کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۴۰ درصد مشارکت زیبنده نیست!

9 تير 1403 ساعت 20:52


با اعلام رسمی نتایج آرای مأخوذه در انتخابات هشتم تیر و راه یافتن دو نفر از نامزدهای چهارگانه به دور دوم انتخابات، موضوع کاهش مشارکت انتخابات ریاست جمهوری (۴۰درصد) نسبت به انتخابات مجلس (۴۲درصد) توجه کارشناسان و اهالی رسانه به این کاهش ۲ درصدی اما قابل توجه در خصوص مهمترین انتخابات تعیین کننده، جلب شده است که واقعاً چرا باید شاهد چنین کاهش مشارکتی باشیم؟!
در سال۱۴۰۰میزان مشارکت مردم 8/ 48 درصد بوده است با مجموع آرای ۲۸میلیون و۹۳۳هزار و ۴ نفر. اما در انتخابات هشتم تیر ماه ۱۴۰۳تعداد آرا به صندوق ریخته شده تعداد ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رأی بوده است که نسبت به انتخابات قبلی از میزان آرای مأخوذه هم کاهش چشمگیری داشته است. (۸۱۹/۳۹۷/4 رای)!
در تحلیل چرایی تفاوت‌های این دو انتخابات نزدیک به هم (مجلس و ریاست جمهوری) باید گفت که عوامل متعددی باعث رویگردانی مردم از صندوق‌های رأی و کاهش مشارکت شهروندان شده است که عمده ترین آن را باید در مشکلات کمرشکن اقتصادی مردم، کوچک شدن سفره مردم، اجاره مسکن و قیمت‌های گزاف و سرسام‌آور آن، کاهش ارزش پول ملی و به تبع آن افزایش گرانی و تورم نجومی، کاهش و ناکافی بودن حقوق و دستمزد کارگران و بازنشستگان را می‌شود عامل اصلی قهر مردم با صندوق‌ها دانست.
طبق آمار رسمی حائزین رأی دادن ۶۱ میلیون و۴۵۲هزار و۳۲۱ نفر بوده که با مجموع آرای مأخوذه تعداد ۳۶ میلیون و ۹۱۷ هزار و۱۳۶نفر در انتخابات روز جمعه شرکت نکردند که این جماعت همان ناراضیان، مرددین و آرای خاکستری هستند که هیچکدام از نامزدهای ششگانه و پس از آن نامزدهای چهارگانه نتوانستند با این همه تبلیغات، وعده‌ها و مناظرات آن‌ها را تشویق به حضور در پای صندوق‌های رأی نمایند.
اینک که کار به دور دوم انتخابات در ۱۵تیر ماه کشیده است و روز جمعه آینده هر نامزدی حتی با یک رأی بیشتر به‌عنوان رئیس جمهور نهم برگزیده می‌شود اما اینکه آیا در روز جمعه آینده همین تعداد شرکت کننده پای صندوق‌های رأی می آیند و آیا نیاز هست که از مجموع ۳۶ میلیون رأی نداده نیز مشارکت بیشتر داشته باشند موضوعی است که مناظره ها و تبلیغات یک هفته پیش‌رو می‌تواند تعیین کننده باشد.
در خصوص جزئیات این موضوع باز هم خواهیم نوشت، اما مردم باید بدانند رئیس جمهور با رای کم ومشارکت کمتر عملا درعرصه جهانی برای کشور نگرانی‌هایی ایجادخواهد کرد که این مهم زیبنده نام ایران و مردم آن نیست.
 
فرهاد خادمی


کد مطلب: 129935

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/129935/۴۰-درصد-مشارکت-زیبنده-نیست

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir