کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نتیجه دوره‌گردی چیست؟

18 تير 1403 ساعت 20:46


جهان در حالی معطوف به برخی دگرگونی‌های سیاسی در اروپا و قدرت یابی راست افراطی و نیز تحولاتی همچون انتخابات پارلمانی مهندسی شده فرانسه برای حفظ حاکمان در این کشور و در مجموع کل اروپا در برابر راست گرایان می‌باشد که دیروز اوربان نخست وزیر مجارستان  به چین سفر کرده است.
این سفر در حالی صورت می‌گیرد که محور اصلی آن را رایزنی‌ برای صلح میان اوکراین و روسیه تشکیل می‌دهد. ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در جریان دیدار با شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین از طرح صلح پکن درباره جنگ اوکراین حمایت کرد.اوربان دراین‌باره گفت: مجارستانی‌ها ملتی صلح‌طلب هستند. از این رو، ما طرفدار صلح هستیم نه جنگ. درگیری نظامی در کشور همسایه یعنی اوکراین دو سال و نیم است که جریان دارد و در طول این مدت، مجارستان همواره زیر سایه جنگ بوده است.
وی در حالی خواستار مشارکت چین در صلح شده است که وی پیش از این از روسیه و اوکراین نیز دیدار داشته است. هر چند اوربان در طول دو سال و نیم جنگ اوکراین بارها بر لزوم راهکار سیاسی و مذاکره تاکید کرده بود اما تغییر شرایط در عرصه اروپا موجب تقویت موقعیت وی برای پیگیری ایده‌هایش شده است. از یک سو مجارستان از اول جولای به مدت شش ماه ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد که قدرت تصمیم گیری اوربان را بیشتر می‌سازد و از سوی دیگر ائتلاف جدید راست‌گرایان به رهبری و ابتکار ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، پیش‌شرط‌های تشکیل یک فراکسیون در پارلمان اتحادیه اروپا را برآورده کرده و عملا به قدرتی تاثیرگذار مبدل شده‌اند.
شنبه ۶ ژوئیه، حزب بلژیکی «فلامس بلانگ» و حزب مردم دانمارک به این ائتلاف پیوستند.همچنین سه حزب راست‌گرای پرتغال، اسپانیا و هلند به نام‌های چگا ، وکس  و برای آزادی نیز به آن ملحق شده‌اند. در این میان اوربان هر چند تلاش دارد تا از این ظرفیت‌ها برای تحقق طرح‌های صلح بهره گیرد که بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکا و ناتو و حتی اوکراین با طرح میانجی‌گری وی مخالفت کرده‌ و جنگ را تنها گزینه پیش روی دانسته‌اند. به عبارتی دیگر سفر اوربان نشان داد که عملا صلح و گفت و گو برای غرب هیچ معنا و مفهومی ندارد و آنها صرفا به دنبال سلطه در چارچوب منافع خویش می‌باشند. مسئله‌ای که نتیجه قطعی آن را شکست میانجی گری اوربان و استمرار آتش جنک تشکیل می‌دهد.
 
فرامرز اصغری


کد مطلب: 130028

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/130028/نتیجه-دوره-گردی-چیست

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir