کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سودی که جنگ به همراه دارد

20 خرداد 1403 ساعت 21:02


این روزها جهان معطوف به جنگ غزه و نسل کشی در سراسری فلسطینی‌هاست حال آنکه آمریکا و برخی اروپایی‌ها در تدارک دمیدن بیشتر در آتش جنگ اوکراین هستند. بایدن رئیس جمهور آمریکا در نشست نرماندی و نیز کنفرانس خبری با مکرون همتای فرانسوی، بر استمرار حمایت نظامی از اوکراین تاکید کرد و حتی از زلنسکی همتای اوکراینی به دلیل تاخیر در ارسال کمک‌ها عذرخواهی کرد. این رویکرد به ظاهر حمایتی در حالی صورت می‌گیرد که برخی مواضع مقامات و رسانه‌ها پرده از حقیقتی دیگر بر می‌دارد.
ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان با در جریان مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی محلی در پاسخ به این پرسش که چرا غرب مصمم به شکست روسیه است؟، گفت: برای رهبران غربی همه چیز به منافع اقتصادی خلاصه می‌شود زیرا از دیدگاه آنها، قدرت و نفوذ سیاسی در گرو دست پیدا کردن به قدرت اقتصادی است و دقیقاً به دلیل دست پیدا کردن به ثروت ملی روسیه به دنبال شکست مسکو هستند. پیش از این نیز «چارلز میشل»، رئیس شورای اروپا با انتقاد از رویکرد آمریکا در جنگ اوکراین تأکید کرد واشنگتن در جنگ اوکراین همیشه منافع اقتصادی خود را در اولویت قرار می دهد، اما کشورهای اروپایی بیشتر از آمریکا از این جنگ خسارت دیدند و متحمل هزینه شدند.
وی افزود: اما بهتر است که ساده‌لوح نباشیم. آمریکا، حتی در دولت کنونی همیشه منابع اقتصادی خود را در اولویت قرار می‌دهد. این منفعت طلبی چنان است که مکرون رئیس جمهور فرانسه با اذعان به منفعت طلبی اقتصادی آمریکا از جنگ اوکراین از گران فروشی چهار برابر قیمتی گاز آمریکا به اروپا گلایه کرد.
حتی مقامات ارشد آمریکایی نیز نتوانسته‌اند این رویکرد را کتمان کنند چنانکه لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با اذعان به رونق گرفتن اقتصاد آمریکا در پی جنگ اوکراین، گفت که این جنگ به ایجاد مشاغل بیشتر در بخش صنایع دفاعی-نظامی واشنگتن منجر شده است! این منفعت طلبی صرفا در چارچوب فروش تسلیحات و انرژی نمی‌باشد بلکه مصادره کردن دارایی‌های روسیه در بانک‌های خارجی به بهانه تامین هزینه‌های بازسازی و امنیت اوکراین بعد دیگر این سلطه گری اقتصادی را تشکیل می‌دهد.
منفعت طلبی اقتصادی آمریکا چنان است که پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در نشست عمومی مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ گفت: ایالات متحده آمریکا 54.3 تریلیون دلار به اقتصاد جهانی بدهکار است که حاصل انتشار اسکناس دلار بدون پشتوانه است. با توجه به این مولفه‌ها می‌توان گفت که آنچه این روزها آمریکا و کشورهایی همچون آلمان، فرانسه و انگلیس در اوکراین دنبال می‌کنند نه حمایت از کی یف بلکه تقلا بری کسب درآمد بیشتر است و در اصل اوکراین صحنه رقابت برای منفعت طلبی بیشتر است که نتیجه آن قربانی شدن میلیون‌ها انسان از طرفین جنگ است.
 
فرامرز اصغری


کد مطلب: 129750

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/129750/سودی-جنگ-همراه

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir