کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چشم‌چرانی شرقی

15 مرداد 1403 ساعت 20:23


در حالی که تاکنون رویکرد آلمان به شرق بر اساس اقتصاد بوده بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان و همتای فیلیپینی او گیلبرت تئودورو این خبر را در مانیل اعلام کردند. پیستوریوس نیز امکان همکاری در زمینه‌های پدافند هوایی، دفاع دریایی و هواپیماهای ترابری نظامی را مطرح کرد.
چند روز پیش نیز اعلام شد که آلمان به فرماندهی نیروهای سازمان ملل متحد (UNC) در کره جنوبی پیوست؛ ستادی تحت فرمان آمریکا که اکنون با پیوستن آلمان با ۱۸ کشور عضو به دفاع از کره جنوبی در مقابل کره شمالی متعهد است.
در بیست و سوم تیر ماه نیز کیشیدا نخست وزیر ژاپن و شولتز صدراعظم آلمان توافق کردند که همکاری امنیتی در منطقه هند و اقیانوس آرام، جایی که به اعتقاد آنها چین حضور نظامی خود را افزایش داده است را بیش از گذشته تقویت کنندمجموع این تحرکات بیانگر آن است که آلمان برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای فعال سازی عرصه نظامی خود در پیش گرفته‌اند که اهداف بلند مدت نظامی این کشور را آشکار می‌سازد. رویه‌ای که یادآور دوران آلمان نازی در یک دهه مانده به جنگ جهانی دوم است که در نهایت به یک فاجعه جهانی مبدل شد. این رویکرد نظامی گرایانه آلمان برای رسیدن به قدرت برتر اروپا و جهان را می‌توان در سیاست‌های نظامی داخلی و خارجی آنها مشاهده کرد. چندی پیش اولاف شولتس، صدراعظم آلمان متعهد شد که کشورش در زمینه تقویت صنایع نظامی و تولید بیشتر تسلیحات گام‌های جدی برداردبعد دیگر رفتارهای نظامی آلمان را در چارچوب ناتو و نظام سرمایه‌داری می‌توان ارزیابی کرد.
در حالی نظم نوین جهانی در مسیر انزوا و کاهش یک جانبه گرایی غرب پیش می‌رود که غربی‌ها در کنار طراحی‌های سیاسی و اقتصادی برآنند تا از ظرفیت‌های نظامی برای مقابله با این فرایند بهره گیرند. نکته قابل توجه آنکه هر چند بزرگان ناتو همچون آلمان، انگلیس، فرانسه و آمریکا بر این ادعایند که به دنبال کمک به متحدان خود در برابر محور نوین شرارت یعنی چین، ایران، روسیه و کره شمالی هستند اما حقیقت آن است که بازی آنها در نهایت کشورهایی همچون کره جنوبی، ژاپن، فیلیپین،هند و... را نیز به سمت تضعیف شدن پیش خواهد برد.
 
سید مهدی لنکرانی


کد مطلب: 130302

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/130302/چشم-چرانی-شرقی

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir