کم‌تجربه است تا نماینده‌ای که کمتر روزنامه‌نگار حرفه‌ای مایل است با او مصاحبه رسانه‌ای کند را سوژه خود قرار می‌دهد!
و شاید بد نباشد برگزیده‌ای از این گفت‌وشنود را که روز یکشنبه 13 خرداد در یکی از خوشنام‌ترین روزنامه‌های سراسری کار شده بازنشر نماییم و قضاوت را دراین‌باره به آحاد جامعه و بخصوص مردم انقلابی و شهیدپرور اصفهان بسپاریم که آیا اینگونه قضاوت کردن‌ها از سوی نماینده پر چالشی از مجلس یازدهم که بار دیگر با حداقل آراء به مجلس دوازدهم راه یافته است منطقی و اصولی به نظر می‌رسد؟
ایشان در جواب پرسش مصاحبه‌گر که صادقانه می‌پرسد نقش گروه‌های فشار در این میان چیست، می‌گوید: «گروه‌های فشار در ساختار کشور نقش مؤثری دارند. بخصوص در فرهنگ و هنر. همه مدعی هستند فرهنگ یک واژه ناموسی است، وقتی برداشت‎های مختلف دارند مشکل ایجاد می‌کند. وقتی نمی‎توانیم از مسیر‌های عادی چیزی را دنبال کنیم، به گروه‌های فشار روی می‎آوریم. رسانه‎ها نقش گروه‌های فشار را بازی می‎کنند! اینجا جنگ اراده‎هاست که افراد چقدر در برابر این گروه‌ها مقاومت دارند یا از میدان به در می‌روند. عزت آن‌ها یعنی نفوذناپذیری‌شان چقدر است، اینکه چقدر جو رسانه‎ای و فشار روی آن‌ها اثر می‎گذارد. گاهی افراد نسبت به تصمیم خود یقین ندارند و با کمی فشار و جوسازی متزلزل می‎شوند، گاهی می‎خواهند موقعیت و جایگاه خود را داشته باشند، اینجا گروه‌های فشار مؤثر هستند و گاهی هم شجاعت در عملکرد ندارند؛ درواقع گروه‌های فشار روی تصمیم، موقعیت و ترسو بودن افراد مانور می‎دهند. به نظر من فردی که در این سه اصل ضعف دارد، خیلی زود تحت تأثیر گروه‌های فشار قرار می‎گیرد. ما درباره حجاب و عفاف مصوبه محکم و جان‌داری داشتیم، اما وقتی این مصوبه به قوه قضائیه ابلاغ شد، رئیس قوه گفت من چنین اختیاری را ندارم که جرمی را به تخلف تبدیل کنم، این مسئله باید تبدیل به یک لایحه شود، دولت موافقت کند و به مجلس بفرستد تا به قانون تبدیل شود و شورای عالی و رئیس قوه قضائیه لایحه‌ای تنظیم و به دولت فرستادند تا این مسئله را در لایحه حل کنند. زمانی که لایحه به مجلس آمد، جو رسانه‌ای شدیدی علیه آن ایجاد شد که بسیار ضعیف است. این جو به حدی شدید بود که روز بعد اعلام کردند لایحه از مجلس به دولت برگشت خورده است تا اصلاح شود، اما درنهایت بدون اصلاح جدی، دوباره به مجلس بازگشت.»
 نماینده محترم و تکراری در دو مجلس یازدهم و دوازدهم و عضو ثابت شورای عالی انقلاب فرهنگی که از رسانه‌ها کمک نمی‌گیرد، آب پاکی را روی دست آن‌ها می‌ریزند و صراحتا می‌گویند: «شورا خودش به‌تنهایی بازوی رسانه‌ای ندارد و یکی از مشکلات ما هم همین است که رسانه‎های انقلابی هم ضعیف هستند. این رسانه‎ها باید بیایند و همراهی کنند؛ چراکه اگر زمانی شجاعت در اعتراض بود امروز شجاعت در دفاع است. نه این طرح، بلکه هر جا حقیقت نیاز به یاری دارد از آن دفاع کنند.»
البته در زیر تیتر این مصاحبه آمده است «رسانه‎ها نقش گروه‌های فشار را بازی می‎کنند اینجا جنگ اراده‎هاست که افراد چقدر در برابر این گروه‌ها مقاومت دارند یا از میدان به در می‌روند.» که اینگونه گفتن مشمول همه رسانه‌ها می‌شود و شاید این نماینده محترم با توجه به تشنج‌آفرینی‌های متعدد در مجلس یازدهم توسط ایشان از رسانه‌ها انتظار داشته در طول یک‌هفته‌ای که برای تبلیغات نامزدها اختصاص داده شده بود همه صفحات خود را وقف ایشان کنند درحالی‌که دیگر نامزدها حداقل در استان اصفهان چنین انتظاری نداشتند چون واقف بودند یکی از اصول روزنامه‌نگاری سالم، آگاهی رساندن شفاف سلامت به آحاد جامعه است نه وارونه جلوه دادن واقعیات!
 
حسن روانشید - روزنامه‌نگار پیشکسوت


کد مطلب: 129729

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/129729/رسانه-ضعیف-یا-نماینده

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir