کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چه چیزی محکوم شد

9 تير 1403 ساعت 20:52


اتحادیه اروپا طرح وزیر دارایی رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک سازی در کرانه باختری را محکوم کرد.اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که بروکسل بیانیه «بتزالل اسموتریچ» مبنی بر قانونی کردن ساخت چند شهرک در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را به شدت محکوم می‌کنیم.بنا به اعلام اتحادیه اروپا، بروکسل تغییر در مرزهای ۱۹۶۷ را به رسمیت نخواهد شناخت مگر اینکه با توافق هر دو طرف باشد.اتحادیه اروپا همچنین خواستار توقف اقداماتی شد که تشکیلات خودگردان فلسطین را تضعیف می‌کند.
این اقدام از سوی اروپا در حالی به عنوان رویکردی حمایتی از فلسطین مطرح شده است که نگاهی بر واقعیت‌های میدانی بیانگر نکاتی دیگر است. در طول 9ماه گذشته رژیم صهیونیستی نسل کشی سراسری در غزه را به پا کرده و در کرانه باختری نیز هزاران نفر بازداشت شده‌اند حال آنکه اتحادیه اروپا به ابراز تاسف بسنده کرده است. بر این اساس ادعای آنها در باب نگرانی از شهرک سازی‌ها ارتباطی به حمایت آنها از فلسطین ندارد بلکه مولفه‌های دیگری در این زمینه مطرح است بویژه اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی در این مدت اقدام به ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی کرده‌اند.
حقیقت آن است که اروپایی‌ها همچون امریکا از یک سو به دنبال حفظ تشکیلات خودگردان به عنوان محور سازش می باشند و از سوی دیگر نیز طرح‌های سازش آمریکا را تنها گزینه برای حل مسئله فلسطین عنوان می‌کنند که به راه حل دو دولتی معروف است. شهرک سازی صهیونیست‌ها از یک سو ویران کننده موقعیت تشکیلات خودگردان در برابر مقاومت است بویژه است که 9 ماه مقاومت غزه رسما ارتقای جایگاه حماس را به همراه داشته است.
از سوی دیگر نیز شهرک سازی یعنی شکست راهکار دو دولتی که شکستی بزرگ برای غرب در معادلات جهانی ارزیابی می شود. در این میان غرب امروز با بحرانی بزرگ به نام حمایت افکار عمومی از فلسطین مواجه است که در برپایی تظاهرات‌های گسترده در اروپا و نیز رای منفی مردم به جریان‌های سیاسی حامی رژیم صهیونیستی مشهود است.
بر این اساس سران غرب با موضع گیری در باب شهرک سازی برآنند تا خود را حامی فلسطین معرفی نمایند تا هم سرپوشی بر سکوتشان در برابر کشتار غزه باشد و از سوی دیگر از میزان فشار شهروندان اروپایی بکاهند. به عبارتی دیگر رویکرد اروپا به محکوم سازی وضعیت شهرک سازی صهیونیست‌ها نه رویکردی از روی انسان دوستی بلکه برگرفته از اجبار تحمیلی است که آنان را به چنین مواضعی سوق داده است حال آنکه همزمان نیز به حمایت از ادامه نسل کشی در غزه  ادامه می‌دهند.
 
علی تتماج


کد مطلب: 129930

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/129930/چیزی-محکوم

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir