کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیوندی که قابل کتمان نیست

6 مرداد 1403 ساعت 22:42


در میادین بزرگ ورزشی در سطح جام‌های جهانی و المپیک همواره این شعار شنیده می‌شود، ورزش از سیاست جداست و یا سیاست‌زدگی در ورزش معنا ندارد. این واژگان حقوق بشری و پر رنگ و لعاب در قبال بازی‌های المپیک فرانسه که اکنون در حال برگزاری است نیز بارها مطرح شده و برگزار کنندگان مسابقات مدعی شده‌اند که نباید سیاسی کاری انجام شود و لذا با درخواست بسیاری از کشورها و نهادها برای حذف رژیم صهیونیستی از بازی‌ها مخالفت کرده‌اند. این رویکرد به اصطلاح بی‌طرفانه در شرایطی روی داده که دهها مورد از تناقضات رفتاری در مسئله جدایی ورزش از سیاست را در همین چند روز اخیر مسابقات می توان دید. در یک نمونه تشکیل تیم پناه‌جویان است که در سالهای اخیر بدون هیچ رسم و نامی به بازی‌ها اضافه شده است و بانیان آن مدعی هستند که اینها ورزشکارانی‌اند که به دلیل نداشتن شرایط مناسب از کشور خود خارج و برای بها دادن به توان آنها تیم پناه‌جویان تشکیل شده است. این به اصطلاح ادعای حقوق بشری زمانی رنگ می‌بازد که دهها ورزشکار از هر کدام از این کشورها در بازی‌ها حضور دارند لذا ادعای فراهم نبودن زمینه فعالیت برای این ورزشکاران رسما باطل است و تشکیل چنین تیمی که بدعت در بازی‌های المپیک است صرفا تبدیل کردن ورزش به مسئله سیاسی علیه برخی کشورهاست.
در نمونه دیگر در حالی درخواست جهانی اخراج رژیم صهیونیستی با ادعای جدایی ورزش از سیاست رد می‌شود که در این بازی‌ها تیم‌های روسی حق شرکت با پرچم کشورشان را نداشته و مدال‌های آنها نیز شمارش نمی‌شود. این سوال اکنون مطرح است که چگونه می‌شود که محرومیت روسیه امکان پذیر است اما در قبال رژیم صهیونیستی که دهها هزار فلسطینی را قتل عام کرده چنین رویکردی با ادعای جدای ورزش از سیاست رد می‌گردد؟!!
نکته پایانی رفتارهای تبعیض آمیز و سیاستزده فرانسه میزبان در قبال ورزشکاران مسلمان است. در حالی بر اساس قوانین کمیته المپیک افراد می‌توانند بر اساس موازین دینی خود در رقابت‌ها شرکت داشته باشند، فرانسه چندین ورزشکار را به دلیل داشتن حجاب حذف کرده است. رویکردی که برگرفته از ضدیت سران این کشور با اسلاو مسلمانان است که صلاحیت فرانسه در میزبانی بازی‌های المپیک را بیش از پیش زیر سوال می برد. فرانسه باید پاسخگو باشد که چگونه مدعی جدایی ورزش از سیاست می‌شود در حالی که ابتدایی‌ترین اصول این بی‌طرفی را رعایت نمی‌کند؟!!
 
مهسا شاه‌محمدی


کد مطلب: 130194

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/130194/پیوندی-قابل-کتمان-نیست

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir