کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خیانت‌های زنجیره‌ای

2 تير 1403 ساعت 20:27


دولت انگلیس در پاسخ به نامه یک نماینده پارلمان این کشور تایید کرد نیروهای ویژه انگلیس در روند رسیدگی به درخواست اقامت کماندوهای افغان حق وتو داشتند اما درخواست پناهندگی آنها را رد کردند.
دولت انگلیس اخیراً در پاسخ به نامه «لوک پولارد» نماینده پارلمان و وزیر دفاع در سایه این کشور درباره حق وتوی نیروهای ویژه انگلیس در تصمیم‌گیری برای اقامت کماندوهای افغان افشاگری کرد.به گفته کارشناسان، کماندوهای افغان اگر اقامت انگلیس را به دست بیاورند، می‌توانند به عنوان شاهد عینی در محاکم انگلیس درباره جنایات جنگی نظامیان این کشور در افغانستان ابراز نظر کنند.
کارشناسان نظامی در انگلیس نیز می‌گویند نیروهای کماندوی افغانستان قربانی تضاد منافع شده‌اند. این کارشناسان استدلال می‌کنند دولت انگلیس به کسانی فرصت تصمیم‌گیری در مورد اقامت کماندوهای افغان را داده که در این قضیه ذینفع و یا متضرر می‌شدند.با این حال لوک پولارد می‌گوید که دولت انگلیس در حق کماندوهای افغان که شانه به شانه نیروهای ویژه انگلیس جنگیده‌اند، مرتکب «خیانت» شده است. این مواضع در حالی مطرح می‌شود که نگاهی به کارنامه انگلیس در قبال افغانستان زنجیره‌ای از خیانت‌ها را اشکار می‌سازد. زمانی که انگلیس در کنار آمریکا اشغال این کشور را رقم زد، هلمند را به مرکز تولید مواد مخدر مبدل کرده و در کنار آمریکا تولید مواد مخدر را از 200 تن به 9 هزار تن افزایش دادند.
در همین حال گزارش‌ها نشان می‌دهد که صدها غیر نظامی به تعمدی از سوی سربازان انگلیس به قتل رسیده اند. نکته قابل توجه آنکه در حالی بر اساس قواین افغان‌های مترجم و کمک کننده به ارتش انگلیس پس از خروج در سال 2021 باید پناهندگی انگلیس دریافت می کردند که نه تنها این اتفاق روی نداده بلکه بسیاری از آنها حتی از هتل‌های پناه جویان اخراج شده و به کشتی بی بی استکهلم و پادگان نظامی منقل و اخیرا نیز طرح انتقال آنها به رواندا مطرح شده است . به عبارتی دقیق تر می‌توان گفت که انگلیس از یک سو ویرانی را به افغانستان تحمیل کرده است و تروریسم و فساد را در آن گسترش داده و از سوی دیگر حتی حاضر به پذیرش آنانی که به این کشور خدمت کرده‌اند نیز نمی‌باشد و بار دیگر آنها را تنها راه کرده است. رفتار انگلیس با مردم افغانستان نمودی آشکار از استعمار و استثمار است که به عنوان نقض حقوق بشر می‌تواند مورد پیگیر جهانی قرار گیرد.
 
سید صادق لنکرانی


کد مطلب: 129881

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/129881/خیانت-های-زنجیره-ای

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir