کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راهکارهای یک نشست

10 تير 1403 ساعت 22:49


نشست دوحه 3 به میزبانی سازمان ملل و با حضور نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان از جمله با حضور حسن کاظمی قمی نمایندی ویژه ایران در امور افغانستان در پایتخت قطر برگزار می شود. هیات افغانستان در این نشست را ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست هدایت خواهد کرد. در همین حال نمایندگانی ازکشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای نیز در این نشست حضور دارند.
در باب اهداف حاضران در این نشست در یک سوی معادله طالبان قرار دارد چنانکه سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان تاکید کرد هدف کابل از شرکت در نشست دوحه 3، تعامل بیشتر با جهان است و قرار نیست در این نشست موضوعات کلیدی داخل افغانستان مطرح شود. ذبیح الله مجاهد در یک نشست خبری گفت در این نشست هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی دیگر به غیر از حکومت سرپرست به نمایندگی از افغانستان شرکت نخواهد کرد و در مورد رفع برخی محدودیت‌ها و سوءظن‌ها در مورد وضعیت افغانستان بحث خواهد شد.
در همین حال برخی کشورهای منطقه از جمله ایران، پاکستان، روسیه و چین که در نشست گروه تماس درباره افغانستان در تهران حضور داشتند بر لزوم توجه به ثبات و امنیت و رفع فقر و موانع اقتصادی و اجتماعی در فغانستان تاکید داشته و خواستار پایان تحریم‌ها و مداخلات غرب در امور این کشور می‌باشند. در سوی دیگر نیز کشورهای غربی با محوریت‌ آمریکا هستند که در سال 2021 با آن وضعیت فاجعه بار افغانستان را ترک کرده‌اند حال آنکه برآنند تا با حمایت از تروریسم، فشار اقتصادی بر این کشور، ادعاهای حقوق بشری از جمله حوزه زنان، کابل را به اجرای سیاست‌های غرب سوق دهند در حالی که همزمان نیز بحران سازی امنیتی در منطقه را راهکار نهایی برای برهم زدن روند همگرایی در منطقه می‌دانند. در این میان نیز بسیاری از صاحب نظران تاکید دارند که راهکار به نتیجه رسیدن نشست مذکور، پایان دادن تحریم‌ها و دست کشیدن غرب از حمایت از تروریسم در این کشور می‌باشد. در عین حال در نشست گروه تماس که اخیر با محوریت افغانستان برگزار شد حاضران دیدگاه‌های مهم و کاربردی برای حل بحران‌های افغانستان مطرح کردند که با تکیه بر آنها جهان می‌تواند از بروز یک فاجعه دیگر در افغانستان و منطقه جلوگیری نماید.
 
سید محمد صادق لنکرانی


کد مطلب: 129944

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/129944/راهکارهای-یک-نشست

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir